מהי חקירת מס?

 

חקירת מס היא חקירה כלכלית במהותה ומבוצעת על ידי מחלקות החקירות של רשות המיסים במחוזות השונים, ישנן חקירות מס המשלבות עבירות פליליות נוספות מלבד עבירות המס ובמקרה זה החקירה תתנהל בשיתוף גורמי חקירה נוספים לדוגמא משטרת ישראל והיא תיקרא צח"מ (צוות חקירה מיוחד).

 

חקירת מס יכולה להיפתח כנגד אדם פרטי, עוסק עצמאי, חברה / תאגיד, זאת על בסיס חשד לביצוע עבירות מס כאשר העבירות הנפוצות ביותר הן העלמת הכנסות(עבודה בשחור), ניפוח הוצאות על ידי שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, הגשת דוחות כוזבים, הברחת טובין וכיוצא באלו. כמו כן, חקירת מס יכולה להיפתח גם בשל חשד לביצוע עבירה טכנית כאשר הנפוצות ביותר הן אי הגשת דוחות, ניהול ספרים שלא ע"פ ההוראות, אי העברת תשלומי ניכויים וכיוצא באלו.

 

אז איך נפתחת חקירת מס?

 

ככלל, חקירה תחל באופן סמוי, רשות המיסים מפעילה מערך מודיעין הכולל קציני מודיעין שתפקידם לאסוף מידע בנושאים שונים, חקירה יכולה להיפתח על ידי קבלת מידע ממקור מודיעיני שמפעיל קצין המודיעין או על בסיס חשד שעולה במערכות ניתוח הנתונים המתוחכמות של רשות המיסים, עם קבלת המידע נפתחת חקירה סמויה שעיקרה ביסוס החשדות ואיסוף ראיות לקראת החקירה הגלויה, בשלב הזה החשוד / הנחקר אינו מודע לכך שמתנהלת נגדו חקירה סמויה, איסוף החומרים והראיות על ידי מערך המודיעין נעשה בצורה סמויה ובעזרת מגוון שיטות ואמצעים שרובם חסויים.

 

לאחר איסוף הראיות והתגבשות החשד החקירה עוברת להיות גלויה, במקרה זה חוקרי רשות המיסים מגיעים לחשוד / לנחקר לביתו בהפתעה לפנות בוקר לצורך חיפוש בית שמהלכו יתפסו ראיות מכל סוג (מסמכים, מחשבים, טלפונים, קבצים דיגיטליים וכו'), בסבירות גבוהה שבאותו היום יבוצע גם חיפוש בעסקו של החשוד או אצל מנהל החשבונות / רואה החשבון לצורך תפיסת ראיות ואף חקירה ותישאול שלהם, בסיום החיפוש החשוד יעוכב וילקח למתקן החקירות של רשות המיסים שם יחקר משך שעות ויוצגו לו הראיות שנאספו ותידרש תגובתו.

 

מניסיוני העשיר אני יכול לומר כי הרגע בו החשוד / הנחקר מתעורר לפנות בוקר ומגלה כי התקיימה כנגדו חקירה סמויה וכעת גלויה הוא רגע קשה מאוד, מפתיע ולא נעים עבורו ועבור משפחתו.

 

ככלל, בסיום החקירה במתקן החקירות יובא החשוד בפני שופט לצורך הארכת מעצרו לצורכי חקירה, זאת מן הטעם שישנן פעולות חקירה רבות שעל חוקרי רשות המיסים לבצע, פעולות שניתן לבצען רק כאשר החשוד נמצא במעצר מבלי יכולת לשבש את החקירה על ידי תיאום גירסאות או להעלים חומרי חקירה שהחוקרים טרם הגיעו אליהם וכן לצורך ביצוע תרגילי חקירה לדוגמא הכנסת מדובב לתאו של החשוד ועוד

 

חשוב מאוד להיות מיוצג מן הרגע הראשון בו אדם / עוסק / תאגיד מבינים כי מתנהלת נגדם חקירת מס, חוקרי רשות המיסים הינם מקצועיים ויסודיים ביותר ועוברים הכשרות רבות, כל ניסיון להתמודד לבד מול חוקרי רשות המיסים עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך לחשוד / נחקר ובכך לפגוע בסיכוי לסיים את ההליך תוך הקטנה משמעותית של הנזקים.

 

חקירת מס היא עסק רציני מאוד !!! החשוד מבולבל לאחר שהפתיעו אותו לפנות בוקר ומצוי בלחץ רב, הדרך הנכונה ביותר להתנהל מיד כשמבינים שנמצאים בחקירה היא לא לדבר כלל עד להגעה של עורך הדין המייצג אתכם.

 

למשרדנו נסיון עשיר בתחום חקירות מס בכל שלבי החקירה וההליכים המשפטיים הכרוכים בה.