תכנון כלכלי של המוות

מה צריך לדעת כדי שכל מי שאתם אוהבים ורוצים להוריש להם את רכושכם יקבלו את חלקם, ולא פחות חשוב, לא יריבו ביניהם; מורה נבוכים

עו"ד מיכל זלינגר (*)

הרכוש המשפחתי ודרך חלוקתו הינו אחד מהנושאים הכאובים ביותר בכל משפחה בישראל (ובעולם) והוא נחשב גם לנושא העיקרי לריבים ומחלוקות בין בני המשפחה לאחר מותם של ההורים, הסבים וכו’.

בישראל הולכים יד ביד דיני הירושה לצד דיני הצוואה ויחד אפשר עמם לתכנן תיכנון כלכלי של המוות באופן שימנע ריבים ו"יעשה סדר". על-פי החוק בארץ, כיום, ההתייחסות לנושא עוסקת בשני היבטים: הראשון, כאשר המנוח לא עשה צוואה, במקרה זה קיימת התייחסות משפטית לחלוקת העיזבון. והשני, טרם המוות , כאשר בעל הרכוש מחליט איך לחלק את רכושו ומי יקבל את עזבונו, אם בכלל.

חוק ישן בן 45

חוק הירושה על בסיסו מחליטים בתי המשפט בישראל בנושאים הללו נחקק לפני כ – 45 שנים. הצורך בהתאמתו הביא להקמתה של ועדה מיוחדת בראשות השופט בדימוס יעקב טירקל שקמה בשנת 1999 ובמשך 7 שנים דנה בנושא וניסתה לגבש פתרונות לשינוי חוק הירושה כך שיתאים לתמורות החברתיות שהתרחשו בעולמנו במשך 45 שנה מאז נחקק.

חברי הוועדה השקיעו זמן רב בגיבוש השינויים אך בגלל מחלוקות פוליטיות קואליציוניות החלטות הוועדה לא גובשו לידי תיקונים לחוק כך שבפועל, לפחות בתקופה הקרובה ההתייחסות המשפטית בישראל לנושא הירושות נקבעת על פי החוק הישן. לכן בינתיים כדאי לשים לב למספר נושאים שהקפדה עליהם תבטיח שבקשותיכם אחרי מותכם יכובדו.

ידועים בציבור וזוגות חד מיניים שימו לב

אחד השינויים החשובים שבהם דנה ועדת טירקל היא שאלת הנישואים או ליתר דיוק מעמדו המשפטי של המוסד ושל תחליפיו. כיום קיימים מספר סוגי נישואין פורמאליים ולא פורמאליים. חוק הירושה הנהוג בישראל הוא חוק ישן, כאמור, אשר מטבע הדברים לא התייחס לשינויים החברתיים שהתרחשו במוסד הנישואים. וגם השינויים שנערכו באמצעות פסיקה ופרשנות. אחד הנושאים החשובים בנושא הינו ה "ידועים בציבור", מעמד שלא היה קיים לחלוטין כשנחקק חוק הצוואות והירושות הישראלי.

זוגות אלו, כמו גם זוגות חד מיניים צריכים לשים לב , יותר מכולם, לתכנון הכלכלי של המוות ולעריכת צוואות ברורות ויסודיות , אם הם רוצים שבן זוגם יירש אותם.

חוק הירושה עצמו לא נתן פתרון ל"ידועים בציבור" ו"לחד מיניים", ואפילו ועדת טירקל, אליה אתייחס באחד מטורי הבאים, לא נתנה, בסופו של יום פתרון ממשי לזוגות הללו.

מעמדו של הילד

בחוק הירושה הנוכחי ואף בהחלטות ועדת טירקל , אין התייחסות לגבי ילדים שנעשו מהפרייה מלאכותית/פונדקאות /אימוץ פונקציונאלי שלא קיבל תוקף משפטי. לכן, אדם שרוצה שילדו מכל דרך הפרייה שהיא, יירש אותו – עליו לערוך צוואה ברורה ומסודרת שידאגו לזכויות היורש, מבלי להותיר מקום לפרשנות הקרה של החוק .
הסכם ממון – לא מחליפים צוואה

אנשים שעושים הסכם ממון וקובעים בו הוראות לגבי עיזבונם צריכים לדעת שבכדי שרצונם יקוים עליהם לערוך גם צוואה במקביל עריכת הסכם הממון. במקרים רבים, ללא צוואה לא תכובד החלטתם לאחר מותם שעה שלא ניתן לקבוע הסדרים בהסכם ממון על אירועים שיתרחשו לאחר המוות!!!

דיני חברות

מנהלי ובעלי חברות, ובמיוחד חברות פרטיות במשק שלנו, אשר בבעלותם מניות שוות ערך צריכים לדעת שלא תמיד ניתן יהיה להוריש אותם. הכול תלוי בתקנון החברה ואיך הוא מתייחס לסוגיית הורשת המניות. לא פחות חשוב, בעניין זה הינם בעלי חברות פרטיות , שהם הרוב שקיים בארץ . במקרים אלו, יש לתת את הדעת על אופי ומהות המנייה תוך התייחסות מפורשת לגבי , מה יעלה בגורל המנייה בפטירת בעל המנייה – האם ניתן יהיה להורישה או שמא היא תתבטל?!

נכסים לבר עיזבון

הכוונה כאן הינה לזכויות פנסיונית /ביטוחי חיים/קופות גמל ששם הם אינם מחויבים לצוואתו של אדם אלא , למוטבים הרשומים בפוליסה. לכן, אדם שעורך צוואה חייב לשם לב , ששינה את מוטבי הפוליסה בהתאם לצוואה ובהתאם לרצונו. למשל, אדם בהיותו רווק רשם פוליסה על שם אמו. במהלך השנים התחתן האדם ונולדו לו שני ילדים , תוך שאמו לא אהבה את אשתו והיה ביניהם נתק של שנים. אותו אדם ניספה בתאונת דרכים. כעת אלמנתו לא תוכל לקבל את הכספים מהפוליסה אלא אמו תירש אותו, למרות קיומה של צוואה המורישה לאלמנה את כל אשר צבר אותו אדם.

אדם שאינו בקו הבריאות

לאנשים מבוגרים או חולים מומלץ לצרף לצוואה חוות דעת רפואית כי בעת עריכת הצוואה היו צלולים וכשירים להבין ולצוות את רצונם.

לסיכום, העיסוק בצוואות כאשר המורישים עדיין חיים מלווה תמיד בחששות אך אין גרוע יותר מהתחושה שנושאים שלא טופלו כראוי הקשורים לעיזבון, לא יכובדו, במקרה הטוב או במקרה הרע יגרמו לסכסוך בין בני המשפחה.

עו"ד מיכל זלינגר מומחית בדיני אישות ירושות וצוואות