עבירות תעבורה- אכיפה באמצעות מכשירים אלקטרוניים

בעידן של טכנולוגיה מתקדמת, כאשר מכשור אלקטרוני משוכלל ומתקדם מסוגל, לא אחת, לבצע פעולות מורכבות ולהחליף את הגורם האנושי, ובמקרה זה את איש המשטרה האמון על אכיפת החוק, מוצא עצמו האזרח אשר ביצע לכאורה עבירת תעבורה, במצב של חוסר אונים ובתחושת מלכוד. כתוצאה מכך, בחלק לא קטן מהמקרים לא מסוגל האזרח באופן מיידי, ועל אתר, להעלות כל טענה או סברה הסותרת את ממצאי מכשיר האכיפה. כמו כן, קושי רב יהיה לו בנסותו להוכיח טענותיו, אם וכאשר יובא העניין בפני בית המשפט.

 

הדבר בולט בעיקר באכיפה האינטנסיבית המבוצעת על ידי משטרת ישראל בעבירות שכרות. בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לעבירה זו על כל חלופותיה הואיל והמחוקק קבע עונשים קשים ומכבידים למורשעים בעבירה זאת. כמו כן קבע המחוקק כי מלבד נהיגה בשכרות על פי בדיקה וממצאי דם או נשיפה, יהא אדם צפוי לעונש לא פחות חמור, ולעיתים אף יותר, בגין סירוב לבדיקת נשיפה או, דם, או בגין מציאת שרידי סמים נרקוטיים בגופו.

 

השאלה כיצד מתמודדים עם עבירה מסוג זה?

 

התשובה לכך היא ניהול תיק בצורה יסודית ומקצועית על ידי עורך דין הבקיא בתחום זה, על כל רזיו והיבטיו. מאחר ומדובר במכשירים אשר צריכים לעמוד בקריטריונים קפדניים טרם כניסתם לשימוש, ובתחזוקה שוטפת עם ולאחר כניסתם לשימוש, יש לבדוק היטב האם בוצעו כל הבדיקות הנדרשות על פי חוק ועל פי הנחיות היצרן והמשטרה. הדבר אפשרי והכרחי, שכן התביעה המשטרתית מחויבת לאפשר לנאשם או לבא כוחו לצלם את מלוא חומר הראיות בתיק.

 

כמו כן, יש לבדוק היטב האם אנשי המשטרה אשר ערכו את ההזמנה לדין, דו"ח ההפעלה, מזכרים, בדיקות המאפיינים וכו’, ואשר הפעילו את המכשיר, בדקו את כיולו ואת הפלטים שהפיק, ביצעו את כל אשר הם מחויבים ומצווים לעשות. לא אחת, באמצעות בדיקה יסודית של חומר החקירה, מתגלים לא מעט ליקויים אשר יש בהם כדי להביא לביטול כתב האישום, במקרים מסוימים, או סוללים את הדרך להסדר טיעון. ככלל, מכשיר מדידת האלכוהול המצוי בידי המשטרה, הדראגר, הנקרא גם "ינשוף", הינו מכשיר יעיל, אך השאלה היא כיצד מתבצע השימוש בו, ולא אחת, כאמור, מתגלים ליקויים ופגמים בפעולתו ובהפעלתו.

סף האכיפה היום הוא 240 מ"ג אלכוהול באוויר נשוף, כאשר בפועל הזמנות לבתי משפט וכתבי אישום נרשמים מכמות מעט גבוהה יותר.

באחרונה, עקב ריבוי המחלוקות בעניין מכשיר הינשוף, החליט בית משפט השלום לתעבורה בירושלים "להרים את הכפפה" ולבדוק מלפני ומלפנים את המכשיר, וזאת בהרכב של שלושה שופטים, הרכב מיוחד וחריג נוכח מורכבות הסוגיה. פסק הדין שיחשב במידה רבה עקרוני ומחייב (למרות שמדובר בבית משפט השלום), יצא ככל הנראה סמוך לפגרת בתי המשפט.


משרד עו"ד שמיר @ ליברמן


עודכן ב: 10/06/2009