אכן, השאלה טבעית ומוצדקת. אם כבר נפגענו, סבלנו, והפסדנו הפסדים מסוגים שונים אנו מעוניינים לראות את "האור בקצה המנהרה", ולדעת שלפחות קיימת תקווה להרויח פיצוי כספי כלשהו, גדול ככל האפשר.

 

הערכת שוויין של תביעות נזקי גוף הינה תורה בפני עצמה, שמבוססת על ניסיון בפרקטיקה היומיומית, כולל ידע לגבי פסיקות הניתנות בבתי המשפט, ידע רפואי, ידיעת הוראות חוק רלוונטיות, היכרות עם תקנות הנכות של הביטוח הלאומי ועוד.

 

להלן אסקור בקצרה את התרחישים המרכזיים הצצים בעת שאנו באים לנסות להעריך שוויו של תיק תאונה:


1. המדובר בפציעה שידוע כי פעמים רבות היא עשויה להותיר נכות לצמיתות -


בהנחה כי לא מדובר בנכות אסתטית, משמעות הדבר הינה כי חישוב הפיצויים לא יסתכם רק בנזקים מיום התאונה ועד ליום סגירת התיק מול הביטוח, אלא ייערך גם חישוב על נזקים והפסדים עתידיים. למשל, יחושבו הפסדי שכר עד לגיל הפרישה לפנסיה, יחושב פיצוי על כאב וסבל שיביא בחשבון גם את הסבל העתידי וכו'. קיומם של אחוזי נכות, או סיכון לקיומם, הוא הדבר המבדיל בין תיקים צנועים יותר המסתכמים בכמה אלפי שקלים, לבין תיקים של עשרות אלפי שקלים ומעלה.

 

2. במקרים של פציעה לגביה ידוע שלא סביר שתיוותר נכות לצמיתות (למשל פגיעות דוגמת פציעות יבשות ללא ממצאים אחרים, שברים בצלעות, שברים פשוטים מסוגים שידוע כי לא מותירים נכות) יחושבו הפיצויים עבור התקופה שמהתאונה ועד סיום התיק מול הביטוח – הפסדי שכר, הוצאות רפואיות, כאב וסבל וכו'. במקרים אלה סביר להניח לפי חלוקה גסה, כי במקרה של שבר, הפיצוי בגין כאב וסבל לבדו יגיע כדי ערכים של 14,000-18,000 ₪, ובמידה ולא נגרם שבר, הפיצוי עבור כאב וסבל יהיה נמוך יותר, ויסתכם בכמה אלפי שקלים, יותר או פחות, בהתאם לתוכן התיעוד הרפואי והיקפו.

 

3. קיימות פציעות שונות המצויות בתחום האפור, שידוע שלעיתים עשויה להיקבע נכות צמיתה בגינן, אולם לא תמיד. למשל ממצאים של בלטי דיסק בעמוד השידרה לאחר תאונה, שברים בעצם הבריח וכו'. פה, יכולה לבוא לידי ביטוי מיומנותו של עורך דין מנוסה בתחום, ליצור בלב חברת הביטוח את הרושם כי לפניה תיק עם סיכון לנכות, ועל ידי כך לגרום לה "לקנות סיכון" ולשלם פיצויים מוגדלים מתוך רצון להסיר את התביעה בהקדם ובטרם תתברר עד סופה בבית המשפט.

 

ניתן היה לפרט בטור זה אינסוף דוגמאות למקרים שונים שהובילו לתוצאות שונות ועל השיקולים שמביאים להבדלים בין גובה הפיצוי במקרים שונים. בסופו של דבר לכל תיק נסיבות שונות, וגם אם לעיתים הפגיעות הגופניות נראות דומות, אצל כל אחד הפציעה מתבטאת אחרת מבחינת קצב ההחלמה, טיב ההחלמה והיקף הנזק שנגרם לאור המקצוע, הגיל ונסיבות החיים האחרות. המסקנה הינה כי לא ניתן להקיש באופן חד משמעי מתוצאת תיק אחד לגבי תוצאת תיק אחר, ועל מנת לדעת מה שווי תביעתכם, מומלץ שתיפנו לייעוץ משפטי אצל עורך דין המומחה לתחום נזקי הגוף.

 

*האמור לעיל איננו מהווה תחליף ליעוץ משפטי מקצועי התואם נסיבותיו של מקרה ספציפי