יש מה לעשות! במאמר זה נסקור בקצרה מהי עבירת חריגות הבנייה, השלכותיה וכיצד להתמודד עם מצב לא נעים זה, בצורה הטובה ביותר.


מהי חריגת בנייה?


הכלל הוא כי כל בנייה מחייבת קבלת היתר בנייה של הרשות המקומית ושל הוועדה המקומית לתכנון בנייה. כך הרשות המקומית מוודאת כי הבנייה בתחומה תתאים לתב"ע - תוכנית בינוי העיר.


משכך, בנייה ללא היתר בנייה או בנייה החורגת מהיתר הבנייה, - מהווה חריגת בנייה וכרוכה בצו הריסה, קנס והעמדה לדין בגין עבירה פלילית.


כיצד להימנע מחריגת בנייה?


לפני ביצוע של כל תוספת בנייה שהיא, יש תחילה לבדוק למול אדריכל או עו"ד האם הבנייה המתוכננת מצריכה אישור מאת הרשות המקומית. הכלל הוא כי כל תוספת חיצונית, לרבות סגירת מרפסת פתוחה, מצריכים אישור הרשות המקומית, וכן ובמקרה של שינוי חזית הבניין, נדרש גם אישור אסיפת הדיירים, ברוב מיוחד. מאידך, שינוי בתוך הבית אינו מצריך אישור מהרשות המקומית, למעט פיצול דירות!


"חוק הפרגולות"


בעקבות תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, הוחלו שינויים והקלות בהליכי הרישוי, המנגישים ומקלים מאוד על ביצוע שינויים קלים, כגון הקמת קיר תומך, מחסום חנייה, גגון וכדומה. יש לשים לב, כי התיקון לחוק אינו פוטר מאישור מהנדס ומאישור השכנים.


העבירה הפלילית בבנייה ללא היתר או בחריגה מהיתר


כאמור, חריגת בנייה הינה עבירה פלילית. עם זאת, לבתי המשפט כיום ישנה נטייה לחייב את התביעה לבחון את האפשרות לסגור את התיק הפלילי בהסדר מותנה, במסגרתו הנאשם מודה בביצוע חריגת הבנייה, מתחייב שלא לחזור שוב על עבירה זו ומשלם קנס כנגד הריסה החריגה או כנגד הכשרתה בדיעבד, והתביעה מצידה לא מגישה כתב אישום פלילי כנגד הנאשם.


דרך זו מומלצת מאוד לאדם נורמטיבי, אשר הקים קיר תומך, ועכשיו מוצא עצמו לפני רישום פלילי, דבר היכול לפגוע בפרנסתו ובשמו הטוב.


האם ניתן לאשר חריגת בנייה בדיעבד ובכך להימנע מצו הריסה?


לעיתים כן, הכלל הוא כי יש לבחון האם הבנייה החורגת בוצעה בהתאם לתוכנית בינוי העיר המקומית, אך ללא היתר. נניח שתושב הוסיף מרפסת, במקום שלפי התב"ע ניתן היה להוסיף מרפסת, אך התושב לא פנה אל הרשות המקומית וביקש היתר.


לפיכך, הרשות המקומית תבחן בדיעבד את השאלה, אם ובמידה היה מתבקש היתר בנייה, האם היה ניתן היתר או לא? במידה וכן, ניתן לאשר את חריגת הבנייה רטרואקטיבית.


כמו כן, במידה ובעבר נעשתה חריגת בנייה, אך כיום לאחר "חוק הפרגולות" בנייה זו אינה עוד בגדר חריגה, "תוכשר" החריגה בדיעבד.


האם עבירת חריגות בנייה מתיישנת?


עקרונית, עבירת חריגת בנייה, מתיישנת כעבור 5 שנים. בפועל, התביעה בקלות יכולה להתגבר על התיישנות זו, שכן עבירה של שימוש חורג, הינה עבירה המתחדשת מידי יום ביומו, למשך כל תקופת השימוש החורג, כך שלמעשה מניין תקופת ההתיישנות מתחיל החל מהיום בו הסתיים השימוש החורג. מי שנניח בנה חדר נוסף בביתו, ללא היתר, השימוש החורג לא יתיישן, כל עוד הבית עצמו קיים... אך במקרה של הרשעה בשימוש חורג, הסעד שתקבל התביעה יהיה צו להפסקת השימוש בנכס החורג, אך התביעה לא תוכל לבקש במסלול זה צו הריסה.


כמו כן, במידה והתביעה רואה כי ישנו סיכוי שעבירת חריגת הבנייה התיישנה, סביר שהתביעה תבחר במסלול של צו הריסה ותוותר על ההרשעה הפלילית, או שהתביעה תטען לתחילת פעולות חקירה טרם חלוף תקופת ההתיישנות, כאשר ועל פי הפסיקה, פעולות חקירה עוצרות את מניין תקופת ההתיישנות.


היטל השבחה על תוספת בנייה


להבדיל ממס שבח שנקבע על ידי המדינה ומוסדר בחוק מיסוי מקרקעין, היטל השבחה הינו מס עירוני. היטל השבחה מוטל על ידי הרשות המקומית, בגין עליית ערכם של נכסים, בשל פעולה שביצעה הרשות המקומית.


כך, שנניח ואדם ביקש וקיבל היתר מהעירייה להוסיף חדר נוסף על גג ביתו, וכתוצאה מבניית החדר הנוסף, עלה ערכה של הדירה ב 200 אלף שקלים, יחול היטל השבחה בסך של 100 אלף שקלים - כלומר, 50% מההשבחה.


אחרית דבר: קיבלתם זימון מהרשות המקומית, בדבר חריגות בנייה - קודם כל שכרו שירותיו של אדריכל או עו"ד שינסה לסגור את העניין למול הרשות "בשקט" ומבלי לערב בתי משפט. בהרבה מקרים, הרשות תעדיף להימנע מהתדיינות בבית המשפט לעניינים מקומיים, ותיטה לכיוון סגירת התיק, בין על ידי השבת המצב לקדמותו ובין על ידי מתן אישור בדיעבד. כמו כן, כדאי לקחת בחישוב עלויות תוספת הבנייה, גם את העלות הצפויה של היטל ההשבחה.