ש.ר תושב חריש עבד במשך שנים במפעל כנהג מלגזה והיה חשוף במהלך עבודתו לרעש גבוה מהרגיל. החשיפה לרעש, מלבד זאת שהיא לא נעימה, יוצרת נזקים לטווח ארוך.

 

אחד הנזקים שקורים כתוצאה מהחשיפה הממושכת לרעש היא ירידה בשמיעה, אך זה לא הכל, נזק נוסף שקורה כתוצאה מחשיפה לרעש היא מחלה הנקראת טיניטוס.

 

טיניטוס או "טנטון" בשמה היותר מוכר היא מחלה בה הנפגע שומע באופן קבוע רעש של צפצוף ארוך ומתמשך – מבלי שהרעש הזה נמצא במציאות.

 

הטנטון מלווה את האדם ביום ובלילה, באופן תמידי, ומטבע הדברים הוא מציק יותר בשעות הלילה. לכולנו יכול לקרות שאנו שומעים רעש כזה למשך מספר שניות אבל טיניטוס הוא בעל מאפיינים קבועים ושונים.

 

ש.ר התחיל להרגיש ירידה בשמיעה, הירידה היא הדרגתית בדרך כלל, ומלווה הרבה פעמים גם בטנטון.

 

"פתאום מעירים לי שאני שומע טלווזיה בקול רם מידי" מתאר ש.ר "פתאום אני יושב עם אנשים ואני מרגיש שכולם מדברים נורא בלחש", "לא תמיד אתה יוכל לבקש מכולם שיגבירו את הקול, ואתה עושה את עצמך כאילו אתה שומע, התחושה היא נוראית".

 

 

"במקרה כזה של חשיפה ממושכת לעבודה" מסביר עו"ד אוהד לפידות מחריש אליו פנה ש.ר "יש בעצם פניה לשני גורמים אשר צריכים לפצות את הנפגע: המוסד לביטוח לאומי, וגם המעביד".

 

ממשיך עו"ד אוהד לפידות:

"במספר מקרים בהם ניהלתי תביעות כנגד מעבידים, הצלחנו להוכיח את הרשלנות של המפעל בכל הנוגע לשמירה על הנהלים בעניין עבודה ברעש".

 

יש תקנות מאוד ברורות שהמוסד לבטיחות וגהות מפרסם, יש חובה לשמור עבודה מאוד ברורים, ולערוך בדיקות רפואיות לעובד וכן להקפיד על ניטור של הרעש ולדאוג לכך שהרעש במפעל יהיה נסבל יותר – כיום ישנו מכשור מיוחד שתפקידו להוריד את מינון הרעש בעבודה – והרבה פעמים משיקולים כספיים מפעלים לא רוכשים את הציוד.

 

עובד לא צריך לצאת נכה ממקום העבודה, המעביד צריך לשמור על בריאותו של העובד."

אבל הכתובת הראשונה אליה פנה ש.ר הייתה כמובן המוסד לביטוח לאומי – ש.ר הגיש תביעה להכרה בירידה בשמיעה ובטנטון כ"מחלת מקצוע".

 

 

המוסד לביטוח לאומי, מערים קשיים של ממש בטרם אישור תביעה, הוא מבקש לדעת מה אופי העבודה?, מה תנאי העבודה במפעל?, והוא בודק האם באמת תביעה כזו היא מוצדקת.

 

 

המוסד לביטוח לאומי, אליו הוגשה התביעה דחה את התביעה של ש.ר

 

הם ייחסו את הירידה בשמיעה של ש.ר לגילו, וכמו כן לא הכירו בטנטון ממנו הוא סובל. "בדקתי את תיקו של ש.ר, בחנתי את בדיקות השמיעה, ולא קיבלתי את קביעת המוסד." ממשיך עורך דין לפידות.

 

 

ירידה בשמיעה כתוצאה מחשיפה ממושכת לעבודה – במיוחד במפעלים היא תופעה מאוד מוכרת וגם נהגי מלגזות חשופים אליה.

גם מאפייני הבדיקה הזכירו דפוס של פגיעה בעבודה ומחלת מקצוע ולא ירידה כתוצאה מגיל.

 

עורך דין לפידות הגיש ערר למוסד לביטוח לאומי, הן על הקביעה של העדר הקשר, והן על הקביעה הרפואית לגבי הטנטון.

 

 

המוסד לביטוח לאומי בתגובה, לאור פניית עו"ד לפידות ביטל את החלטתו הראשונית , הכיר בכך כשהפגיעה בשמיעה והטנטון הם כתוצאה מתאונת עבודה , ואף קבע לש.ר נכות של 23% אחוז נכות של ממש המזכה בפיצוי חודשי על ידי המוסד לביטוח לאומי.

 

"שמחתי לדאוג לקצבה חודשית קבועה לש.ר" מסכם עו"ד אוהד לפידות.

"המחשבה שמצבו של ש.ר יהיה ללא פתרון וללא פיצוי הטרידה אותי. אני שמח שעכשיו ש.ר מוכר כנפגע עבודה, מקבל את הזכויות שלו בביטוח לאומי כולל שיקום ועוד סל של הטבות המוכרות על ידי המוסד".
 


עודכן ב: 25/11/2020