מי מאיתנו לא ראה, שמע מחבר, או חווה בעצמו את חווית בדיקת הינשוף ע"י שוטרי ו/או מתנדבי משטרת ישראל.

 

בשלוש השנים האחרונות, ובעקבות הגדרת התופעה של נהיגה בשכרות כ"מכת מדינה", חלה עליה משמעותית בכמות כתבי האישום המוגשים בגין נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול.

 

העונשים הנפסקים כיום חמורים וקשים ביותר: מינימום פסילה בת שנתיים, קנסות, טסט ותאוריה מחודשים, מאסר על תנאי ובמקרים מסוימים אף מאסר בפועל.

 

נכון להיום, החוק קובע כי הרף המינמאלי לצורך העמדה לדין בעבירה של נהיגה בשכרות הינו כמות של 240 מיקרוגרם, כמות שהביאה, בין היתר לעלייה החדה בכמות כתבי האישום, שכן כמות זו ואף גבוהה מזו, נמצאה אצל נהגים רבים שכלל לא נהגו כשהם שיכורים או תחת השפעת אלכוהול. הטענה הרווחת היא כי יעילותו ואמינותו של מכשיר הינשוף מוטלת בספק כבד מאד.

 

בעקבות תרעומת גדולה של ציבור הנהגים וסנגוריהם באשר לאמינות הינשוף, ניתן לפני מס' חודשים פסק דין תקדימי בבית המשפט השלום לתעבורה בירושלים במרץ 2010 שם נקבע:

 

"מכלל החישובים שערכנו, לפי כל ההפחתות כתוצאה מסטיות ואי דיוקים אפשריים, ראינו להפחית 20% מכל תוצאת בדיקה אותה מספק המכשיר. על התוצאה המתקבלת להיות שווה או גבוהה מ – 320 מק"ג בליטר נשוף. בפועל המשמעות היא שרק תוצאה של 400 מק"ג ומעלה בליטר נשוף תאפשר העמדה לדין בשכרות".

 

משמעות הדבר היא שרק אותם נהגים שיתפסו נוהגים כשבגופם מעל 400 מיקרוגרם יועמדו לדין בגין נהיגה בשכרות.

 

השמחה רבה, אולם, פסק דין של בית משפט שלום אינו מחייב ואינו מנחה בתי משפט אחרים, ומכאן הקושי ליישם את פסק הדין.

בעיה זו נפתרה!!! זאת לאחר שבחודש יולי האחרון (12.7.10), ניתן פסק דין של בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע, לאחר ויכוח עיקש בין הנאשם למדינה באשר לאימוץ קביעת בית המשפט בירושלים באשר לכמות האלכוהול המותרת בדם (כאמור 400 מיקרוגרם).

 

בית משפט השלום בבאר שבע ציין כי פסק דין של מחוזי באר שבע שעה שאימץ את החלטת בית המשפט בירושלים, למעשה הוציא תחת ידו החלטה המנחה את בתי משפט השלום.


 


עודכן ב: 26/09/2010