עומדים להגיש בקשה לרישיון נשק? העדכון בתבחיני רישיון הנשק החדשים שנכנס לתוקפו כבר בתאריך 20.8.18, הביא עמו בשורה משמחת לכל מבקשי רישיון הנשק! בין התבחינים החדשים לקבלת רישיון נשק ניתן לראות את הלוחמים בעלי רובאי 07 ו-08, מתנדבים במשטרת ישראל, מתנדבי "איחוד ההצלה ישראל", מתנדבי זק"א, חקלאים, מדבירים ועוד, שעד לעדכון זה כלל לא נכללו בתבחינים לקבלת רישיון נשק.


התוכנית להגדלת מכסת רישיונות הנשק של השר ארדן קרמה עור וגידים ויצאה אל הפועל. ולאחר הבשלתו של מתווה הנשק החדש, ייתכן וגם אתה תזכה להחזיק ברישיון נשק, זאת לאור התבחינים החדשים.


תוכניתו של השר ארדן דגלה ברעיון כי ישנה חשיבות גדולה לעובדה שיותר אזרחים יהיו בעלי היתר לנשיאת נשק, ובכך יהיו אזרחים רבים יותר שיהיו מיומנים ואף יוכלו בעזרת מיומנות זו לסכל פיגועים ולמזער את מספר הפגיעות בנפש.


בקשה לרישיון נשק: על פי הערכת האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון פנים, הפוטנציאל הגלום בכל אותם אזרחים מיומנים שיחזיקו ברישיונות, עשוי לגדול ביותר מחצי מיליון משרתי ובוגרי כוחות הביטחון וההצלה


איך מקבלים רישיון נשק? הגוף המופקד על כל נושא מתן רישיונות נשק וכמובן על חידושם, הוא האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון פנים. בכדי שגם אתה תוכל לקבל רישיון נשק, עלייך לעמוד בדרישות סף ובתבחינים שנקבעו על ידי המשרד לביטחון פנים בשיתוף גורמי הביטחון.


החידוש שהתרחש בתאריך 20.8.18, עליו חתם השר ארדן מתבטא בתבחינים חדשים שיביאו לשינוי בתנאי הבסיס לקבלת רישיון נשק.
כמובן עולה השאלה אילו תבחינים חדשים תפסו את מקומם בעדכון האחרון? אל דאגה אנחנו כאן בשביל לענות על כל השאלות שמציפות אותך עכשיו.


עד עתה התבחינים בהם נדרשת לעמוד על מנת לקבל רישיון נשק היו מצומצמים מאוד ועוררו אי נוחות בקרב אזרחים רבים. עמידה באותם התנאים שנקבעו, הייתה ועודנה תנאי הכרחי להגשת הבקשה לקבלת רישיון הנשק.


במסגרת התבחינים החדשים ניתן לראות כי כעת גם חיילים בעלי רובאי 07 ורובאי 08, מתנדבים במשטרה, מתנדבי זק"א ו"איחוד ההצלה ישראל", עובדי מד"א, מורי דרך, חקלאים ואפילו בין התבחינים החדשים ניתן להבחין באוכלוסיית המדבירים שגם להם ניתן מקום של ממש בתנאי הסף לקבלת רישיון נשק.


חשוב לזכור כי אי עמידה באחד מהתבחינים גוררת סירוב מיידי של הבקשה


בעדכון ניתן לראות כי נוספו מקצועות ואוכלוסיות שלמות שעד לעדכון זה לא היה ביכולתם כלל לקבל רישיון נשק. לשמחתך, העדכון החדש יכול לקרב אותך צעד נוסף בדרך לקבלת רישיון הנשק.


מה נשתנה התבחין הזה מכל התבחינים הקודמים?


לפני העדכון, מי שנכלל בקטגוריית שירות בכוחות הביטחון היו רק קצינים בצה"ל, אשר היה עליהם להיות בדרגת סגן ומעלה או חיילים ששירתו ביחידה מיוחדת.


לאחר העדכון, יהיו זכאים גם לוחמים בצה"ל ובמשטרה בהווה ובעבר לקבל רישיון נשק וזאת בתנאי שיהיו בעלי רובאי 07 או רובאי 08.


