אז נתחיל ממי שכן זוכר, הפצועים ומשפחות הקורבנות, אלה שעולמם נהרס בין רגע, אנשים שכול חייהם סבים כעת סביב בתי חולים, שיקום או זיכרונות הקרובים שלא יחזרו. הם עדיין זוכרים. אבל כנראה במדינה שלנו כנראה שהם לא נחשבים מרגע מסיום מהדורת החדשות.
כולם יודעים שהמלחמה בתאונות הדרכים אמורה להימשך כל השנה ולא רק בכותרות העיתונים ומוספי החדשות - אבל כנראה שזה לא המצב.


למלחמה רצינית בתאונות הדרכים יש צורך במנגנון רציני של אכיפה בדרכים, יש להקצות לו תקציב, יש להבטיח שהתקציב אכן ישמש למטרתו, למשל כמות מסוימת של שוטרי תנועה בכבישים בפועל, כמות מסוימת של ניידות, מצלמות, קביעה של נוכחות משטרתית חובה בכבישים אדומים ובצמתים מועדים.


למלחמה רצינית בתאונות הדרכים יש צורך להקצות תקציב מיוחד לשיפור תשתיות רציני, גדרות הפרדה בכבישים אדומים, בצמתים מועדים לבנות כיכרות, רמזור, הדגשת מעברי חציה, התקנת במפרים וכל דבר נוסף שיוכל לסייע.


למלחמה רצינית בתאונות דרכים יש צורך בחינוך רציני והסברה, מגיל צעיר ובגיל התיכון שבו לומדים נהיגה, יש להפוך את הביקורים בבתי המשפט לתעבורה לחובה על מנת שנהגים לעתיד יראו היטב מה דינם אם יעברו על החוק וכבר כתבתי שעבר שבשבתי כשופט בבית המשפט, קיבלתי קבוצות של תלמידים, שהגיעו לבית המשפט. וניתן היה לראות על פניהם את ההבנה שכאן מדובר בחיים שלהם.


הגיע הזמן לקבוע תקציב ייחודי מגובה בחקיקה למלחמה בתאונות הדרכים


ישנם בתי ספר שיוצאים בסיור בבית החולים השיקומי בית לוינשטיין לבקר נפגעי תאונות דרכים, קיצוני אבל יעיל - המדינה אמורה לסייע במימון הביקורים.


אגף הסברה בנושא אמור למסור לציבור מידע דרך התקשורת לגבי חקירה וענישת נהגים רשלנים ולא רק במקרים נדירים.


וניתן לחשוב כמובן על עוד רעיונות בנושא, לא חסר, ניתן גם לבדוק ולהעתיק רעיונות מקוריים מחו"ל אם הם מתאימים, ואגב האם משהו חשב למנות שר מיוחד למשרד בנושא, במקום עוד איזה "שר בלי תיק".


אבל, למלחמה רצינית בתאונות דרכים, יש צורך בתקציב ייחודי מגובה בחוק, שייחד את התקציבים הללו למטרה חשובה ונעלית זו.


אבל כאן בדיוק הבעיה, שכן במדינה שלנו במדינה שרבים קורבנות תאונות הדרכים מהרוגי המלחמות והמבצעים, עדין לא מצאו לנכון לתקצב את הנושא באופן ייחודי ורציני.


במדינה כמו שלנו שבה יש הצעות חוק שונות ומשונות, עוד לא עבר חוק רציני שיבטיח טיפול תקציבי, תכנוני, רציני למלחמה בתאונות הדרכים - להבדיל מחוקים שנתגלו בעיתיים. רוצים דוגמה? חפשו בבקשה בגוגל מה מצבה בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאמורה להיות הבסיס לטיפול בנושא, ותגלו כותרות כגון "מספר ההרוגים בכבישים גדל - והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתקרבת לקצה".


אבל האמת, למה, למה שיתקצבו, למה שיחקקו, למה שיטפלו, הרי יש דברים הרבה יותר נחמדים ומועילים פוליטית, ברור שגם יותר זול לדרוש את החמרת הענישה, זה לא עולה כמעט כלום, בטח ביחס לתקציב הסברה נפרד, או קילומטרים של גדר הפרדה, באיזה כביש בגליל, שפעם בכמה חודשים משהו נהרג שם.


מישהו נהרג, משהו ייהרג, עוד "מישהו", שהרי מי במדינה שלנו באמת זוכר?


מאת: עו"ד אלי אנושי - שופט תעבורה בדימוס