בשקט ודי מחוץ לאור הזרקורים, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת בזמן האחרון באופן עקרוני מדרג ענישה חדש בעבירות הנהיגה בשכרות, הוועדה אישרה את ההצעות החדשות שיפורטו מיד, לקריאה שניה ושלישית בכנסת, שזה למי ששכח צעד קטן בלבד לפני כניסתם לתוקף באופן פורמלי. אז במה מדובר?


תיקון פקודת התעבורה להחמרת הענישה


משרד התחבורה הגיש לוועדה הצעה להחמרת הענישה, וזאת לאור המצב שבו מספר ההרוגים בכבישים ממשיך להאמיר מידי חודש, מטרת ההצעה הינה לקבוע את הענישה במדרג לאור ריכוז האלכוהול שנמצא בדמם של הנהגים הנאשמים בעברת השכרות.

 

מה אומר המדרג החדש של הענישה בנהגיה בשכרות?


המדרג החדש שהציע משרד התחבורה ואושר כאמור על ידי הוועדה כולל 4 רמות ענישה:


א. מי שיורשע ללא דגימה, והכוונה בעיקר למקרי סירוב לעבור בדיקה לגילוי אלכוהול בדם צפוי לחצי שנת מאסר.


ב. מי שבגופו ימצא בנהיגה אלכוהול בריכוז של עד פי 1.5, צפוי למינימום פסילת רישיון של חצי שנה.


ג. מי שבגופו ימצא אלכוהול בשיעור של יותר מפי 1.5 מהמותר ועד פי 3 מהמותר צפוי לפסילת מינימום של שנתיים.


ד. מי שבגופו ימצא אלכוהול בשיעור של יותר מפי 3 מהמותר צפוי לפסילת מינימום של 3 שנים.

 

ה. ימצא יותר מפי 1.5 אצל נהגים חדשים, צעירים, נהגי תחבורה הציבורית ונהגי רכב כבד, תיגזר עליהם גם מינימום פסילה של 3 שנים.

 

האם זה מה שיעצור את הקטל בכבישים?


חשוב לציין כי בפני הוועדה נשמעו גם דעות נוספות למשל דעתו המלומדה של השופט בדימוס אברהם טננבוים, שטען כי 40% מהזמן שמשקיעים בתי המשפט לתעבורה בשמיעת ראיות בתיקים מוקדש לתיקי השכרות, אך בניגוד למצופה מנתון זה, העבירה עצמה לא גורמת אפילו ל 5% מהתאונות ומספר התאונות שנגרמות עקב נהיגה בשכרות עומד, תלוי בחישוב, על שניים עד ארבע אחוז בלבד.


אציין כי הדבר מעלה את השאלה החוזרת ושוב ושוב, האם אין כאן חיפשו המטבע מתחת לפנס?, הרי קל יחסית לאכוף את האיסור על נהיגה בשכרות, וקל להעניש את המורשעים בעבירה זו, בדיוק כפי שקל להציב מצלמות מהירות, אבל האם זה יסייע למלחמה בתאונות הדרכים? לא בטוח.


ההצעה: לטעמי הפתרון הנכון למלחמה בנגע תאונות הדרכים הוא הצפת הכבישים במשטרה, ניידות משטרה, נוכחות אמיתית בזמן אמת ולא נוכחות וירטואלית. נהג הרואה שוטר נוהג אחרת עובדה אין מה לעשות, נהג שרואה ניידת משטרה באזור בילוי יחשוב פעמיים לפני שיישתה אלכוהול בכמות מופרזת. אכיפה, אכיפה ושוב אכיפה, זאת בתוספת הסברה מסיבית בנושא.


כך צריך לפעול בנושא. וחשוב לזכור שהחמרת הענישה היא רק בשלב האחרון בשרשרת, המטרה חייבת להיות מניעת העבירה ולא רק בדרך של הרתעה.


מאת: עו"ד אלי אנושי עו"ד תעבורה - שופט תעבורה בדימוס, מחבר הספר: גזר דין - מפתח ענישה בעבירות התעבורה.


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.