תכנון אחזקות בעלי מניות בחברה- חלק ב' -יצחק פוגל
לאחר שבחנו בחלק א' של הרשימה את המס החל אם צורת ההתאגדות שנבחרה הינה של אחזקות כיחיד או אחזקות כחברות, עלינו כעת להתאים את הנתונים, להנחות שהנחנו בתחילת הרשימה, קרי היחיד אינם זקוק לכסף למחייה שוטפת, וההכנסות העיקריות צפויות מדיבידנדים ודמי ניהול, ולא מרווחי הון.
היות ובהתאם להחלטת יחיד החברה, ישנה עדיפות למזער את המס בגין דיבידנדים ודמי ניהול, הרי שאחזקות מניות החברה ו/או מניות חברת הניהול באמצעות חברה נוספת, תתאים למטרה זו, הן במישור הדיבידנד, בו לא ישולם כל מס בעת חלוקתו, וכל עוד לא נמשך ליחיד החברה, והן במישור דמי הניהול, בו ישולם בחברה מס בשיעור מס חברות (25% החל מ-2010) ולא מס שולי (עד 44% החל מ-2010). הווה-אומר, צורת ההתאגדות שנבחרה בפועל, קרי אחזקות המניות כיחיד אינה נכונה, ויש לשנותה.
העברת המניות לחברות האחזקה
קיימות שתי דרכים לביצוע ההליך. האחת במכירה רגילה בהתאם לחלק ה' לפקודה, והשנייה בהעברה פטורה ללא מס, בהתאם להוראות סעיף 104א לפקודה. (להלן הסבר על שתי האפשרויות , יתרונותיהן וחסרונותיהן)
א. מכירת המניות
אחת האפשרויות לביצוע הינה כי יחיד החברה ימכור במכירה חייבת במס (לא לפי סעיף 104א) את מניות החברה, לחברת האחזקות שהקים. התמורה תיקבע על בסיס שווי השוק של החברה.
החברה הבורסאית
היה ובמכירה גלום הפסד, לא ישולם כל מס בגינה. בכל מקרה מומלץ לדווח על העסקה, תוך 30 יום לפקיד השומה, בהתאם להוראות סעיף 91 לפקודה (לכאורה, בהתייחס לניירות ערך סחירים ניתן לדחות הדיווח עד ל-31 ביולי או 31 בינואר בגין חצי השנה שקדמה, בהתאמה. נוסיף ונציין, כי בפרקטיקה, כאשר יש הפסד, הרי שאין כל סנקציה אזרחית, באם לא מדווחים במועד, אלא רק בדו"ח השנתי, למרות שלכאורה יש כאן עבירה טכנית על הוראות הפקודה, ואנו ממליצים לדווח כאמור לעיל).
תוצאת המס תהיה, כי ליחיד ייווצר הפסד הון לכל דבר ועניין הניתן לקיזוז כנגד רווח הון כלשהו או שבח מקרקעין, החל מהשנה שבה נוצר ולנצח. (כפי שראינו בחלק א' לרשימה, רכישת מניות החברה הבורסאית על ידי היחיד מומנה בליווי בנקאי, ולכן ישנה אי וודאות לגבי גובה ההפסד, האם רק בגין הפרש העלות או שמא אף בגין הוצאות המימון. לכאורה החל משנת 2008, לאור ביטול חוק התאומים, 100% מהמימון מוכר ליחידים, והוא מהווה חלק מהפסד ההון. בכל מקרה, כל החלטה שתיבחר על ידי היחיד, מחייבת מתן גילוי נאות בעת הדיווח על הפסד ההון).
רכישת המניות תתאפשר ע"י חברת האחזקות באמצעות הסבת ההלוואה שנטל יחיד החברה, וזאת עד לגובה שווי המניות של החברה שנמכרו לחברת האחזקות.
חברת האחזקות תדרוש את הוצאות המימון, ותטען לזכאותה לקזזם כנגד ההכנסות שיוצרו לה מהחברה (שיחויבו אצלה במס חברות) היות והינם אינצדנטליות , אין ודאות כי עמדת רשויות המס תהא זהה. בכל מקרה, עצם תשלום המימון בגין ההלוואה, מקטין את העודפים, כך שבעתיד בעת חלוקת דיבידנד ישולם פחות מס. היה ובעת מכירת מניות החברה על ידי חברת האחזקות ייווצר הפסד הון, יחולו הכלים כאמור לעיל, לעניין קיזוזו.
מכירת מניות החברה הבורסאית ברווח, תתחייב אצל היחיד במס בשיעור 25% על הרווח הריאלי .

חברת הניהול
כפי שראינו בחלק א' לרשימה, במניות חברת הניהול קיים רווח, כנראה ניכר, היות ואין להם כל עלות, ולכן ביצוע מכירה רגילה, החייבת במס, תגרום לרווח ניכר שיהיה חייב במס בשיעור של 25%.

הערות:
עו"ד, רו"ח יצחק פוגל, תואר שני במשפטים ובמנהל עסקים (התמחות במימון).
פורסם לראשונה באתר אתר הפורומים המשפטיים LawForums.co.il.
בחלק זה של המאמר נדון במכירה חייבת, ובחלק ג' במכירה פטורה לפי סעיף 104א לפקודה.
אלא אם היחיד אינו בעל מניות מהותי (החזיק פחות מ-10% בשנה שחלפה) ואז שיעור המס הינו 20%.