בשורה לחובבי הציד בישראל ולמעוניינים בהוצאת רישיון ציד; לראשונה מזה תקופה ארוכה בה נמנעה רשות הטבע והגנים מלהוציא רישיונות ציד חדשים, כעת יש באפשרותם של 300 חובבי ציד בישראל לזכות ברישיון הנכסף.


עונת הציד מתחילה בכל שנה ב-1 בספטמבר ומסתיימת ב-31 בינואר בשנה שאחריה. ביום 1.8.17 נכנס לתוקף תיקון לתקנות להגנת חיית הבר {תקנות להגנת חיית הבר (תיקון), התשע"ז- 2017}, שנועד לאפשר כניסה של ציידים חדשים למעגל מקבלי רישיונות הציד, בצורה מבוקרת ובאופן שלא יעמיד בסכנה את אוכלוסיית חיות הבר.


החל מתאריך 01.09.2017 ניתן יהיה לפנות לרשות הטבע והגנים בבקשה לקבלת רישיון ציד חדש וזאת רק עד לתום אותו החודש, שכן לאחר מכן לא ניתן יהיה לפנות בבקשות חדשות ואף לא יינתן מועד נוסף לבחינה.


חשוב לציין כי לבחינה לא יהא "מועד ב'" ומי שייכשל בבחינה לא יוכל לגשת ולהיבחן בה שוב אלא רק כעבור שלוש שנים ממועד הבחינה הראשונה


מכסת רישיונות הציד החדשים התווספה לאחר הכישלון בהעברת "חוק להגנה על חיות הבר בישראל" שבמרכזו עמד עניין "הציד הספורטיבי" אותו הרשות הייתה נחושה בדעתה לבטל, ולאור החלטת בג"צ בעניין זה נקבע כי למרות שניתן לראות בציד כ"תחביב" עלתה הטענה כי עצם סירובה של הרשות עד כה ליתן רישיונות ציד חדשים מהווה פגיעה בחופש העיסוק. כאמור טענה זו התקבלה בבג"צ.


בעקבות מאורעות אלו, אושרה מכסה של 300 רישיונות ציד חדשים בלבד! שיוענקו למועמדים שפנייתם תתקבל על ידי הרשות.


יש לזכור כי רישיון הציד הוא רק השלב הראשון שיש לעבור על מנת שניתן יהא להוציא רישיון נשק לרובה ציד (במסגרת תבחין ציד) וזאת על ידי פניה לאגף רישוי כלי ירייה במשרד לביטחון פנים. לכן תוקפו של הרישיון לכלי ירייה יותנה ברישיון הציד או היתר הצידה לפי העניין.


באשר למי שכבר מצוי בידו רישיון ציד שפג תוקפו יוכל לחדשו באמצעות תשלום אגרה לרשות וזאת בכפוף לתנאים אותם מעמידה הרשות לבחינה.


באשר למי שנשלל ממנו רישיון הציד עקב עבירת ציד לפי ה"חוק להגנת חיית הבר", תשט"ו-1955 או לפי "חוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה", תשנ"ח-1998 או לחלופין עבירה פלילית אחרת שביצע והרשות רואה בה עברה חמורה שבגינה יש לשלול את רישיון הציד.


אותו אדם שרישיון הציד נשלל ממנו יוכל לבקש את חידושו על ידי פנייה למחלקת האכיפה של הרשות להגנת הטבע והגנים והרשות תבחן את בקשתו ובמידה ותראה לנכון יש באפשרותה להחזיר לאותו אדם את רישיון הציד שנשלל ממנו.


חשוב להבין כי ישנה הבחנה בהליכי הרישוי בין צייד ותיק לבין צייד חדש ועל כן מומלץ להיוועץ בעורך דין בטרם הגשת הבקשה.


הכותבת הינה עו"ד במשרד עו"ד שי- יוספזון ושות' העוסק בתחום רישוי כלי ירייה וציד.


מאת: עו"ד יפעת שי - יוספזון