זיכוי בתיק שכרות – מדידת ינשוף ובדיקת מאפיינים

 

 

1. לאחרונה זיכה בית המשפט לתעבורה בחדרה כבוד השופט גיל קרזבום, בתיק תת"ע 7210-12-10, נאשם שהואשם בנהיגה בשכרות.

 

2. הנאשם נעצר לבדיקה במחסום שנועד לבדיקת נהגים בחשד לנהיגה בשכרות.

 

3. על פי טענת התביעה בוצעו לנאשם שתי בדיקות: בדיקת ינשוף שנועדה להוכחת נהיגה בשכרות, ואשר גילתה רמת אלכוהול אשר אסורה על פי דין ומעבר לרמה שנקבעה בפסיקה, ובדיקת המאפיינים, לפיה נחזה להיות הנאשם שכור. לא למותר לציין כי ניתן להרשיע בעבירה של נהיגה בשכרות, על סמך בדיקת מאפיינים אפילו ללא בדיקת ינשוף, אם השתכנע בית המשפט כי הבדיקה נערכה בצורה נכונה, משקפת את המציאות וניתן לסמוך על השוטר שביצע את הבדיקה.

 

4. על פי הפסיקה, די בכל אחת מבדיקות אלה כדי להוות נימוק להרשעה.

 

5. ב"כ הנאשם תקף את שתי הבדיקות, וזאת לאורך משפט הוכחות ממושך.

 

6. בדיקת הינשוף: ההגנה תקפה שלושה גורמים נפרדים, שכל אחד מהם בפני עצמו יכול להביא לזיכוי נאשם המואשם בנהיגה בשכרות, אם יתקבל על ידי בית המשפט.

 

א. בדיקת הינשוף בוצעה מבלי שהמפעיל הוכיח כי הנאשם לא שתה ולא אכל ולא עישן במהלך 15 דקות הקודמות לבדיקה.

 

ב. בדיקת הינשוף בוצעה מבלי שבוצע כיול תקין של מכשיר הינשוף.

 

ג. בדיקת הינשוף בוצעה מבלי שנבדק הערך המתאים של בלון הכיול וממילא הוזן מכשיר הינשוף ערך שגוי של בלון הכיול וזאת לאחר שההגנה דרשה מהתביעה להציג בבית המשפט את התעודה בה רשום ערך הכיול של הבלון כפי שנבדק במפעל באנגליה.

 

ד. בית המשפט, נדרש רק לסוגיה הקשורה להזנת ערך הבלון בעת כיול מכשיר הינשוף. הואיל והשוטר הזין ערך לא נכון לינשוף שלא על פי הרשום בתעודת כיול הבלון, ממילא תוצאת בדיקת הכיול לא הייתה נכונה ומשכך לא ניתן לקבוע שבוצע כיול נכון למכשיר.

 

ה. משכך לא בחן בית המשפט את שאר טענות ההגנה ופסל את תוצאות המדידה של המכשיר על סמך כשל זה בלבד.

 

ו. לטעמנו, אילו נזקק היה בית המשפט לצורך בבחינת שאר הטענות, סביר מאוד להניח שהיה פוסל את הבדיקה גם לפי טענות אלה.

 

7. בדיקת המאפיינים: ההגנה תקפה שני גורמים הקשורים בבדיקה זו. לשיטת ב"כ הנאשם, כל אחד מגורמים אלה בפני עצמו יכול להביא לפסילת תוצאות הבדיקה.

 

א. ההגנה הביאה ראיות לכך שטופס בדיקת המאפיינים מולא על ידי השוטר שלא על סמך בדיקות שערך לנאשם ושלא בנוכחותו.

 

ב. ב"כ הנאשם חקר בבית המשפט את השוטר שערך את הבדיקה – על פי הטענה – והוכח שתוצאות הבדיקה לא עומדות בדרישות בית המשפט. אביא כאן, ציטוטים מתוך הפסק הדין של כבוד השופט גיל קרזבום אשר מפרט את דרך רישום הדו"ח על ידי השוטר המתנדב והתייחסות בית המשפט לכך:

 

1) ...."במהלך חקירתו הנגדית נשאל העד שאלות רבות באשר לאופן ביצוע הבדיקה ועל מרביתן לא ידע להשיב".

 

2) ..."לא ידע לומר איזו תאורה היתה במקום ביצוע הבדיקה, האם המשטח שעליו בוצעה הבדיקה היה רטוב או יבש..."

 

3) ..."העיד כי מבחן העמידה ארך כדקה במהלכה הנאשם עמד כשידיו צמודות לגופו, עיניו עצומות וראשו מוטה לאחור....אך לא ידע לומר האם הנאשם התנדנד בתחילת הבדיקה או בסופה... מכאן שלא מן הנמנע כי הנאשם נצפה בלתי יציב פעם אחת בלבד על פני אותה דקת המבחן. יצוין כי הנאשם לא נפל ולא נזקק לתמיכה ואין לומר כי "אי יציבות" אחת על פני מבחן של דקה מלמדת על כשלון בבדיקה."

 

4) ..."לגבי מבחן ההליכה על קו (הליכה בקו ישר עקב בצד אגודל, ידיים צמודות לגוף וספירת צעדים) העד לא ידע לומר על איזה "קו בוצע המבחן...."

 

5) ..."העד לא זכר כמה פעמים הנאשם התנדנד ולשאלה מדוע לא רשם זאת השיב: "כי בסוג טופס הזה אין מקום לציין"...." ... "בנוסף העד לא זכר האם מדובר היה בנדנוד קל או בינוני, כמה פעמים הנאשם הרים ידיו ובאיזה שלב של הבדיקה...."

 

6) ..."בכל הנוגע למבחן הבאת אצבע אל האף העד אישר כי ייתכן והנאשם פגע באפו אך לא בקצהו ולכן רשם זאת כחוסר פגיעה... בנוסף העד לא שלל את האפשרות לפיה הנאשם הצליח בחלק מהפעמים לפגוע באפו ובחלק מהפעמים כשל...".

 

7) ..."אומנם הנאשם הודה כי שתה בירה, נדף מפיו ריח של אלכוהול והתקבל הרושם כי אינו רגוע ודיבורו מהיר, אך בכך לא די על מנת לבסס הרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות. שתיית אלכוהול אינה אסורה בחוק ועליזות ודיבור מהיר אינם חייבים לנבוע דווקא משתיית אלכוהול..."

 

8) ..."בנסיבות אלו לא ניתן להרשיע את הנאשם על סמך בדיקת המאפיינים שבוצעה לו. משקבעתי כך אינני נדרש לטענת הנאשם לפיה בדיקת המאפיינים כלל לא בוצעה לו. "

 

 

ג. בנסיבות אלה החליט בית המשפט שאין הוא נדרש לטענת ההגנה לפיה כלל לא בוצעה בדיקה, הואיל ממילא לא קיבל את תוצאות הבדיקה כפי שנרשמו.

 

8. בנסיבות אלה בהן קבע בית המשפט שאינו מקבל את תוצאות בדיקת הינשוף ואף אינו מקבל את תוצאות בדיקת המאפיינים, לא נותר אלא, לזכות את הנאשם מהאשמה של נהיגה בשכרות.
 


עודכן ב: 02/09/2012