קודם כל קח מונית, אבל אם בכל זאת אתה נוהג, סע בזהירות, הקפד על חגורה, אורות, בנתיב שלך, הקפד על איתות, או במילים אחרות סע כחוק וכך תמשוך פחות תשומת לב.

 

אם כבר עצרו אותך, זכור שלשוטרים זכות וחלק יטענו שאף החובה לעצור רכבים לבדיקה ראשונית במכשיר הנשיפון. טיעונים שהכל בסדר ומה עשיתי לא יעזרו ולא ישנו את העובדה שבסמכות השוטר לדרוש מהנהג (או ממונה על רכב – כגון מלווה של נהג חדש) למסור דגימה של אוויר נשוף, למכשיר קטן שאליו תתבקש לנשוף, הבדיקה תקינה – סע לשלום. אם לא, החגיגה האמתית תתחיל כעת.

 

סביר להניח שלאחר מסירת פרטים תעבור בדיקת מאפיינים, בדיקה מעניינת, זו הבדיקה שרואים אותה בסרטים וגם בטלוויזיה בארץ אוהבים אותה, האם עמידתך יציבה, איך הליכה על קו ישר, אצבע לאף ועוד, אגב בסוד אגלה שגם אם הבדיקה תקינה לחלוטין, היא לא תעזור לכם אם חס וחלילה תוצאות בדיקת הינשוף יהיו שונות.

 

מה עם איזה תרוץ? אבל שתיתי לא יותר מ-2 כוסיות, בדיוק כפי שהחוק מתיר. אבל זה לא מה שהחוק מתיר, החוק אינו מפרט כמה מותר לשתות ומאיזה משקה ולמעשה אף לא מגדיר בפרוט מהו משקה משכר.

 

כמות האלכוהול לצורך עבירת שכרות

 

הגדרת השכרות העיקרית (ויש כמה), הקבועה בדין הנה מתמטית, דהיינו, 50 מיליגרם של אלכוהול במאה מיליליטר של דם, או ריכוז אלכוהול באוויר נשוף ברמה של 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של דוגמה של אויר נשוף.

 

אם אתה נהג חדש, או נהג שטרם מלאו לו 24, או נהג רכב מסחרי או עבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון הרכב עולה על 3,500 ק"ג או רכב ציבורי הרי כמות האלכוהול לצורך עבירת השכרות קטנה עוד פחות ועומדת על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או לפי דגימת דם – בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם. נכון שתכלס לא ניתן להבין מזה הרבה? זה החוק.

 

ועכשיו תור בדיקת הינשוף, דע כי אם תסרב לשתף פעולה, לחוק יש פתרון גם לכך, בפועל ומבלי להיכנס לדקדוקי החוק, בסמכות המשטרה לייחס לנהג שמסרב לשתף פעולה בבדיקת הינשוף או דם במקרים מסוימים, להבדיל מבדיקות מקדימות אחרות, את אותה עבירה של נהיגה בשכרות, כאילו נבדק ונמצא שיכור והענישה זהה – שנתיים ימים של פסילת רישיון.

 

ואולם גם השוטרים אמורים לעמוד בדרישות חוק מסוימות כבהרת הדרישה ותוצאות הסירוב, דרישות אלה הנן לעתים נקודות תורפה במשפט, אך עדיף לציית. אם הבדיקה מראה שכמות האלכוהול מעל המותר, עונש המינימום לעבירת הנהיגה בשכרות, הנו שנתיים ימים של פסילת רישיון. וכנראה תתחילו בפסילה מנהלית של 30 יום, מקדמה.

 

בתי המשפט כבר פסקו ששנתיים זה שנתיים, גם בכמויות גבוליות ונמוכות, שלא לדבר על קנס, פסילה על תנאי וכבונוס סבירות רבה למאסר על תנאי – בקיצור לא נעים – ראיתם איך נראים האוטובוסים לאחרונה? – או כמה עולה מונית?

 

אבל, לא להתייאש, הוזכרו כבר חלק מדרישות החוק בנושא וחשוב להבין כי למשטרה נהלים מסודרים לנטילת דגימות הדם או אוויר. כך, לדוגמא, בבדיקת דם, חיטוי אזור נטילת בדיקת הדם אמור להתבצע בחומר חיטוי נטול אלכוהול, ברור לא? לא תמיד זה ברור לנוטל הבדיקה וכבר היו דברים מעולם.

 

גם בדיקת אויר בינשוף אמורה להתבצע תוך הקפדה על נהלים ברורים, שאלות שעורך דין מתמחה בתחום חוקי התעבורה יכול להעלות בבית המשפט לתעבורה, אליו המואשמים בשכרות מגיעים בסופו של יום ואין זה המקום להמשיך ולפרט בנושא. אך יש להבהיר כי מספר נכבד של נאשמים זוכו ואחרים סיימו בעונשים מקלים ביותר, הפחותים בהרבה מעונש המינימום האכזרי, לאור בעיות באותם פרטים טכניים, קטנים שדורש החוק.

 

סיכומו של דבר, ההמלצה הטובה ביותר, היא הפשוטה ביותר "אם שותים לא נוהגים", שהרי נהיגה בשכרות היא נושא רציני, כמעט מדי שבוע שומעים על תאונות שבהן היו מעורבים נהגים שיכורים.

 

אבל וזה אבל חשוב, אם עצרו אתכם, שימורו על ראש צלול, דעו מול מה אתם ניצבים, נסו להקליט ולצלם, היעזרו בחבר שיעשה זאת אך מבלי להתגרות בשוטרים. באם הדבר אינו פשוט ונסו לזכור כמה שוטרים היו שם ומי הם, זכרו ורשמו את מעשיכם ומעשי השוטרים, את לוח הזמנים למעשים אלו. כל מילה שתאמר יכולה לשמש נגדכם בבית משפט באם תואשמו בנהיגה בשכרות, קראו היטב על מה מחתימים אותכם והבינו את המשמעות.

 

בקיצור, צאו לבלות, עשו כיף, שמרו על החוק, וחיזרו בשלום – זה פשוט.

 

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.