היות ואדם אינו יודע מידת ימיו מה היא , לכן יותר ויותר אנשים עורכים צוואות המורות כיצד לחלק את רכושם לאחר מותם . החוק מכיר בארבע דרכים לעריכת צוואה . הדרך הראשונה , היא צוואה בכתב ידו של המנוח – אפילו ללא עדים . הצוואה חייבת לשאת את חתימתו של המצווה ואת תאריך כתיבתה תוך ציון שזוהי צוואתו האחרונה של המצווה .

כדי שהצוואה לא תיפסל , חשוב מאוד להקפיד על הכללים הבאים : יש לכתוב אותה ברצף , בעט אחת , ולא להחתים את היורשים ,אפילו אם הם הילדים , על כך שהם מסכימים לתנאיה . על פי החוק אסור ליורשים העתידיים לקחת חלק בניסוח הצוואה ובטיפול בה , כדי שלא יהיה חשש כי ניסו להטות אותה לטובתם .

הדרך השנייה , היא צוואה הנערכת על ידי עורך- דין בנוכחות שני עדים , שיעידו שהמצווה היה צלול בדעתו . עם סיום כתיבת הצוואה עורך- הדין צריך להקריא אותה למצווה , כדי לוודא שהיא ברורה לו ומשקפת את רצונו . כאשר עורכים את הצוואה אצל עורך – דין מספיקה חתימתו של עורך הדין ואחד מעובדי משרדו . הצוואה השלישית, היא צוואה הנערכת בפני רשות קרי, שופט , רשם לענייני ירושה או דיין בבית הדין הרבני . הצוואה הרביעית והבעייתית ביותר היא צוואה בעל פה , שאותה מקבל בית המשפט רק במקרים נדירים . מדובר רק במקרים שבהם אדם עומד "מול פני המוות" , ואין לו דרך אלא לצוות בעל פה . צוואה כזאת מתבטלת באופן אוטומטי אם המוריש נותר בחיים חודש ימים לאחר מכן .

ניגש עתה לעניין עריכת הצוואה שלפנינו . אם החלטתם לערוך צוואה אצל עורך - דין , יובא לידיעתכם , כי לא קיימת חובה בחוק להקליט צוואתו של אדם במכשיר הקלטה . אולם , ישנם עורכי – דין שכדי למנוע מצב של ערעור על צלילות דעתו של המצווה מקפידים להקליט ולצלם אותו בוידיאו כשהוא משוחח עימם לפני רישום הצוואה , על מנת להוכיח שהיה צלול בדעתו לפני שרשם אותה . לאחר עריכת הצוואה אצל עורך – דין , על המצווה לכנס את בני המשפחה ולהודיע להם , כי דאג לכל אחד מבני המשפחה לפי צרכיו על פי הנסיבות המתאימות באופן שכל אחד קיבל את הראוי לו . אני סבור , כי לא מומלץ להיכנס לפרטים נוספים , כדי לא לפתוח פתח ללחצים או לערעור מאוחר יותר על הצוואה . יודגש בפניכם , כי בעת עריכת הצוואה , מן הראוי להביא בחשבון את האפשרות שאחד היורשים ילך לעולמו בטרם עת , ולקבוע בצוואה מראש מי יירש במקומו . כמו כן , מומלץ להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה , גם אם הצוואה נעשתה על ידי עורך דין . במקרה זה , רושם הצוואה צריך להתייצב בעצמו אצל הרשם לענייני ירושה ולהפקידה .

במדינת ישראל , קיים חוק הירושה , המחייב במקרה שלא נכתבה צוואה . במקרים רבים , זוהי ברירת מחדל אשר אינה מבטיחה את קיום רצונו של הנפטר , או אף עלולה לגרום הפסדים ליורשים . חוק הירושה קובע לדוגמא , שאם המנוח הותיר אישה וילדים , האישה יורשת מחצית והילדים יורשים את המחצית השנייה . לכן , צוואות יכולות לפתור סיבוכים מיותרים והן חשובות במיוחד כאשר מעוניינים לחלק את הירושה בחלוקה מסוימת ולאו דווקא על פי מה שמכתיב חוק הירושה .


*אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה . הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת .