העסק בקשיים – עוד לא אבדה תקווה

הבראת עסק בקשיים, מאת עו"ד יעקב כרובי *

המצב במשק בשנים האחרונות, הביא לכך שיותר ויותר עסקים מגיעים למצב בו הם נקלעים למצוקת מזומנים ולקשיי נזילות, העשויים להוביל לקריסת העסק ולסגירתו. בעלי עסקים אלו, ניצבים כל יום מול דילמה קשה עבורם, האם להפסיק את פעילות העסק בנקודת הזמן הנוכחית, על מנת שלא להגדיל את חובות העסק, ולהגיע להסדרי חוב עם כל הנושים, או שמא להזרים הון פרטי נוסף לעסק או להגדיל את האשראי הבנקאי, ולנסות להפעיל את העסק לתקופה נוספת, מתוך תקווה כי המשך הפעילות השוטפת יביא לכיסוי הגרעונות ולרווח תפעולי בעתיד.

לעיתים דילמה זו אינה קיימת כלל, היות ואין עוד אפשרות לאותו בעל עסק להזרים הון עצמי נוסף או לקבל אשראי נוסף.

מנגד בעל העסק, ניצבים בעלי החובות – הנושים: בנקים נותני האשראי והספקים, שמצד אחד הם לוחצים ופועלים לגביית חובם, ומצד שני גם להם ברור לעיתים שללא המשך פעילותו של העסק "כעסק חי", לא תהיה לבעל העסק כל אפשרות בעתיד להחזיר את החובות.

על מנת לבחון את מידת התאמתה של תוכנית הבראה לעסק, ולגבשה, עלינו לפעול בשני מישורים: כלכלי – ומשפטי כאחד.

המישור הכלכלי:

ראשית דבר יש להגיע למסקנה כי בהנחה שחובות העבר יסולקו, האם אכן יש קיום עסקי לאותה פעילות, והאם יש לו פוטנציאל רווח בעתיד. שאלה זו נבחנת הן במישור הסובייקטיבי של בעל העסק, והן במישור האובייקטיבי של מצב השוק והנתונים הכספיים של אותו עסק בשנים האחרונות.

לנתונים הכספיים של העסק ישנה חשיבות ראשונה במעלה בכל תוכנית הבראה, ועליהם להבחן בקפדנות על ידי צוות של משרד עו"ד הפועל בשיתוף פעולה עם רואה חשבון – כלכלן המתמחה בתחום הבראת חברות.

ככלל, הסדרי הבראה והקפאת הליכים מתאימים במיוחד לעסק המסוגל להגיע באמצעות קיצוצים והערכות מתאימה לרווח תפעולי, אולם בשל נטל החזרת חובות וריביות, הוא סובל מהפסדים.

המישור המשפטי:

מטרתו של ההליך המשפטי במסגרת הבראת עסק, הינו להשיג לעסק שקט תעשייתי באמצעות הקפאת הליכים לתקופה קצובה, בו יקבל העסק הגנה מוחלטת מפני כל נושיו לרבות הבנקים לצורך גיבושה ויישומה של תכנית ההבראה.

באותה תקופה, יקבל העסק פסק זמן מלחצי חובות העבר ויוכל להציג כי במאמץ מיוחד הוא מסוגל להגיע לרווח תפעולי. לגבי חובות העבר יגובשו עם הנושים במהלך תקופת הקפאת ההליכים, הסדרי חוב. הסדר חוב יכול להיות מחיקת חובות באופן חלקי ותשלום יתרת החוב מההכנסות העתידיות בתקופת זמן שתוקצב לצורך כך, או באמצעות כספים שיוזרמו לחברה ע"י משקיע שיאותר לרכישת החברה או פעילותה במהלך אותה תקופה.




על מנת שבית המשפט אכן יעניק הזדמנות נוספת לאותו עסק בדמותה של אותה הקפאת הליכים, על בעל העסק באמצעות הבקשה המשפטית שתוגש לבית המשפט, לשכנע את בית המשפט כי הקפאת ההליכים תשרת בראש ובראשונה את הנושים לצורך הסדרת החוב עמם, כי תכנית ההבראה הכלכלית היא ריאלית, כי ישנו מקור מימון אפשרי למימון הפעלת העסק בתקופת ההקפאה ללא שיווצרו חובות חדשים, וכן להראות לבית המשפט מה היא תרומת בעל העסק לעניין.

כחלק מהמהלכים המקדימים להגשת הבקשה, עורך הדין יכנס למו"מ עם הנושים הגדולים שהינם בדרך כלל בנקים, יציג לפניהם את עיקרי התוכנית וישיג את הסכמתם לבקשה. ככל שהבקשה תתמך בהסכמה רחבה יותר של נושים, בית המשפט יטה יותר לאשרה.

לסיכום, אכן גם אם העסק בקשיים, עוד לא אבדה תקווה. עם סיוע ויעוץ משפטי וכלכלי נכון, ניתן לגבש הסדר הבראה שיקבל את סיוע ואישור בית המשפט, ואשר יתן לעסק ולבעליו הזדמנות שניה להחלץ מהמצב, וימנע את קריסת העסק.


* הכותב עוסק בתחומי הבראת חברות, הקפאות הליכים, הסדרי חובות, והליכי פשיטת רגל לחברות ולעסקים פרטיים.