תכנון אחזקות בעלי מניות בחברה- חלק א' -יצחק פוגל
לא אחת משקיעים רבים עוסקים הן בניהול והן באחזקות של חברות, בין רגילות ובין כאלה הנסחרות בבורסה בישראל. רשימה זו תסקור את היבטי המס החלים על רווחיהם מאותם השקעות, ותשתדל להציע את האלטרנטיבה העדיפה.
תארו לכם מקרה בו יחיד מחזיק מחד במניות של חברה בורסאית, ובנוסף הינו הבעלים של חברה פרטית, הנותנת שרותי ניהול לחברה הבורסאית, על פי הסכם לטווח ארוך. צפי הכנסותיו של היחיד, סובב סביב מספר מקורות. הראשון הינו דיבידנדים מהחברה הבורסאית או חברת הניהול. השני רווחי הון, במכירת מניותיו באחת משתי החברות. בנוסף, חברת הניהול שבבעלותו הינה בעלת הכנסות מהחברה הבורסאית והיא עשויה לשלם גם לו דמי ניהול, היות והוא יהיה מי שבפועל ינהל את החברה הבורסאית. לצורך הדוגמא, נניח כי היחיד נטל מימון בנקאי לצורך רכישת מניות החברה הבורסאית , ואילו את חברת הניהול ייסד בעצמו ללא כל עלות הקמה. כמו כן, נניח כי היחיד אינו מתכנן בעתיד הנראה לעיין למכור את חברת הניהול, וכי אינו צריך לזרם תקבולים שוטף לצרכי מחייה.
בשלב ראשון נבחן האם צורת ההתאגדות שנבחרה על ידי היחיד הינה נכונה. קרי, האם בהתאם להנחות שצוינו, נכון הוא כי מניות שתי החברות, הבורסאית וחברת הניהול יוחזקו על ידי היחיד באופן אישי, או שמא עליו להקים חברת אחזקות שתחזיק במניות החברה הבורסאית או במניות חברת הניהול, וזאת בהתייחס לכל אחת מההכנסות הצפויות להתקבל בהן . נחל בניתוח היבטי המס אצל יחיד ובידי חברה:
היבטי מס אצל היחיד
א. דיבידנדים
שיעור המס אצל יחיד על דיבידנד המתקבל מהחברה הבורסאית הינו 25%, וזאת בהתאם לסעיף 125 ב' לפקודת מס-הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), אלא אם היחיד אינו בעל מניות מהותי (החזיק פחות מ-10% בשנה שחלפה) ואז שיעור המס הינו 20%.
ב. דמי ניהול מחברת הניהול
שיעור המס החל על יחיד בגין דמי ניהול מחברת הניהול, ככל הכנסה פרותית אחרת, הינו בשיעור המס השולי שלו, קרי עד 44%, החל משנת 2010 (2008-עד 47%, 2009-עד 46%).
ג. רווחי הון
שיעור המס על יחיד בגין מכירת מניות, המהוות רווח הון בידו הינו 25%, אלא אם היחיד אינו בעל מניות מהותי (החזיק פחות מ-10% בשנה שחלפה) ואז שיעור המס הינו 20%.
היבטי המס בידי חברה
א. דיבידנדים
חלוקת רווחים בצורה של דיבידנד, פטורה ממס, באם המקבל הינו חברה, וזאת בהתאם להוראות סעיף 126 (ב) לפקודה, הקובע שלא יראו כהכנסה אצל חברה, דיבידנד המתקבל מחברה אחרת החייבת במס חברות.
ב. דמי ניהול
הכנסות מדמי ניהול כהכנסות עסקיות אחרות שיתקבלו בחברה, יחויבו במס חברות בלבד בשיעור 25% החל משנת 2010(27% בשנת 2008, 26% בשנת 2009).
ג. רווחי הון
שיעור המס על חברה בגין מכירת מניות, המהוות רווח הון בידה הינו 25%. (על פי המצב המיסויי השורר כיום, אם ידוע כי צפויה מכירה של מניות החברה או חברת האחזקות בשנה הקרובה, ניתן להפוך את החברה הרלבנטית, המחזיקה במניות, ל"חברה משפחתית", וזאת בהודעה לפקיד השומה עד ליום 30/11 בגין השנה העוקבת. עם נתינת ההודעה, החברה הינה משפחתית בשנה העוקבת, ולכן רווח בידיה יימוסה בהתאם לשיעורי המס החלים על היחיד (20% או 25% בהתאמה). באם אפשרות זו תהיה רלבנטית, הרי שיחידי החברה ירוויחו פעמיים - גם ידחו את המס השוטף עד למשיכתו החוצה, וגם ישלמו מס רווחי הון כאילו היו יחידים. (מובהר בזאת, חברת האחזקות בשנה בה תיחשב כ"חברה משפחתית", רצוי כי לא תהיה לה כל פעילות עסקית, או הכנסות כלשהן, היות ולצרכי מס, היא נישומה על פי שיעורי המס של היחיד, שלמעט לגבי רווחי הון, הינם גבוהים ביותר (44%-47%)).
ד. העברה ליחיד
עודפי הכספים שיישארו בחברות האחזקה שהוקמו, יוכלו לשמש להשקעות שונות בנכסים עסקיים. בעתיד לכשיוחלט, עודפי הכספים יהיו ניתנים לחלוקה כדיבידנד ליחיד, ואז ישולם מס בשיעור 25%. למותר לציין, כי המדובר בדחיית מס בלבד, ובעת משיכה עתידית של העודפים מחברות האחזקות יחול מס על הדיבידנד בשיעור 25%.

הערות:
עו"ד, רו"ח יצחק פוגל, תואר שני במשפטים ובמנהל עסקים (התמחות במימון)
פורסם לראשונה באתר אתר הפורומים המשפטיים LawForums.co.il.
הנחתנו הינה כי נתקבלו לכך כל האישורים הנדרשים על פי חוק החברות, חוק ניירות ערך והנחיות הבורסה.
שבגינו נוצרים הוצאות מימון.
דמי ניהול, רווח הון ודיבידנד.