ויוי- חביבה ארגמן, עורכת דין

פיצויים בגין נפילה או פגיעה ברחוב:

נפלתם! נחבלתם! כתוצאה של מפגע באזור ציבורי שנמצא באחריותה של עירייה? ייתכן שאתם זכאים לפיצויים של אלפי שקלים. לא צריך להיות נכה כדי לקבל פיצוי כספי נכבד. גם נפילה בשל מדרכה שבורה ו/או תאורה לקויה ברחוב היא עילת תביעה.

ישנם מקרים רבים בהם אדם נחבל ונדרש להתפנות לביה"ח/קופ"ח לקבלת טיפול ולמרות שהפגיעה לא הותירה את הנחבל עם אחוזי נכות כלשהם, אלא גם פגיעות ש’רק’ גרמו לכאבים ולסבל, עדיין זכותו לדרוש ולקבל פיצוי כספי

זאת אומרת שלא רק פגיעות שמותירות את הנחבל עם אחוזי נכות כלשהם, מזכות ומאפשרות לו לקבל פיצוי כספי, אלא גם פגיעות ש’רק’ גרמו לכאבים ולסבל.

עוברי אורח רבים נפגעים וסובלים מנזק גוף בדרגת חומרה כזו או אחרת, כתוצאה ממפגעים שבתחום אחריותה של רשות מקומית. מפגעים אלה יכולים להיות למעשה כל מכשול שבדרך, ובכלל זאת:

כל מכשול שמונח על הדרך. לדוגמה - בור, פח זבל בולט שאינו מוצב במקומו, שבר במדרכה, משטח לא רציף אחר שגורם מעידה ו/או חבלה, תלוי בגודל המפגע. החלקה על מדרכה היא האירוע הנפוץ ביותר. גם מכשולים אחרים, כמו היעדר תאורה מספקת ברחוב, שגרמה למצב של ראות פחות טובה של הדרך והסתיימה בתוצאה עגומה (נפילה, מעידה, החלקה, פציעה), מהווים עילה לתביעה. ישנה גם רשלנות מצד רשות עירונית, שהציבור אינו תמיד מודע לה, כמו מדרכות חלקות מדי שאנשים עלולים להחליק עליהן ולהיפגע, או שקיות זבל שדולפות מפחי אשפה אל מדרכה.

הפסיקה מטילה אחריות על רשות מקומית בשל מפגעים בדרכיה

בת.א. 1973/74 גור בן ציון נ’ מגורי בת ים (מ (ו) 45), דובר על תובע שהלך על המדרכה ברחוב בבת ים, נתקל באבן שפה מבטון שהיתה מונחת על המדרכה, נפל ושבר את זרוע יד ימין. נקבע כי עיריית בת ים לא מילאה חובתה להסרת מפגעים מרשות הרבים, וכי מקום בו קיימים ליקויים הנראית לעין בדרך הרבים, יש להטיל חבות על רשות ציבורית שנמנעה מלתקן את הליקוי, ואין לזקוף לחובת התובע התרשלות תורמת משום שחובת ההוכחה בעניין זה מוטלת על הנתבעים.

בת.א. (י-ם) 1406/97 עדי בייר נ’ עיריית תל אביב (טרם פורסם), ביהמ"ש המחוזי חייב את עיריית ירושלים לפצות הולך רגל שנפל לבור קטן. נקבע כי העירייה אחראית על אחזקה תקינה של הדרכים והמדרכות שבשיפוטה. על העירייה לצפות כי הולך רגל על המדרכה, עשוי להיתקל בבור ולהיפגע מכך, ולדאוג לתיקונו.


אמנם בית המשפט עמד על כך כי, כבישים ודרכים אינם משטח סטרילי, אך יחד עם זאת מחובתה של הרשות המקומית לעשות כל הדרוש לשמירה על בטחון הציבור בתחומיה. מכאן, עשויה לקום אחריותה של הרשות המקומית למפגעים המהווים מכשול מהותי אשר לא תוקנו על ידה, וגרמו לנזקים לעוברי אורח.

ייתכן שבגין נזקים אלה, הנפגעים זכאים לפיצוי כספי מהרשות המקומית שבתחומיה ארעה התאונה. הפיצוי יכול ויינתן לא רק בגין נזק המותיר את הנפגעים עם אחוזי נכות, אלא אף בשל נזקים שהותירו כאב וסבל בלבד לנפגעים.

ולכן במידה ונפגעת כתוצאה ממכשול שבתחום אחריותה של רשות מקומית מומלץ לפעול כדלהלן:

1. לצלם את מקום האירוע, את המפגע עצמו וכל דבר שנראה רלוונטי.

2. לאסוף נתונים על עדים שראו את המקרה; לרשום שם ומשפחה ;תעודת זהות.

3. לפנות לטיפול רפואי ולספר שם את פרטי התאונה.

4. להתייעץ עם עו"ד המנוסה בתביעות נזיקין.

פעולות פשוטות אלה,יכולות לקדם באופן משמעותי תביעה פוטנציאלית בגין נזקי הגוף כנגד הרשות המקומית.

מהו גובה הפיצויים שמקבלים נפגעים:

גובה הפיצויים מורכב מעוצמת הפגיעה והנזק שנגרם לנפגע, כמו כן גיל הנפגע הוא קריטריון חשוב, ככל שהנפגע צעיר יותר, כך יקבל פיצוי גבוה יותר. ישנן תאונות שלא מתגבשות לכדי נכות, אבל הן גורמות כאב וסבל. כדאי לדעת שגם על כאב וסבל הנפגע זכאי לפיצוים של אלפי שקלים, בהתאם לנסיבות. כל מקרה לגופו.

גובה הפיצויים מורכב ממספר מרכיבים: גובה הנכות שנקבעה + גיל הנפגע. ככל שהנפגע צעיר יותר, כך יקבל פיצוי גבוה יותר. ישנן תאונות שלא מתגבשות לכדי נכות, אבל הן גורמות כאב וסבל. כדאי לדעת שגם על כאב וסבל אפשר לקבל פיצוי של כמה אלפי שקלים טובים, בהתאם לנסיבות. כל מקרה לגופו. אם אין לנפגע עבר רפואי קודם, יקשה על העירייה ועל חברת הביטוח שלה לטפול את הנזק שנגרם על בעיות העבר שלו, וגם זה עשוי להקל עליו לקבל את הפיצוי.

ויוי-חביבה ארגמן-משרד עורכי דין

עורכת דין – נזיקין ונזקי גוף

אין באמור לעיל כדי להחליף ייעוץ משפטי

לקבלת ייעוץ משפטי בנושא רשלנות עיריות ו/או רשלנות רשויות, פנו אלינו עוד היום ונסייע לכם לנהל את ההליך ולהשיג פיצויים מירביים הכותבת הינה עורכת דין העוסקת בתחום דיני נזיקין, ומייצגת תובעים שנפגעו מרשלנות רפואית, בתאונות עבודה, דרכים, נפילות ועוד.