אין כמעט אדם שאינו זקוק לפחות פעם אחת בחייו לשירותי עורך- דין . במדינת ישראל, ישנם כיום , למעלה מ- 35 אלף עורכי- דין והשאלה הנשאלת : "כיצד לבחור עורך- דין מתאים לעניין שבפניכם" ? במאמר זה, אביא לידיעת הקוראים את הכללים העיקריים בתהליך קבלת ההחלטות לבחירת עורך- דין .


אדם סביר מן היישוב, אינו בקי לטפל בהליכים המתנהלים בבתי - המשפט ובבתי- הדין ולכן עליו לשקול פנייה לייעוץ משפטי . תושבים רבים, ימצאו את עצמם נזקקים לשירות משפטי בתקופה זו או אחרת בחייהם, והדוגמאות לכך הינן רבות : בעת רכישת או מכירת דירה , בתביעה בהליך אזרחי או בהטלת אשמה בהליך פלילי , בהתדיינויות מול רשויות שונות כגון: עיריות, משרדי ממשלה ועוד , בתביעות עבודה , תעבורה ונזיקין , או בעריכת צוואה , חוזה נישואין , גירושין והסכם ממון ולפעמים אפילו בסכסוכי שכנים . על כל אלה , רצוי ועדיף כי שירותים משפטיים אלה יינתנו על ידי עורך – דין מוסמך המתמחה בתחומו ונחשב כבעל מומחיות וניסיון .

אין ספק בכך, כי לשירות משפטי זה הניתן ללקוח יש יתרון משמעותי . בהגיעכם לפגישת הייעוץ עם עורך- הדין, עליכם להיות רגועים, מוכנים, ומצוידים במסמכים ובעובדות. ניתן להגיע לפגישה עם אדם נוסף היכול לסייע בקבלת ההחלטות ולצורך התרשמות נוספת מעורך- הדין . קשרים של עורך – דין במקומות הנכונים אף פעם לא מזיקים . אולם , אין חולק , כי הכישורים, הניסיון, המומחיות והאמון חשובים יותר .

בעניין זה שהזכרתי , כדאי לברר האם עורך - הדין היושב איתכם בפגישה הוא זה שיהיה אחראי על הטיפול בתיק וייצג אתכם בבית המשפט או שמא יפקיד את הטיפול בידי עו"ד אחר מהמשרד . סבורני , כי יהיה זה מן הראוי , לבחון סוגיה זו לפני חתימת ההסכם על מנת שלא להיקלע בהמשך למצבים בלתי נעימים .

בנקודה זו חשוב לברר , האם עורך- הדין המטפל בתיקכם יהיה זמין עבורכם זאת מאחר וכלקוחות, הנכם זכאים ליחס של כבוד והערכה . בעניין זה , שאלו את עצמכם , האם אתם חשים בנוח לשוחח ולהתייעץ עם עורך- הדין ? האם אתם מרגישים שעורך- הדין מתייחס אליכם כראוי ?.

ולסיום, ניגש גם לעסוק בעניינים הכספיים . מומלץ לסכם עם עורך – הדין את ענייני שכר הטרחה מראש . בעניין זה , כדאי לברר בדיוק עבור מה משלמים . ישנם משרדים הנוהגים לגבות שכר טרחה גלובאלי הכולל הכל , ישנם כאלה הנוהגים לקבוע שכר טרחה בשלבים על פי התקדמות התיק לפי סוגי ההליכים וישנם אחרים הקובעים שכר טרחה בסיסי בתוספת שכר טרחה עבור כל דיון בנפרד . מצידו האחד של המטבע , כמו בכל שירות מקצועי , תוכלו לפני קבלת ההחלטה , לשקול קבלת חוות- דעת מקצועית נוספת .

כמו – כן, תוכלו לבדוק ולהשוות מחירים . אולם, מצידו השני של המטבע , אל תניחו לשכר הטרחה למנוע מכם עורך -דין טוב ומיומן . לעיתים, החיסכון בשכר הטרחה עלול להתגלות כהפסד גדול שכן לתוצאות בהמשך, עלולות להיות השלכות כלכליות אחרות . לסיכומו של דבר , אני סבור , כי בנוסף לכל הכללים שהזכרתי לעיל , חשיבות רבה נודעת לאישיותו של עורך- הדין, אופי התיקים שטופלו על ידו, מומחיותו והניסיון שרכש בעניינים משפטיים דומים ואחרים .


• הכותב משמש כיום , עו"ד ויועץ משפטי של חברת מילגם שרותים לעיר בע"מ ".
• מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו . אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה .