פסילה מנהלית

עפ"י סעיף 47 לפקודת התעבורה, קיימת סמכות לקצין משטרה, בדרגת מפקח, לשלול באופן מיידי את רישיונו של נהג.

הפקודה מבחינה בין שלוש פסילות מנהליות בנות זמנים שונים כל האחת.

פסילה מנהלית בת 30 ימים

פסילה המושתת על נהג אשר עבר עבירת תנועה וקיבל על כך דו"ח תנועה שנרשם ע"י שוטר, בעת האכיפה. ישנה רשימה מצומצמת וסגורה של עבירות המקנות לקצין המשטרה סמכות זו והן מצויינות בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה וביניהן: אי מתן זכות קדימה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים, עקיפה מסוכנת, מהירות מופרזת (העולה על ברירת המשפט), אי עצירה לפני מפגש ברזל ועוד.לרשימה המלאה של העבירות,לחץ כאן לתוספת הרביעית של פקודת התעבורה.

פסילה בת 60 ימים

פסילה זו מושתת לרוב על נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים. סמכות זו אינה מוגבלת לסוג מסוים של עבירות, אלא קצין המשטרה יכול להפעיל את סמכותו בכל אירוע תאונתי כשהוא סבור שיש ראיות מספיקות להגשת כתב אישום נגד הנהג.

פסילה בת 90 ימים

זוהי פסילה המושתת במקרה של מעורבות בתאונת דרכים קטלנית שגבתה קורבן בנפש. המדובר בסמכות שאותה חייב קצין המשטרה להפעיל ולהבדיל מן האחרות אין מקום לשיקול דעת ובלבד שהוא סבור שישנן מספיק ראיות כדי שיוגש נגד הנהג כתב אישום.

פסילה עד תום ההליכים

במקרים של עבירות חמורות, וביניהן והנפוצה לאחרונה היא הנהיגה בשכרות, יכולה המשטרה, בהסתמך על סעיף 46 לפקודת התעבורה, לבקש מביהמ"ש להאריך את הפסילה המנהלית מעבר למה שרוצתה עד כה ועד לתום המשפט.כשבית המשפט ישקול האם להאריך את הפסילה הוא עשוי להתחשב בשני שיקולים: קיומן של ראיות לכאורה (תשתית ראייתית) וכן מסוכנות .

**חשוב לדעת כי לכל אדם מוקנית הזכות, לערר על החלטת ביהמ"ש בדבר פסילתו ולנסות לשכנע את ביהמ"ש כי אינו צריך להמשיך בריצויה**

פסילה של רישיון רכב - צו איסור שימוש ברכב

המדובר לרוב בפסילה אשר נלווית לפסילה המנהלית. זהו סעיף חוק אשר נכנס לתוקף לפני מספר שנים ולהלן נוסח החוק:

"היה לשוטר יסוד להניח כי נהג עבר לעיניו עבירה מן העבירות המפורטות בחלק א' לתוספת השביעית, רשאי הוא לדרוש מהנהג להילוות אליו אל קצין משטרה או ליטול ממנו את רישיון הרכב, והוראות סעיף 47(ג), (ד) ו-(ו) יחולו, בשינויים המחויבים; היה לקצין משטרה יסוד להניח כי יוגש כתב אישום נגד הנהג, רשאי הוא למסור לו הודעת איסור שימוש ברכב שבו נעברה העבירה לתקופה של 30 ימים, ואם במהלך שלוש השנים האחרונות נמסרה הודעת איסור שימוש באותו רכב לפי סעיף זה, או שניתן לגביו צו איסור שימוש לפי סעיף 57ג – לתקופה של 60 ימים, וליטול את רישיון הרכב;"
 


עודכן ב: 30/01/2013