ראשית, יש לנסות ולרכז את כל התיעוד הרפואי ממהלך הטיפול עצמו – סיכום אישפוז, סיכום ניתוח וכיו"ב.

 

שנית, יש לנסות ולאתר בניירת שבביתכם מקסימום תיעוד גם מהתקופה שקדמה לטיפול. קיימת חשיבות רבה לרקע העובדתי ולהשתלשלות הרפואית שהובילה לצורך בטיפול ולהחלטה על ביצועו.

 

שלישית, יש לפנות לעורך דין לבחינה משפטית של התיק ולהתחלת טיפול. עורך הדין יבצע פעולות משלימות של איסוף תיעוד רפואי. רביעית, לאחר שבידי עורך הדין מלוא התיעוד, בדרך כלל יש צורך בבחינה ראשונית של התיעוד בידי יועץ רפואי בתחום המתאים על מנת לוודא שאכן יש בסיס לתביעה בעילה של רשלנות רפואית.

 

האם יש עילה להגשת תביעה?

 

במידה ומסתבר כי קיים בסיס לתביעה, פונה עורך הדין למוסד הרפואי המתאים בדרישה ראשונית לפיצוי. בחלק מהמקרים מסתיימות תביעות אלה בפשרה ללא צורך בהגשת תביעה לבית המשפט. בחלק אחר מהתיקים, אמנם מוגשת תביעה לבית המשפט, אך התיק מסתיים בפשרה בלא צורך לקיים דיונים בפועל. כמובן, שלעיתים אין מנוס מלקיים התדיינות בבית המשפט.

 

לצורך הגשת תביעה לבית משפט בנוגע לרשלנות רפואית, יש לדאוג לחוות דעת רפואית אשר תבסס את טענות הרשלנות כלפי הצוות המטפל, תפרט ותסביר אותן. חלק מתפקידי עורך הדין הוא לאתר מומחה רפואי בתחום המתאים, על מנת שיכין את חוות הדעת.


יש לציין, כי האפשרות שמא היתה רשלנות רפואית עולה כל אימת שטיפול רפואי לא הביא לתוצאות משביעות רצון. אולם, יש לזכור שלא בכל פעם שתוצאת ההליך הרפואי מאכזבת, משמעות הדבר שהיתה רשלנות רפואית. פעמים רבות מדובר בטיפולים מסובכים שמלכתחילה קיימת הסתברות לא מבוטלת שהטיפול לא יניב את התוצאות המצופות.

 

לעיתים, נאלצים הרופאים להתמודד גם עם מחלות רקע נוספות של המטופל אשר רק מקשות עוד יותר על השגת תוצאה אופטימלית. נכון, תוצאה לא מוצלחת של טיפול רפואי הינה לעיתים אינדיקציה לרשלנות רפואית.

 

אבל לא פעם בסופו של דבר מסתבר שלא היתה רשלנות. כאשר תביעות רשלנות רפואית מתבררות בבית משפט, בסופו של דבר מה שבית המשפט בודק הינו האם הצוות הרפואי פעל באופן סביר. בדיקה זו נעשית לא בחוכמה שלאחר מעשה, אלא בית המשפט מנסה להתחקות אחר שיקול הדעת של הצוות בזמן אמת, אחר הלבטים שעמדו בפניו, האופציות הטיפוליות שנשקלו, ומחליט בסופו של דבר האם הצוות הרפואי חרג מהסטנדרט הסביר או לא. בהחלט יתכן שתוצאת טיפול רפואי לא היתה מוצלחת, אך בסופו של דבר ייקבע כי לא היתה התרשלות בטיפול.