מהי הטרדה מאיימת? החוק למניעת הטרדה מאיימת, מגדיר הטרדה מאיימת כל התנהגות הפוגעת בשלוותו של אדם, פרטיותו או חירותו או העלולה לפגוע פיזית בגופו של אדם.


הפגיעה כאמור, יכולה להיות באמצעות מארב, מעקב, טלפונים, שליחת צדי ג' אל המוטרד וכדומה. הטרדה תיחשב כהטרדה מאיימת, גם אם האיום הינו בעקיפין, כגון אמירות כמו: "נבוא אליך הביתה", "תאונות קורות" וכדומה אמירות עם איום מרומז.


כך שגם אם אין האמירה עצמה מהווה עבירה פלילית, היא יכולה ליפול תחת ההגדרה הטרדה מאיימת.


מהו צו למניעת הטרדה מאיימת?


צו למניעת הטרדה מאיימת, הינו צו המנפיק בית משפט שלום, אשר מטרתו להגן על כל אדם מפני פגיעה בשלוות חייו, בפרטיותו, חירותו ושגרת החיים. ישנם מקרים בהם אדם מוטרד על ידי שכנו, המתנכל לו, או במצב של גירושין, בו אחד מבני הזוג מתנהג באובססיביות מטרידה כלפי בן הזוג לשעבר.


הצו מורה לאדם המטריד שלא להתקרב אל האדם המוטרד ולא ליצור איתו כל קשר, בין בעצמו ובין באמצעות צדדים שלישיים. הפרתו של צו זה, גוררת עונשים פליליים כנגד המפר.


הסנקציות על הפרת הצו על ידי המטריד:


החוק למניעת הטרדה מאיימת קובע כי הפרת הצו הינה עילה להגשת תלונה במשטרה בגין הפרת הוראה חוקית. סעיף 287 (ב) לחוק העונשין קובע עד 4 שנות מאסר למי שמפר צו למניעת הטרדה מאיימת.


על מבקש הצו להוכיח 2 נקודות:


א. כבר בוצעה לפחות הטרדה מאיימת אחת על המתלונן.


ב. הנסיבות מעידות כי המטריד עלול להטריד שוב או לפגוע במוטרד, באמצעים לא חוקיים.


מה הכוונה אמצעים לא חוקיים? האם ישנה דרך לאיים לפגוע באדם באמצעים כן חוקיים?


התשובה היא כן. אם ראובן מאיים על רחל שהוא יפנה אל רשויות מע"מ ויעביר לרשותם חומר לפיו רחל מעלימה הכנסות, יש בכך איום והטרדה, אך האמצעים הם חוקיים, דיווח לרשויות מע"מ על מעשה לא חוקי. ולכן, כאן אין הטרדה מאיימת, כהגדרתה בחוק.


משך תוקפו של צו למניעת הטרדה מאיימת?


משך תוקפו של צו למניעת הטרדה מאיימת הינו חצי שנה ובית המשפט יכול להאריכו עד שנה. במקרים מיוחדים, רשאי בית המשפט להאריך את הצו עד לשנתיים.


הסעדים שיכול בית המשפט לפסוק במסגרת הצו:


א. ביטול רישיון הנשק של המטריד.


ב. איסור פנייה אל המתלונן בכל דרך שהיא, לרבות בעל פה, בכתב, באמצעות צדדים שלישיים וכדומה. פנייה באמצעות עורך דין, לא תיחשב כהפרת הצו.


ג. לאסור על המטריד להימצא ברדיוס מסוים ממקום מגוריו, עבודתו, לימודיו של המוטרד.


גובה האגרה בפתיחת בקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת:


אין אגרה. סעיף 20 (30) לתקנות בית המשפט פוטר מתשלום אגרה במקרה זה, על מנת להנגיש את הסעד גם לאוכלוסיות חלשות.