המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, דחה את החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע וקיבל את החלטת בית משפט לענייני משפחה בקרית גת בעניין תביעה כספית בגין שנים של טיפול בהורים.

בת אשר נשאה בנטל הכלכלי של הטיפול בהוריה במשך 15 שנה עד אשר נפטרו הגישה תביעה כספית בגין שנים של טיפול בהורים, כנגד אחיה ורעייתו, אשר בתמורה לקבלת משק ההורים במושב היו צריכים לשאת בנטל הטיפול בהורים אך לא עשו כן. האח ורעייתו הגישו כנגד האחות תביעה לסילוק על הסף עקב התיישנות.

בית המשפט העליון קבע, כמו בית המשפט לענייני משפחה, כי אם יש אפשרות, אפילו קלושה, שיש ממש בטענת הבת, יש לתת לה את ההזדמנות להוכיח את טענותיה ולבררן לגופן.

הבת טיפלה לבדה בהורים במשך 15 שנים


התובעת היא אחות והנתבעים הם אחיה ורעייתו. בשנת 2005 ערכה אם האחים צוואה בה החליטה להוריש לבת את הזכויות במשק, מאחר שהבת היא זו שטיפלה בה וסעדה אותה ואת בעלה במשך שנים וזאת חרף העובדה שבנה ורעייתו הם שקיבלו זכויות של "בן ממשיך" במושב.


לאחר פטירת האם, הגישה הבת בשנת 2009 תביעה לפסק דין הצהרתי שייקבע כי הזכויות במשק ההורים שייכות לה. בשנת 2013 דחה בית המשפט לענייני משפחה בקרית גת את תביעתה וקבע כי מאחר שהזכויות במשק נמסרו לידי האח ורעייתו לפני שהצוואה נכתבה, לא יכלה האם המנוחה להוריש את הזכויות במשק לבת, ועל כן הן נותרות בבעלות האח ורעייתו.


בשנת 2014, הגישה הבת, באמצעות עורך הדין יורם ביתן, תביעה לבית המשפט לענייני משפחה, וטענה כי הצהרת הוריה כי האח ורעייתו יזכו בזכויות "הבן הממשיך" במשק ניתנה בכפוף להסכם כולל, לפיו מימון צרכי ההורים יוטל על הבן.


אולם, הבן ורעייתו הפרו הסכם זה, והבת היא שנשאה לבדה בנטל הטיפול ומחיריו – הכלכליים והאחרים – משך 15 שנה. נוכח האמור, תבעה הבת מאחיה סכום המגלם לטענתה שכר ראוי בגין 15 שנות טיפול בהורים המנוחים; השבת הוצאות בגין טיפוליהם הרפואיים; השבה בגין הוצאות מדור ההורים, אחזקתו והשבחתו; השבה בגין כלכלת וביגוד ההורים וכן פיצוי בגין נזק אישי ונזק כללי עקב ניהול ההליכים המשפטיים.

האח ורעייתו עתרו לסילוק התביעה על הסף מסיבות שונות, ביניהן עילת התיישנות. בית המשפט לענייני משפחה דחה את עתירתם ופסק כי "מועד תחילת מרוץ ההתיישנות - הוא המועד בו ניתן פסק דין חלוט הקובע כי המשק אינו חלק מעיזבון הוריה המנוחים, ועל כן תביעת המבקשת לא התיישנה".

על החלטה זו הגישו האח ורעייתו ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שקיבל את ערעורם באופן חלקי.

בראשית 2016 הגישה הבת באמצעות עוה"ד יורם ביתן, בקשת ערעור לבית המשפט העליון וטענה כי תביעתה לא התיישנה, ומאחר ונקבע כי אין אפשרות להעניק שכר על פועלה לאורך השנים בדרך של העברת הזכויות במשק לידיה, קמה לה זכות לתבוע את אחיה ורעייתו להחזר ההוצאות אותן הוציאה במשך 15 שנים של טיפול מסור בהוריהם.

כאמור, המשנה לנשיאת המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, קיבל את ערעורה של הבת והורה להחזרת התיק לדיון בבית המשפט לענייני משפחה "חלף פסק דינו של בית המשפט המחוזי". "דומני", כתב השופט רובינשטיין, "כי תיתכן תרומה לצדק, אם יתאפשר הבירור המלא בבית המשפט לענייני משפחה... נעילת שערי בית המשפט מראש בפני המבקשת לבירור חלק עיקרי מטענותיה, היא בנסיבות צעד קשה, כלפי מי שכנטען, הקדישה מרצה, כוחותיה ומשאביה, לסעוד את הוריה בערוב יומם, ומבקשת להוכיח זכאות לתמורה מסוימת במשפחתה."