את הטבות הדרכון הפולני ניתן לממש בקשת רחבה של תחומי החיים, כגון עבודה באירופה, לימודים בחינם או במחיר מסובסד, אפשרות להשקעה בנדל"ן, פתיחת עסק, מגורים, תנועה חופשית בין גבולות המדינות ועוד. בעשור האחרון המוני ישראלים אשר הוכיחו את שורשיהם הפולניים כבר הפכו לאזרחים פולניים ובימים אלה נהנים מהטבותיו של הדרכון הפולני הנחשק.


זכאות לדרכון פולני


באופן עקרוני, כל צאצא לאזרח פולני זכאי לעתור לקבלת אזרחות פולנית. עם זאת, טרם העתירה להוצאת אזרחות פולנית חשוב לוודא את הזכאות לאזרחות פולנית. החוק הפולני קובע מספר סייגים שבגינם עלול המבקש לאבד את זכאותו לאזרחות הפולנית.


לגבי נשים, החוק הפולני קובע כי נשים שקיבלו אזרחות זרה, לדוגמה אזרחות ישראלית, לפני תאריך 19.1.1951 והיו בנות 18 ומעלה באותה עת, איבדו את אזרחותן הפולנית ולכן גם צאצאיהן לדורות איבדו את זכאותם לקבל אזרחות פולנית.


לגבי גברים, החוק הפולני קובע כי גברים אשר שירתו בצבא של מדינה זרה לאחר מלחמת העולם השנייה ועד לתאריך 19.1.1951 איבדו גם הם את אזרחותם הפולנית, וכך גם צאצאיהם לדורות.


כדי לבדוק את זכאותכם לאזרחות פולנית, יש לפנות לעורך דין מומחה לדין הפולני אשר בידו הכלים לבדוק אם אתם זכאים לאזרחות הפולנית או האם אינם זכאים לכך.


שלבים בהוצאת אזרחות פולנית


1. יש לבדוק את הזכאות לקבל אזרחות פולנית. בשלב זה צריך לחקור על קורות ההיסטוריה המשפחתית ולדלות כל מידע שאפשר, גם אם המידע אינו נראה בעל חשיבות, הוא יכול להיות מהותי וקריטי לצורך הוכחת שורשים פולניים.


שאלו שאלות ודאגו לברר היכן נולדו הוריכם והוריהם ובאיזה תאריך, היכן נמצאו בימי מלחמת העולם השנייה ומה עשו לאחר מכן, באיזה מועד ובאיזו דרך עלו לישראל, מתי אירעה החתונה ועוד ועוד. המידע יקל עליכם בתהליכי הוצאת האזרחות הפולנית המיוחלת. מומלץ ביותר להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום כדי שיבדוק את זכאותכם לאזרחות וימליץ לכם על הדרך המתאימה להגשת הבקשה.


2. יש להמציא את כל המסמכים הרלוונטיים לצורך הוכחת האזרחות הפולנית של קרוב משפחתכם ועוד מסמכים נוספים, כמו גם להמציא את המסמכים הנדרשים לגבי כל מבקש אזרחות.


3. כמה זמן יש להמתין? בדרך כלל, משך הזמן הממוצע עד קבלת האזרחות הפולנית יכול לנוע בין מספר חודשים ועד שנה או יותר, הכול תלוי במידת המורכבות של התיק.


4. אחרי שקיבלתם את האזרחות המיוחלת, זה השלב שבו תוכלו להתחיל בהליכי הוצאת הדרכון הפולני (אירופאי).


הוצאת הדרכון הפולני


לאחר שאושרה בקשת האזרחות, יש להגיש את הבקשה להוצאת הדרכון הפולני בשגרירות פולין בישראל. על המבקש להתייצב באופן אישי בשגרירות על פי תור שייקבע מראש ולהגיש מסמכים נדרשים, כגון תעודת אזרחות פולנית מקורית, מסמכים לדרכון, טופס בקשה לקבלת דרכון, שתי תמונות פספורט וכסף מזומן לתשלום אגרה בשגרירות. תוקפו של הדרכון ניתן בדרך כלל לעשר שנים למבוגרים, ולקטינים לחמש שנים. את הדרכון מקבלים כשבועיים עד שלושה שבועות מיום הגשת המסמכים בשגרירות הפולנית בתל אביב.