קצינים ונגדים ששוחררו משירות מילואים פעיל טרם העדכון, היו נאלצים להשיב את רישיון הנשק שלהם, אך לאחר העדכון, גם לאחר סיום שירות המילואים שלהם - יהיו זכאים לקבלת רישיון נשק.


יתרה מכך, בעבר, מורי דרך, חקלאים ומדבירים כלל לא נכללו בשורות התבחינים לקבלת רישיון הנשק. אך כיום לאחר העדכון, ניתן להם מקום של ממש בתבחין ייחודי וספציפי.


בעבר, מתנדבים במשטרה, בזק"א וב"איחוד ההצלה ישראל" היו מחוץ למרוץ. כיום, גם להם ניתן מקום בין שורות התבחינים, וכעת גם אתם המתנדבים יכולים להתקדם צעד נוסף לקבלת רישיון הנשק.


בעבר הרחוק יותר מתנדבי המשטרה גם הם היו מצויים בין שורות התבחינים והיו זכאים לקבל רישיון נשק, אך תבחין זה בוטל וזכותם זו התבטלה יחד איתו.


כעת לאחר העדכון, ניתן לראות כי מקומם הטבעי של המתנדבים בין הזכאים לקבלת רישיונות נשק שב אליהם, וכעת ישובו מתנדבי המשטרה לזכות להכרה בתרומתם הרבה למלחמה בפשיעה ולתגבור שורות המשטרה.


ישנה הערכה כי העדכון בתבחינים החדשים הכולל את מתנדבי המשטרה, מתנדבי זק"א ו"איחוד ההצלה ישראל", יביא עמו עלייה ניכרת במספר המתנדבים. עלייה במספר המתנדבים תשפר משמעותית את פעילות אותם הגופים באופן וודאי ועל כן, מדיניות זו מבוכת פי כמה.


כמו שניתן לראות שינוי במדיניות רישיונות הנשק פותחת דלתות בפני קבוצות ומקצועות שונים וחדשים, שקודם לכן לא ניתן להם ביטוי. אנו מאחלים לכל המצטרפים החדשים הצלחה בהמשך התהליך לקבלת רישיון הנשק המיוחל.


במידה ואני עומד בתבחינים, האם אהיה זכאי בוודאות לרישיון נשק?


חשוב לומר כי עמידה בתבחינים היא רק שלב ראשוני אותו עלייך לעבור בדרכך לקבלת רישיון הנשק. ישנם מקרים בהם אתה עשוי למלא אחר כל תנאי התבחין אליו אתה מבקש להיכנס, אך, מצב בו המלצת המשטרה תהיה שלילית לגבייך, יכולה להביא לסיכול בקשתך באופן כמעט וודאי.


חשוב שתדע כי המלצת המשטרה הינה בגדר חובה! במצב בו קיים עבר פלילי כלשהו או לחילופין מידע מודיעיני הנוגע לאותו מבקש הרישיון, ברוב המקרים תמליץ המשטרה על סירוב מתן לרישיון הנשק.


כשיש ספק אין ספק


טרם הגשת הבקשה עלייך לבדוק האם מצוי במרשמך הפלילי רישום כלשהו. במידה ואינך יכול לענות על שאלה זו ברמת וודאות גבוהה, אל תיקח סיכון בהגשת הבקשה ללא בדיקה מקדימה בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגורייך.


בדיקה זו תועיל במניעת סירוב על הסף לבקשה לקבלת רישיון נשק!


אם לאחר בדיקה במרשמך הפלילי גילית כי אכן קיים רישום פלילי לגבייך, אל דאגה! גם לסיטואציה זו קיים פתרון, פתרון אשר ניתן להסדיר מול המשטרה ועל כן, לא מדובר בסוף הדרך להשגת רישיון הנשק מבחינתך.


הכותבת הינה שותפה במשרד עו"ד שי - יוספזון ושות', המתמחה שנים רבות בתחום רישוי הנשק.

 

מאת: עו"ד יפעת שי - יוספזון

 


עודכן ב: 06/09/2018