הכותרת אותה בחרתי למאמר זה , עלולה להעלות סימן שאלה : האם עמותה הינה עסק לכל דבר ועניין ? אכן , איך שלא תבחנו את הנושא שלפנינו , תגיעו בסיכומו של דבר למסקנה ברורה – הקמת עמותה שהינה מוסד ללא כוונת רווח (מלכ"ר) , נובעת מן הצורך לממש חזון בגדר של רעיון , המושתת על רצון עז לתרום , להשפיע ולשנות וזהו בעצם , המניע הראשוני להקמת העמותה . אולם , על כל אלה , קיומה של העמותה כעסק , מותנה בגיוס הכספים המהווים את הדלק המניע את גלגליה והמשמן את מנועיה .

דוגמאות להקמת עמותות הן : עמותת "תנו לחיות לחיות" , העמותה "למען שחרור רון ארד " , העמותה "למען הצלת חיים" ועמותה "להקמת שכונת מגורים " ועוד . יודגש , כי הקמת עמותה איננה יכולה להתבצע על רקע שאיפות וערכים בלבד . אלא מדובר , על קבוצת אנשים – המייסדים , אשר הדבק המלכד אותם הוא : ההזדהות עם הרעיון . כאשר אנו מגדירים את העמותה ואופן ניהולה כעסק , מנהליה חייבים לנהל אותה כמשק בית .

הכוונה היא , לדאוג לניהול תקציבי עפ"י חוק , לתשלום חשבונות מים , חשמל וטלפון של העמותה , למימון ההוצאות השוטפות , למעקב אחר תדפיסי הבנק , לשקיפות פיננסית , לבקרה פנימית ולדיווחים לרשם העמותות ולרשויות המסים . אכן , כפי שאמרנו , ניהול עסק לכל דבר ועניין .

בישראל , ניתן לחלק את אופן ניהול העמותות לשני סוגים : הסוג האחד , עמותות המנוהלות על ידי מנהלים מקצועיים העובדים בהן במשרה מלאה ובשכר והיקף הפעילות שלהן הינו גדול יחסית . הסוג השני , הינו עמותות המנוהלות על ידי מתנדבים , אשר יש להם יכולת כלכלית והם פועלים בזמנם החופשי מבלי לשכור מנהל מקצועי לניהול העמותה .

בשנים האחרונות , חל גידול עצום בהקמת עמותות בישראל . גידול זה נבע מהצורך לסייע לאוכלוסיות במצוקה שרשויות הרווחה , אינם מסוגלים לדאוג למחסורם . לשם רישום העמותה יש לעמוד במספר תנאים :

האסיפה הכללית –

זו אסיפה של חברי העמותה אשר על פי סמכויותיה : למנות את ועד העמותה ואת ועדת הביקורת . על פי חוק העמותות , רשאים לייסד עמותה , שני בני אדם בגירים או יותר , שמלאו להם 18 שנים .

שם העמותה –

יש לציין את השם הרצוי לעמותה . אם השם המבוקש נבחר על ידי עמותה אחרת עליכם לבחור בכל שם מתאים העונה על צרכיכם . כתובת העמותה – יש לציין כתובת רשומה בישראל והסכמה של בעל הכתובת . מטרות העמותה – עליכם להקפיד לבחור מטרות שהן יישומיות ושאינן פוגעות חלילה , באוכלוסיות מסוימות .

תקנון –

ניתן להשתמש בתקנון המצוי ברשם העמותות או לחילופין , לכתוב תקנון המועדף עליכם . יובא לידיעתכם , כי יש לכלול בתקנון שני סעיפים האוסרים על חלוקת רווחים וטובות הנאה לחברי העמותה הן במהלך פעילות העמותה והן לאחר פירוקה .

תצהיר -

אם החלטתם להקים עמותה , לצורך כך , תוכלו להיעזר בשירותי עורך – דין אשר יהיה מיופה כח מטעם מייסדי העמותה ובנוכחותו יצטרכו לחתום על תצהיר בו מתחייבים מקימי העמותה לפעול על פי חוק העמותות .

דמי רישום –

בשלב הסופי , יש לשלוח את כל המסמכים לרשם העמותות בצירוף דמי רישום . זוכרים את החזון , את הרעיון ואת השאיפות העומדות על רקע הקמת העמותה , גיוס כספים הוא השלב הסופי להביא אותה לפעילות מעשית . גיוס הכספים מתבצע על ידי חברי העמותה , מתנדבים בעמותה , אלה יכולים להיות אנשים שאינכם מכירים אך הם רואים לנגד עיניהם את הרעיון שבהקמת העמותה .

לדוגמא , אדם שקרוב משפחתו חולה במחלה מסוימת וברצונו לתרום להצלתו . בנוסף לאלה , ניתן לגייס כספים מתורמים פרטיים ואף מימון מקרנות . לסיכום , אדליק נורית אזהרה מהבהבת . אל העמותות פונים לא מעט אנשים , המציגים עצמם כמי שמסוגלים לספק שירותי ניהול , תמורת תשלום שכר חודשי קבוע או אחוזים מהסכום שיתקבל לעמותה . בעניין זה , יש לנהוג במשנה זהירות מיוחדים ולבחון בזכוכית מגדלת פנייה של אנשים שלכאורה , אינם מיומנים העלולים לגרום לבזבוז תקציבי של כספי העמותה ולהזיק חמורות לתדמיתה .


*אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה . הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת .