פשיטת רגל - עיכוב הליכים והסדר חובות


מאת: עו"ד יעקב כרובי


בניגוד לרושם הקיים בציבור כי פשיטת רגל זהו כינוי גנאי לאדם שאיבד את כל הונו, הרי שפשיטת רגל הינה הליך משפטי, אשר בא להגן על אותו אדם שנקלע לחובות גבוהים, ולסייע בידו להסדיר את תשלום חובותיו או אף לקבל פטור על חלקם או כולם.

אדם שנקלע לחובות גבוהים העולים על שווי כל נכסיו, ונאלץ להתמודד מול מטר של תביעות משפטיות והליכי הוצאה לפועל, יכול לזכות בהגנת בית המשפט, ולעיכוב של כל ההליכים המתנהלים נגדו. זאת על מנת שניתן יהיה לבחון את כל החובות הנטענים נגדו, לכנוס את נכסיו, עד לגיבושו של הסדר תשלום חלקי של החובות, ואשר בסופו של הליך יכול להעניק לאותו אדם, דף חדש בחייו.


חובות וערבויות אישיות


עקב המצב הקשה בו שרוי המשק בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים שניהלו עסקים וחברות פרטיות, נקלעים לחובות כבדים בעקבות קריסת עסק עצמאי או בשל ערבויות אישיות לחובות חברה בבעלותם. המדובר בחובות בהיקפים גבוהים, העולים בדרך כלל על שווי כל נכסיו והונו של אותו אדם. אותו אדם מוצא עצמו בין יום, מותקף במבול של תביעות בנקים, ספקים והליכי הוצאה לפועל שננקטים נגדו אישית. במצב זה, אין כל יכולת להתמודד בצורה פרטנית מול כל נושה ולהציע לכל אחד בנפרד הסדר פשרה מתאים לפריסת החוב.


מהו הליך פשיטת הרגל?


במצב דברים זה, הדרך הנכונה לפעול במסגרת ההגנות שהחוק מכיר בהן, הינו הליך פשיטת הרגל, קבלת הגנה מפני הנושים באמצעות צו לכינוס נכסי החייב ועיכוב כל ההליכים המשפטיים – תביעות והליכי הוצאה לפועל נגד החייב, ולאחר מכן הכרזת החייב כפושט רגל.


מדוע הליך זה מתאים דווקא לי?


להליך פשיטת הרגל יתרונות רבים על פני הליכי הוצאה לפועל המוכרים של איחוד תיקים וחייב מוגבל באמצעים, משום שהם מאפשרים להגיע להסדר חוב עם כל הנושים, החובות מוקפאים ומפסיקים לצבור ריבית הוצאה לפועל שהינה ריבית דורסנית, ובסופו של הליך ניתן לקבל הפטר – פטור מכל החובות, אחר עמידה בהסדר חוב המציע החזר של חלק בשיעור נמוך מסך כל החובות.

לאחר הפטור, נמחקים כל חובות העבר ופותחים דף חדש.


פטור זה, אין כל דרך לקבל באמצעות הוצאה לפועל, ובעצם הליכי הוצאה לפועל לא מסתיימים לעולם. באמצעות הליכי פשיטת רגל לאחר הסדר נושים ו/או קבלת הפטר מהחובות, ניתן לפתוח דף חדש בחייו הכלכלים של אותו אדם.


כיצד מתחיל ההליך?

יעוץ משפטי והכנת הבקשה

תחילת ההליך הינו הגשת בקשה למתן צו כינוס ולהכרזת פשיטת רגל. הבקשה הינה בקשה המוגשת לבית המשפט המחוזי, אולם קודם לכן יש לפתוח תיק ולהגיש עותק מהבקשה לכונס הנכסים הרישמי במשרד המשפטים, אשר יתן את המלצתו, ויקבע תשלום חודשי לקופת הנושים בהתאם ליכולתו של החייב, (בדומה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל).





