יש דרך לפנות מדירתכם שוכרים המפרים את חוזה השכירות, לקבל מבית המשפט רשות לתבוע אותם כספית וכל זאת, במסלול מהיר של 60 יום!


בעלי דירות נאלצים לא פעם להתמודד עם שוכרים שאינם עומדים בתשלומי שכר הדירה באופן סדיר, לא משלמים ארנונה או וועד בית ומתייחסים אל הדירה השכורה בזלזול רב. גרוע כך, לא פעם שוכרי דירות מסרבים לפנות את הדירה, על אף סיום החוזה או הפרתו העקבית על ידם.


על מנת לסייע לבעלי הדירות להתמודד עם שוכרים שלא משלמים או שלא מפנים את הדירה, תיקן המחוקק את החוק בשנת 2008, כך שנוצר בבית המשפט הליך מסלול מהיר לפינוי שוכר שלא משלם או המפר את החוזה בהפרה יסודית אחרת.


המצב המשפטי כיום הוא כזה, המאפשר לבעל הבית, לפנות לבית המשפט בהליך משפטי מזורז, ולבקש מבית המשפט שני סעדים:


האחד - פינוי מיידי של השוכר.


השני - מתן אפשרות למשכיר להגיש לאחר תביעת הפינוי, גם תביעה כספית כנגד השוכר.


הגשת תביעה לפינוי מושכר


לפי החוק הנהוג כיום, תביעה לפינוי מושכר אמורה להיות תביעה מהירה ולהסתיים לאחר דיון אחד בבית המשפט, וזאת על מנת להקטין את הנזקים לבעלי הדירות ולשוק השכירות ככלל.


המסלול המהיר לפינוי שוכר / דייר שלא משלם, קובע כי בית המשפט יקבע דיון בתביעת פינוי המושכר תוך 30 יום מיום הגשת כתב ההגנה מטעם הנתבע או מיום המצאת כתב התביעה לידי הנתבע - המוקדם מבין השניים.


כלומר, בטיפול משפטי מהיר ויעיל, תוך 60 יום מיום הגשת כתב התביעה, כבר יהיה דיון הוכחות בתיק, הנתבע ייחקר על דוכן העדים, ובאם לא יצליח להסביר ולשכנע את בית המשפט, עוד באותו הדיון יינתן צו פינוי כנגד השוכר! וכן, יפסק כנגד השוכר ולטובת המשכיר, תשלום הוצאות משפט.


קיבלתי צו פינוי כנגד שוכרים שלא משלמים. מה הלאה?


לאחר קבלת צו פינוי כנגד שוכרים שלא משלמים, על המשכיר להמתין עד לתאריך שנקבע בצו הפינוי כי בו השוכרים יחזירו את הדירה לידי בעלי הבית, ריקה מכל אדם וחפץ.


באם הגיע מועד הפינוי והשוכרים עדיין מסרבים לפנות את הדירה, על בעל הבית לפנות אל לשכת ההוצאה לפועל ולפתוח כנגד השוכרים תיק הוצאה לפועל - פינויי מקרקעין, ולפעול בתיק באמצעות עורך דין, קבלן הוצאה לפועל ושוטר, עד להשלמת הפינוי בפועל.


באם השוכרים מפנים את הדירה, אך לא משלמים את ההוצאות שנפסקו כנגדם, גם כאן יש לפעול בהוצאה לפועל, במסגרת תיק הוצל"פ כספי.


מה עושים לאחר שהשוכרים מפנים את הדירה?


לאחר שהשוכרים מפנים את הדירה, יש לקבל את הדירה מהשוכרים, לערוך עימם פרוטוקול מסירה ולציין בפרוטוקול את כל הפגמים בדירה. רצוי להגיע לדירה עם אדם נוסף, על מנת שאדם זה יוכל לשמש כעד בתביעה הכספית.


כמו כן, במידה והדירה ניזוקה משמעותית, יש להביא שמאי מקרקעין שייתן הערכת שמאות לנזקים שהשוכרים גרמו לדירה, או לכל הפחות לקבל הצעת מחיר מקבלן שיפוצים, הצעה שתהיה מפורטת ותציין מחיר ספציפי בעבור כל תיקון ותיקון.


התביעה הכספית


לאחר שהשוכרים פינו את הדירה וניתן להעריך את מלוא הנזקים, אובדן שכר הדירה ושווי הנזקים שהשוכרים השאירו בדירה, הגיעה השעה להגיש תביעת פיצויים כספית כנגד השוכרים ולדרוש מהם פיצוי כספי כולל, בגין מלוא הנזקים שהם גרמו לבעלי הבית, לרבות: שכר דירה שלא שולם, פיצוי מוסכם בגין הפרת הסכם השכירות, חשבונות ארנונה, מים, חשמל, וועד בית שלא שולמו, נזקים שנגרמו לדירה, אובדן זמן בשיפוצים, אובדן שכירות פוטנציאלית וכדומה.


חשיבות הערבים לחוזה


בשל המצב הכלכלי הלא פשוט בארץ לשכבות החלשות באוכלוסייה, לעיתים השוכרים שלא משלמים נמנעים מתשלום, עקב היקלעותם להליכי הוצאה לפועל או פשיטת רגל.


על מנת שבעלי הבית לא ימצאו עצמם לפני שוקת שבורה, יש טרם חתימת הסכם השכירות, לוודא את מצבם הכלכלי של השוכרים, וכן להחתים לפחות שני ערבים לחוזה, אשר יחתמו גם על שטר ערבות, כך שבשלב התביעה הכספית יהיה ניתן להגיש את התביעה הכספית גם כנגד הערבים, ולהשיג בכך הן הפעלת לחץ על השוכרים והן "כרית ביטחון" במקרה בו השוכרים הינם חדלי פירעון.


מה לא לעשות?


לא משנה מה השוכרים עושים בדירתכם ועד כמה אתם כועסים עליהם, בשום פנים ואופן אל תעשו דין לעצמכם, אל תפרצו את הדירה ותחליפו צילינדר וכדומה. במידה ותיכנסו לדירה, ללא רשות השוכרים, ומבלי שהם נוכחים, אתם עלולים למצוא עצמכם תחת עבירה פלילית ותביעה אזרחית, כשהתובעים הם דווקא אלו שבעצמם הפרו את החוזה.