שוטרים וסוהרים אשר נחקרים בשל עבירה פלילית ו/או עומדים לדין בשל עבירות פליליות ו/או משמעתיות זקוקים לייצוג פעמים רבות, כבר מהשלבים הראשונים של החקירה.

 

המסלול בהליכים בפני בתי הדין למשמעת הללו דומה גם במשטרת ישראל וגם בשרות בתי הסוהר.

 

שלב א' – שלב החקירה:

 

בשלב זה, מוזמן השוטר או הסוהר לחקירה או שנעצר ומובא לחקירה. כאשר מדובר בשוטר, מתבצעת החקירה במחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש), וכאשר מדובר בסוהר החקירה מתבצעת ביחידת חקירות סוהרים של המשטרה (יאח"ס). במקרים בהם נחקר סוהר בגין עבירה פלילית שאינה קשורה לתפקידו, הוא ייחקר בתחנת משטרה.

 

זומנת לחקירה?

 

מומלץ בחום להתייעץ עם עורך דין בטרם תגיע לחקירה. במסגרת ייעוץ זה יסביר לך עורך הדין מהן זכויותיך במח"ש, יבחן מה הדרכים העומדות בפניך לבנות קו הגנה, יסביר לך מה כדאי לעשות ומה אסור לעשות.

 

נעצרת לחקירה? מה עושים?

 

· אם נעצרת בנוכחות חברים או משפחה הודע להם מיד לשלוח לך מידית עורך דין פלילי למקום החקירה?

 

· קח נשימה עמוקה. סביר להניח שאתה מבוהל. כשוטר, ודאי זו הפעם הראשונה שאתה במצב כזה. זכור, עדיין "לא נפלו השמיים". עליך לזכור, ייתכן שכל המעצר כאן הוא טעות ויש הסברים סבירים לכל דבר.

 

· יחד עם זאת, אין למהר להיכנס ללחץ ולהתחיל לפטפט ולדבר שלא לצורך. מן הסתם כל שתאמר יירשם בהמשך ואלו הן ראיות שעלולות לפעול נגדך.

 

· על כן, אל תמהר לשוחח עם החוקרים שעצרו אותך. המתן עד שתובא למשרד שם תנוהל חקירה רשמית. שם, חייב החוקר להודיע לך במה בדיוק אתה נחשד. באותה הזדמנות הוא חייב להודיע לך שיש לך לזכות לשמור על שתיקה. זכות זו יפה גם לשוטרים חשודים.

 

· עוד בטרם החל לשאול שאלות, באותו מעמד חייב חוקר המח"ש או היאח"ס לומר לך שיש לך זכות להיוועץ בעורך דין פלילי. זכות זו אינה נתונה לוויכוח וההחלטה אם לעשות בה שימוש נתונה כולה להחלטתך. לפעמים ינסה החוקר לשכנע אותך שחבל על הזמן... עד שיגיע עורך דין... כבר ניתן לסיים את החקירה. אל תתפתה!!! זו זכותך, ואתה חייב לעצמך לעשות בה שימוש.

 

· ייתכן שינסו להפחיד אותך שכתוצאה מהזמן ש... אתה מבזבז.... יאלצו לעצור אותך להמשך חקירה. אל תיבהל!!! איש לא יעיז לעצור אותך בגלל ... שביקשת להתייעץ עם עורך דין!!! אם נעצרת... כנראה שתכננו מראש לעצור אותך.

 

שלב ב' (לא תמיד) – הארכת מעצר

 

אם החליטו חוקרי מח"ש או יאח"ס להביא אותך להארכת מעצר, מן הראוי שילווה אותך עורך דין אשר מכיר את הרקע של המקרה ויידע לשאול את חוקרי מח"ש את השאלות המתאימות כבר בשלב מקדמי זה של הארכת המעצר.

 

אומנם כאשר תגיע לתא המעצר בבית המשפט, יוודאו שיוזמן לך עו"ד פלילי מהסנגוריה הציבורית או מחברת הביטוח של המשטרה (בהתאם לעניין), אבל לא הייתי ממליץ להסתמך רק על שיחה קצרה בטרם הארכת מעצר. ככל שלעורך הדין הפלילי יהיה יותר זמן לשבת אתך בטרם חקירה / אחרי חקירה ובטרם הארכת מעצר, הוא יצבור מידע שיסייע לו בתהליך הארכת המעצר.

 

עליך לזכור, השופט בפניו מונחת הבקשה לעצור אותך, אומנם יקרא את חומר הראיות, אולם בדרך כלל הוא מתמקד בדו"ח מסכם סודי של החוקרים. בהעדר חקירה נמרצת מטעם עורך הדין פלילי שמייצג אותך, בה ינסה להראות שהחוקר המבקש ימי מעצר מגזים, יש סבירות שבית המשפט ייטה להיעתר לבקשת הארכת המעצר. רק כאשר עורך דינך יצליח להציג בפני בית המשפט סימני שאלה מהותיים בעת חקירת תובע המעצרים של מח"ש / יאח"ס יש סבירות שהמעצר יקוצר ואולי אף תשוחרר.

