צעיר כבן 26 שנפגע בתאונת עבודה קשה ועסקו קרס, נקלע לחובות רבים, בין היתר לבנקים, לפלאפון ולחברת הביטוח הראל. סך החובות הגיע ל-227 אלף שקל והוא ביקש לאחד את כל התיקים שנפתחו נגדו בלשכת ההוצאה לפועל.


בקשתו נענתה במרץ 2015 והוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ כאמצעי לכפות עליו לשלם את חובותיו. הצעיר, שעמד להינשא לארוסתו כחודש לאחר מכן ותכנן לנסוע עמה לירח דבש בחו"ל, ביקש לפיכך מרשמת ההוצאה לפועל להתיר לו לצאת לחופשה.


הרשמת ציינה כי דעתה אינה נוחה מכך שהחייב יצא לחו"ל תוך סיכון זכויות הנושים – במיוחד כשלא מדובר בנסיעה דחופה ואפשר לצאת לירח דבש גם בארץ.


עם זאת, הרשמת החליטה שלא לשלול מהחייב את האפשרות לחלוטין, ואישרה לו לצאת לחו"ל בתנאי שישלם 50 אלף שקל על חשבון החובות, יוכיח שהגיש תביעה לפיצוי על תאונת העבודה וימציא ערבויות.


אלא שמשמעות התנאי הכספי עבור החייב הייתה שלא יזכה לצאת לירח הדבש המיוחל. לכן הוא הגיש בקשת רשות ערעור לבית משפט השלום בנצרת.


החייב ציין כי הוא חי על קצבת נכות של 2,700 שקל בחודש ושבמצבו הכלכלי אין לו כל אפשרות לעמוד בתשלום. הוא הסביר שהחתונה מומנה מנדבות והנסיעה היא מתנת חתונה מאחיו. עוד הוא ציין שביטול הנסיעה תסכן את הזוגיות שלו והבטיח שיחזור לארץ.


מבין הנושים של החייב הגיבו רק שתיים: הראל ופלאפון. הראל התנגדה לבקשה, בטענה שמזה זמן רב היא לא מצליחה לגבות מהחייב את החוב, שעומד על 3,300 שקל. פלאפון, שהחוב כלפיה עומד על כ-11,000 שקל, גם היא התנגדה וציינה כי עדיף שכספי הנסיעה ישמשו לפירעון החובות.


לא מידתי


סגן נשיא בית המשפט, השופט יוסף סוהיל, החליט לקבל את הערעור בחלקו. השופט ציין כי זכות היציאה מהארץ היא זכות יסוד, שעל מנת לשלול אותה צריכים להתקיים שני תנאים: האחד, כי הדבר מוצדק בהתחשב במידת הפגיעה בחייב ובהליכי הגבייה הנוספים שננקטו נגדו, והשני כי הוכח שהוא משתמט מתשלום חובותיו.


במקרה הזה עוד אי אפשר לדעת אם החייב משתמט או לא, כיוון שההליכים רק החלו, אך ברור שיציאתו לחו"ל היא בעייתית ועדיף שישקיע את משאביו בסילוק החובות. ואולם, מצד שני, אין חשש שלא יחזור לארץ – יש לו ולארוסתו משפחה בארץ והיא גם עובדת כאן.


בנסיבות המקרה, אם כך, הפתרון הוא ביטול הצו בתנאים, אלא שהתנאי הכספי שקבעה הרשמת אינו מידתי וסביר בהתחשב בגובה החובות של החייב וביכולותיו הכספיות.


אם המטרה היא לגבות באמת את החובות, הדגיש השופט, הרי שחיוב בתשלום שהחייב ממילא לא יצליח לשלם לא ישיג את המטרה. משכך, ובמיוחד מאחר שמדובר בנסיעה הממומנת על ידי המשפחה, יש להטיל עליו תשלום מתון בלבד.


בסופו של דבר החליט סגן הנשיא סוהיל להפחית את התנאי הכספי ולהתיר למבקש לצאת לירח הדבש אם ישלם 12 אלף שקל על חשבון חובותיו, בכפוף לקיום יתר התנאים כמובן. לא נפסקו הוצאות משפט.


לפסק הדין: רע"צ 24985-04-15