על הבקשה להיות מפורטת ביותר, עליה לפרט את כלל החובות, פירוט הנושים, ונתמכת במסמכים המוכיחים את החובות. לצד החובות על הבקשה לפרט באופן מדוייק את כל נכסיו של החייב ובני משפחתו, על הבקשה להיות נתמכת בתצהיר המאמת את פירוט זה, והמתארת את הנסיבות שהביאו את החייב למצבו הנוכחי, וחייב להחתם בפני עו"ד.

לתצהיר זה ישנה חשיבות מכרעת, יש לערוך ולחתום עליו אותו בפני עורך דין, והוא משפיע על כל הליכי פשיטת הרגל, באשר הרקע שהביא למצב כלכלי זה של החייב, שלא במעשי מירמה ו/או הברחת נכסים, תוך חובת גילוי מלא ותום לב המבקש, הינה מאבני היסוד של הבקשה ויחרצו את גורלה גם בהמשך ההליכים.


עיכוב כל הליכים - צו הכינוס

בשלב הראשון יתן בית המשפט צו לכינוס נכסי החייב, המקנה עיכוב הליכים כללי כנגד החייב בכל ההליכים המשפטיים שנפתחו ויפתחו בעתיד נגדו לרבות ההליכים שכבר הוחל בביצועם כנגדו כגון בהוצאה לפועל.


אסיפת נושים ראשונה

בשלב הבא, תקבע אסיפת נושים ראשונה אליה יוזמנו כל הנושים להגיש תביעות חוב ולהביע את עמדתם לרבות לעניין הכרזת החייב כפושט רגל. החלטת אסיפת הנושים והמלצת כונס הנכסים הרישמי, תועבר לבית המשפט.

הכרזת פשיטת רגל


בעקבות החלטת אסיפת הנושים, יקבע בית המשפט אם יש מקום להכריז על החייב כפושט רגל. עם הכרזת החייב כפושט רגל ימונה לו נאמן על כל נכסיו.


מינוי נאמן על נכסי החייב


תפקיד הנאמן הינו מצד אחד לבדוק את כל תביעות החוב שהגישו הנושים, ומצד שני לכנוס את כל נכסי החייב, לממשם בפיקוח בית המשפט, ולחלק את התמורה לכלל הנושים על פי הכללים הקבועים בחוק.


הצעות הסדרי חוב

בכל שלב שהוא, יכול החייב לבוא ולהציע הסדר תשלום לנושים, אשר צריך לקבל את אישור הנושים באסיפה נוספת. הסדר כזה יכול גם להציע סך של 30% בלבד מסך החובות או סכום אחר מהחובות בהתאם לכללים הקבועים בחוק ובכפוף להסכמת הנושים באסיפת נושים שתכונס.

במידה וחייב יעמוד בכל החובות שהוטלו עליו במשך כל תקופת ההליכים, ו/או יציע הסדר שיאושר על ידי הנושים, יכול החייב לפנות שוב לבית המשפט בבקשה לאישור הסדר הנושים ו/או לקבלת הפטר – מחיקת יתרת החוב או כל החובות, ובעצם לפתוח דף חדש.


יש תקווה - האור בקצה המנהרה


מכאן, שאדם שנקלע לחובות כבדים, אינו צריך להיתפס ליאוש. החוק מקנה אפשרות להמשיך ולקיים מתכונת חיים סבירה, שבקצותה, ישנה נקודת אור. מובן שהליכים אלו אינם פשוטים, הם מורכבים ואורכים זמן רב, אולם הם מאפשרים בסופו של יום, להחלץ מהמצב הקשה אליו נקלע החייב, וכל זאת באמצעות קבלת יעוץ משפטי מתאים, ונקיטת ההליכים המשפטיים המתאימים.


* הכותב, הינו עורך דין העוסק בתחום דיני פשיטת רגל, ופירוקים.

עו"ד כרובי מייצג חייבים בהליכי פשיטות רגל, ממונה על ידי בית המשפט כנאמן על חייבים, כמנהל מיוחד, ככונס נכסים, כמפרק זמני וכמפרק לחברות, מייעץ לעסקים ולאנשים פרטיים שנקלעו לקשיים, לרבות גיבוש הסדרי הבראה לחברות והליכי הקפאת הליכים. כן מייצג בהגנה נגד תביעות בנקים ובייצוג בבתי משפט.