הליך הגישור - הדרך הנכונה לפרידה וגירושין
מאת: ברק רובין, עו"ד ומגשר

מי מאתנו לא מכיר חברים או בני משפחה, שהליך גירושיהם הלוחמני, הותיר בהם ובילדיהם צלקות עמוקות.
בפני בני זוג, העומדים לפני גירושין, פתוחה הדרך: הגשה מהירה של תביעות חד צדדיות לשם השגת יתרונות טקטיים לקביעת הערכאה העדיפה להם, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, הגשת תביעות סרק מנופחות, פניה לחוקרים פרטיים ועוד. אולי צד מסוים יזכה בקרב רגעי במלחמת עולם פרטית זו, אך נצחונו יהיה מר וסופו ידוע מראש -הפסד לכל. שכן, תוצאת מהלכים אלה בהסכם כפוי, שלא הצדדים החליטו עליו, אלא השופט הנכבד. ועם כל הכבוד, מי שנדרש לקיים את פסק הדין ולחיות עם תנאיו בשלום, הם בני הזוג המתגרשים ולא השופט. כי ככה זה, מה לעשות.

לכן לא פלא שכה נפוץ במחוזותינו, שהסכמי גירושין מופרים, תשלומי מזונות אינם מועברים והצדדים חוזרים שוב ושוב לדיונים בבית המשפט. האם משהו כאן באמת האמין שהסכם, שניתן ללא הסכמה, בצל של שנאה, כעס וחוסר אמון מינימלי, לפתע יחזיק מים.

וכך כולם תובעים וטובעים במעגל של שנאה וכאב. והילדים, נגררים, בעל כורחם, למעגל זה וסוחבים את הצלקות לתוך חייהם ולרוב גם לתוך הזוגיות העתידית שלהם. וחוזר חלילה.

למרבה המזל פתוחה בפני בני הזוג גם אפשרות אחרת: לקחת את האחריות לידיים - לבחור להיפרד מתוך מודעות, להיפרד נכון, באמצעות הליך הגישור. אין כל ספק כי דרך הגישור היא הדרך הנכונה ביותר ליישוב סכסוכים העולים עקב פרידה וגירושין. מה גם שדרך זו זולה, מהירה ויעילה באופן משמעותי מחברתה.

תהליך של פרידה וגירושין הנו תהליך נפשי מורכב מאד, המלווה בדרך כלל ברגשות עזים של שנאה, קנאה, חרדה וכאב ובתחושות של אבדן, ביטול עצמי, עלבון, בטחון עצמי נמוך ודיכאון. אך דווקא עתה, כשבני הזוג אולי הכי רחוקים מעצמם, הם נדרשים להחלטות כה מהותיות וארוכות טווח, עבורם ובעבור ילדיהם.
על כן, במצב נפשי עדין זה, מוטב שלא להישמע לקול מפריד ולוחמני, שמעצים את השנאה, אלא להקשיב לקול מאזן, מגשר, שקורא למודעות, שמאפשר להגיע להסכמות. הליך הגישור הוא קול שכזה.

באמצעות הליך הגישור ניתן לתעל את מגוון הרגשות העזים שציינו כאן אל מחוזות של הבנה, קבלה, השלמה ובהמשך הדרך אולי אף לצמיחה אישית. הליך הגישור עשוי לאפשר לצדדים לבנות ולקיים תקשורת נכונה יותר, לבסס אמון ולפעול מתוך כבוד הדדי. כל אלה ילוו את בני הזוג הנפרדים במסעם היומיומי הארוך ליישום ההסכם עליו עמלו יחד. המסע לא קל אך הוא אפשרי.
הליך של פרידה וגירושין הוא לרוב הליך כואב מאד. אך אם נשכיל לנהוג מתוך מודעות והקשבה ניתן יהיה לצלוח הליך זה בשלום יחסי ואולי אף לצמוח ממנו להתמודדות, ליצירה ולמימוש עצמי.

אם אתם נמצאים בצומת דרכים זו, אנא, לטובתכם וטובת ילדכם, בחרו בדרך הגישור.

בברכה,

ברק רובין, עו"ד ומגשר
להערות ותגובות: [email protected]