 

הלחץ בו נמצא העצור ובמיוחד מי שלא רגיל לכך, גורם לעצור לעשות הכל, כדי להשתחרר. כתוצאה מכך נוטים עצורים ובמיוחד אנשי מדים להעדיף למסור הודאה מפורטת על סמך הבטחות החוקרים, לפיהן תשוחרר מייד אם תודה. לעניין זה חשוב לציין:

 

· אסור לחוקר לנסות לפתות אותך להשתחרר בכפוף למסירת הודאה.

 

· "השגת שחרור" מהיר תמורת הודאה באשמה (כשכלל לא ברור אם אכן קיימת אשמה..., חוסכת ימי מעצר מועטים, אך עלולה להתנפץ בפניך בעתיד בדמות הרשעה ... לפעמים בדברים אותם לא בצעת.

 

· אל תיבהל ממעצר, עורך הדין שלך ידאג לקצרו ככל שניתן. הודית שווא בתמורה לשחרור היא עסק רע מאוד!!!

 

· זכור, בעת שימוע בפני חוליית אמצעים מנהליים, עלולה הודאה זו להיות אחד השיקולים המרכזיים אם לפטר אותך לאלתר!!!

 

שלב ג' – ניהול החקירה

 

בין אם החקירה מתבצעת במעצר ובין אם לאו, עולות בדרך כלל סוגיות מהותיות בתוך החקירה ולפעמים יש מקום לנקוט ביוזמה כלפי החוקרים, להביא לידיעתם אינפורמציה, או לטעון טענות חשובות במהלך תקופת החקירה. לשם כך רצוי מאוד שעו"ד פלילי מנוסה ילווה את החקירה מקרוב.

 

שלב ד' – השימוע המשמעתי – בפני חוליית אמצעים מנהליים.

 

שוטרים או סוהרים, עלולים להיות צפויים להליכי פיטורין אף בטרם הוגש כתב אישום. במקרה כזה, (במיוחד אם הודית באשמה) תזומן להליך של שימוע במטא"ר / נציבות שב"ס.

 

בהליך זה אתה רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין. אנו ממליצים לראות זאת כ... חייב. זהו שלב מסוכן מאוד, בו אתה עלול להיות מפוטר בהתראה קצרה, ובו יש להציג בצורה מקצועית את כל הנימוקים מדוע אין לפטר אותך או לחילופין להשהות אותך מהשרות. רצוי מאוד שבהליך כזה תיוצג על ידי עו"ד פלילי שהוא גם בעל ניסיון כעו"ד מנהלי, ובמיוחד בשימועים בפני מערכות אלה.

 

שלב ה' – השימוע הפלילי.

 

על פי החוק, חייבת הפרקליטות לזמן כל חשוד בעבירה מסוג פשע, אשר תיקו מגיע לפרקליטות, לשימוע פלילי. במקרים רבים מוזמנים לשימוע במח"ש גם שוטרים אשר חשודים העבירות מסוג עוון, אף כי מח"ש אינה חייבת לעשות כן. בטרם השימוע הפלילי, רשאי עורך דינך לעיין ברוב חומר הראיות הקיים נגדך והוא רשאי לטעון טענות שונות, מדוע אין להגיש נגדך כלל כתב אישום.

 

אם שכנע עורך הדין שלך, אזי ייסגר התיק. אם לאו, יוגש כתב אישום. כתב אישום יכול, שיוגש לבית משפט פלילי אזרחי (שלום או מחוזי), או שיוגש לבית הדין למשמעת.

 

שלב ו' – ניהול המשפט

 

בשלב זה ינהל עו"ד הפלילי שלך את הגנתך במהלך המשפט. ייתכן שבנסיבות מסוימות, לאור מצב הראיות, תגיע ביחד עם עורך דינך, למסקנה שכדאי להגיע להסדר טיעון מול התביעה. במסגרת הסדר טיעון כזה ישונה כתב האישום בהסכמת הצדדים וייעשה מאמץ להגיע לנוסחת ענישה מקלה ככל שניתן בהסכמת הצדדים.

 

במקרים לא מעטים, לא כדאי להגיע להסדר טיעון מסיבות שונות. אז, ינוהל משפט הוכחות שלפעמים עתיד להיות ממושך. זה הזמן בו צריך עורך הדין הפלילי שלך להציג את יכולתו בניהול משפט, חקירת עדים וכו'. שלב זה, שכאמור עלול להתמשך לפעמים על פני חודשים ואף שנים, יכריע את גורלך לעתיד.

 

זוכית בדין – זו סיבה למסיבה... הורשעת, עדיין ניתן להגיע תוצאה מזיקה פחות או לענישה מחמירה פחות. במקרים מסוימים, אם במסגרת הסדר או במסגרת של ניהול משפט, ניתן להגיע לסוג של ענישה ללא הרשעה בדין. לסוג כזה של ענישה, חשיבות היות והוא יקל עלינו בהמשך בעת מו"מ מול המשטרה / שב"ס בשאלה אם יש מקום לפטר אותך אם לאו.

 

שיהיה בהצלחה!
 


עודכן ב: 04/10/2012