השלבים בתהליך קביעת אבהות ומדוע חשוב להיעזר בעורך דין

 
בקצרה, אלו השלבים המשפטיים שתצטרכו לעריכת בדיקת רקמות וקביעת אבהות:


1. הורה/הורים שרוצה/ים לבצע בדיקת רקמות לקביעת אבהות, מגיש/ים בקשה רשמית בנושא לבית המשפט.


2. בית המשפט מעביר את הבקשה לתגובה של היועץ המשפטי לממשלה (המיוצג ע"יהפרקליטות).

 

3. אם הפרקליטות מאשרת את המשך ההליכים, בית המשפט נותן צו לביצוע הבדיקה.


4. לאחר שניתן הצו, קובעים תור לבית החולים – כיום, בתי החולים שמבצעים את בדיקת סיווג הרקמות לקביעת אבהות הם בילינסון ותל השומר במרכז הארץ, רמב"ם בחיפה והדסה עין כרם בירושלים. שימו לב כי ברבים מבתי החולים, ההמתנה לתור אורכת מספר חודשים.


5. במועד שנקבע לבדיקה, מגיעים הילד ושני ההורים ומוסרים דגימה גנטית. בדרך כלל לוקחים דגימת דם (שממנה הכי פשוט ומדויק להפיק את הפענוח הגנטי), אבל בחלק מבתי החולים אפשר לעשות את הבדיקה גם מדגימת רוק או מדגימות אחרות.


6. חשוב לדעת שעלויות הבדיקה – כ-1,000 ש"ח לכל נבדק - אינן ממומנות ע"יהמדינה או ביטוחים משלימים/פרטיים, אלא בכל מקרה ע"י ההורים עצמם.


7. מספר שבועות לאחר ביצוע הבדיקה, בית החולים שולח את תוצאות הבדיקה לבית המשפט.

 

8. בית המשפט מעביר את התוצאות לעיון הפרקליטות, ומשם נשלחת הודעה נוספת, האם מבחינתם מוסכם שפסק הדין יינתן עפ"י תוצאות הבדיקה. אמנם שלב זה הוא פורמלי בעיקרו, אך שופטים אינם נוטים לדלג עליו. 


9. לאחר קבלת ההודעה מטעם הפרקליטות ועל סמך תוצאות הבדיקה, בית המשפט נותן פסק דין לאבהות.

 

10. מצוידים בפסק הדין הקובע את האבהות, הולכים ההורים למשרד הפנים לצורך עדכון הרישום של הילד.

 

 

חשוב לדעת כי ניהול ההליכים ע"י עורך דין הבקיא בכללי הפרוצדורה ובהליכים השונים יקצר באופן משמעותי את משך הזמן עד לקבלת פסק הדין. בניהול נכון, תיק שמתנהל בבית משפט באזור המרכז יסתיים בממוצע בתוך כחצי שנה (בשל ריבוי השלבים, ההמתנות לתורים והעומס בפרקליטות מחוז מרכז).

 

במחוז ירושלים ובצפון, התהליך אורך מספר חודשים מצומצם יותר. ללא ניהול נכון של ההליכים, תיק יכול"לשכב" בבית המשפט עד לקבלת פסק דין גם שנה שלמה ואף יותר! באחד מהמקרים שטופלו ע"י עו"ד ויקטוריה גלפנד ושהתנהל במחוז תל אביב, ההורים זכו לקבלפסק דין הקובע אבהות בתוך 7 ימים בלבד (!) ממועד הגשת התביעה לבית המשפט.