לאחרונה אנו מזהים מגמה חדשה בקרב תובעים, הגשת תביעה מכח חוק איסור לשון הרע בשל היותם בהליך קודם, נתבעים בגין חוב כספי.

הגדרת לשון הרע בחוק מתיחסת לפרסום שעלול להשפיל אדם, לבזותו או לפגוע במשרתו. גובה הפיצויי במקרה שיוכח פרסום אסור מגיע על פי החוק עד לסך של 50,000, ש"ח ללא הוכחת נזק.

סכום שיש בו פיתויי לנהל תביעה כספית בתקווה לזכות בנתח ממנו.

בימים אלו דן בית משפט השלום ברחובות בתביעת ערבים לחוב בנק, אשר במסגרת תביעה שהוגשה כנגדם הגיעו להסדר ושילמו אותו, אלא, שהחייב העקרי לא עמד בהסדר והבנק אשר סבר כי הערבים לא שילמו את חלקם, פתח כנגדם בהליכי הוצאה לפועל.

לאחר ברור העובדות שהיו ביסוד פתיחת התיק קבע בית המשפט כי לא היה מקום לפתיחתו והבנק הפעיל זכות משפטית שלא כדין ושלא בתום-לב, יש לזכור כי טענת תום הלב הינה אחת ההגנות העומדות לזכות המפרסם, והגנה זו נשללה על ידי בית המשפט, ויותר מכך, בית המשפט אף מדגיש כי אם מטרת פתיחת תיק ההוצאה לפועל נגד הערבים היתה להפעיל לחץ על החייב העקרי על מנת שישלם את החוב, "הרי זה ממש שמוש נלוז בהליכי הוצאה לפועל. ליצירת לחץ בלתי הוגן על החייבים".

בית המשפט קובע כי פתיחת תיק הוצאה לפועל לחייבים יכול להחשב כפרסום, אולם בהיותו פרסום שבוצע על ידי ההוצאה לפועל, הוא פרסום מותר שכן פרסום שנעשה על ידי שופט או תוך דיון משפטי אינו מהווה לשון הרע.

כמו כן מצא בית המשפט כי משלוח ההודעה על פתיחת תיק הוצאה לפועל נעשה על ידי לשכת ההוצאה לפועל ואינו יכול להטיל אחריות על הבנק.

בית המשפט בחן את הנושא מזוית אחרת והוא מכיוון דיני הנזיקין, נבחנה שאלת הרשלנות ונקבע שאם ייתברר כי נגרם נזק כתוצאה מפתיחת תיק הוצאה לפועל בנסיבות המקרה, תקום אחריות בגין הרשלנות.

עוד מצא בית המשפט כי בפתיחת תיק הוצאה לפועל כנגד הערבים הופר ההסכם עמם שכן הם מילאו את חלקם בהסכם וגם הפרה זו מזכה אותם בפיצויים.

לענין פסיקת פיצויים בגין לשון הרע, קבע בית המשפט כי השלב הראשון של הפרסום היה לעובדי ההוצאה לפועל בלבד ואילו בשלב השני הוא נשלח רק לערבים ולא ידוע אם איש מלבדם ידע על כך, למרות זאת מצא בית המשפט לפצותם בסכום של 15,000 ש"ח לכל תובע.

משבחן בית המשפט את השפעת הארוע על הערבים מצא כי נגרמה להם עגמת נפש וחרדה וכי הם זכאים לפצויי בגין זאת.

בית המשפט מוסיף בשולי פסק הדין כי יתכן ויש סיכויי טוב לערעור שכן הנושא שביסודו טרם נדון אך אין ספק שהוא מהווה תמרור אזהרה לכל הנוקטים הליכי גביה שלא בתום לב ורק על מנת להפעיל לחץ לשם גבית חוב.