עשה ואל תעשה - הכללים למעורב בתאונת דרכים

מאת: עו"ד אנושי אלי, שופט בדימוס, עו"ד תעבורה

1. מיד לאחר התאונה שימרו על קור הרוח, אין להגרר לויכוחים מיותרים (יהיה מספיק זמן לויכוחים אחר כך), אלא לוודות באופן מהיר אך יסודי, שמצב הנוסעים המעורבים באירוע תקין, על מנת לאתר פגיעות ובמידת הצורך להזעיק את מגן דוד אדום, זכרו שהסטטיסטיקה מלמדת כי בסופו של דבר הדרך המהירה ביותר להגיע לבית חולים היא באמבולנס, מה גם שנהג האמבולנס יכול לדווח לבית החולים על הגעתו של נפגע ולבקש להכין את חדרי הניתוח וצוות רפואי למקרי חרום בהתאם למצב – זמן רב לפני הגעת הנפגעים לבית החולים בפועל.


2. חשוב ביותר כי הנהג/ת או מי מטעמם יצרו קשר עם הנהג/ת המעורבים (ושוב, בטונים רגועים ובנימה ענינית), בקשו לראות במו עינכם את רשיון הנהיגה, תעודת הזהות, תעודת הביטוח החובה ורשום את הפרטים הבאים במדויק: שם משפחה, שם פרטי, תעודת זהות, כתובת, מספר רשיון נהיגה, שם חברת הביטוח, מספר פוליסת ביטוח חובה (ואם יש צד ג' ומקיף – גם אותם), מספר צבע וסוג הרכב המעורב – זכרו להעתיק את הפרטים מהמסמכים המקוריים, לא נעים לגלות לאחר מכן כי קיבלתם פרטים שהומצאו מדמיונם הפורה של נוסעי הרכב המעורב – והדבר קורה כמעט מידי יום ביומו.


3. רשמו את פרטי העדים לתאונה, הן ברכבכם, הן ברכב המעורב (תתפלאו כמה "מעורבים" שלא היו ולא נבראו תופסים טרמפ' על תביעות אלו) והן עדי ראיה לארוע שגם אם לא היו מעורבים יתכן ויוכלו לשפוך אור על שהתרחש, יש לרשום שם מלא, טלפונים ואף כתובות.
 

4. צלמו את הנזק למכוניות, בעידן שבו יש מצלמות בכל טלפון סלולרי, ניתן להנציח את מיקום המכוניות והנזק, למען לא יבוצע מקצה שיפורים לפני שהרכב המעורב יראה שמאי רכב – וישנם מקרים רבים ביותר ששריטה קטנה וחסרת חשיבות, הופכת להחלפת כנף, מהלך נפוץ במקומותינו, שתמונה קטנה בזמן שתצלמו בזמן אמת יתכן ותוכל למנוע.


5. באם נפגעתם, פנה ציינו מפורשות בחדר המיון שמדובר בתאונת דרכים, פרטו והרחיבו באוזני הרופאים על הפגיעה והרגשתכם –באופן מפורט ביותר, שכן כל מה שתזכרו בו לאחר צאתכם מבית החולים, יתכן ויחשב כהמצאה לצורך תביעת הפיצויים.


6. לאחר שחרור מחדר מיון הקפדו על המשך טיפול בקופת חולים, תוך איסוף כל המסמכים הרלוונטיים כשהם מקוריים וחתומים – ובמיוחד הקפידו על ימי חופשת המחלה.


7. קטלגו במקום בטוח את המסמכים הרפואים, אישורי הוצאות הכספיות הקשורות לפגיעה כולל נסיעות בתחבורה ציבורית וכל הוצאה הקשורה קשר כל שהוא לפגיעה ולתוצאותיה.


8. פנו לקבלת יעוץ משפטי, אין טעם לדחות את המפגש עם עורך הדין שיסייע, ידריך ויכוון אותכם במפגשים עם חברת הביטוח ומשטרת ישראל, בעניין זה רצוי לא להתפשר על יעוץ משפטי "חינם" אצל גופים שונים המפרסמים עצמם בנושא, ייעוץ שיתכן ויעלה לאחר מכן ביוקר רב – אלא הקפדו על כך שעורך הדין יהיה מומחה בתחום וזכרו כי שכר הטרחה בנושא נקבע על פי חוק, 8% מסכום ההסדר פשרה לפני משפט, 11% מסכום הסדר פשרה לאחר הגשת כתב תביעה ולפני דיון ו-13% לאחר הגשת כתב תביעה וקיום לפחות דיון אחד בנושא.


9. צורו קשר עם סוכן הביטוח או חברת הביטוח ועדכנו אותם בכל הפרטים שברשותכם, כולל גרסתכם לתאונה, אולם הזהרו במסירת מידע לגורמים נוספים שעלולים להכשילך כגון הצד שכנגד ונציגיו.


10. השגו אישור לתאונה ממשטרת ישראל, וודאו שהאישור כולל את כל הפרטים הרלוונטיים, כתאריך, מיקום, המעורבים, רכבים ופרטי הנפגעים.

הערה: מדובר במאמר כללי, שאינו מהווה תחליף ללשון החוק (וראה לעניין זה פקודת התעבורה ותקנות התעבורה), המאמר אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו משמש תחליף לייעוץ משפטי.

כל הזכויות במסמך זה שמורות למחברו ואין לעשות כל שימוש במסמך זה ללא אישור מפורש ממנו.
 


עודכן ב: 21/03/2011