בדרך כלל, אתם פונים לעו"ד הסכם ממון כאשר לאחד מכם יש רכוש והוא מעוניין להגן עליו, באופן שבמקרה ותתגרשו, בן הזוג האחר, לא יקבל מרכוש זה מאומה. חלק מכם מגיעים לעורך הדין מאחר והמשפחה דוחפת אותו לערוך הסכם מגן כזה, מין פוליסת ביטוח למקרה עתידי, שחס וחלילה לא יוכל בן הזוג האחר ליהנות ממה ששייך לכם. המשפחה גם דוחפת אתכם לערוך הסכם ממון, כאשר יש לה, למשפחה, רכוש אותו אתם עתידים לרשת, או כאשר המשפחה של אחד מכם, תיתן מתנה עבור רכישת דירה בדרך כלל, או הקמת עסק.


באופן כללי ובתמצית, אתם תגיעו להחלטה לערוך הסכם ממון, כאשר ישנו, או עתיד להיווצר בעתיד מצב של חוסר שיוויון ברכוש. מין מאזן כזה, ולפיו מתברר כי לאחד מכם יש יותר רכוש/כסף/זכויות מאשר לאחר.


כמי שעוסק בהסכמי ממון, וישב עם מאות זוגות, אני יכול לומר/לכתוב לכם, שבחלק מהמקרים, הרצון הזה להיות מוגן, מובן ומקובל על בן הזוג שלכם. ואולם, בחלק אחר מהמקרים, הדבר נתקל בהתנגדות, כמובן התנגדות של מי שיש לו פחות.


אכן, יש צדק בעמדתו של הצד המעוניין להיות מוגן.


ואולם, אני חייב לומר לכל מי שקורא את המאמר הזה, שבהחלט יש גם פאן אחר לגמרי. הזווית האחרת הזאת, היא טובת שלמות ותפקוד המשפחה שאתם עומדים להקים. בהתחלה אולי, המשפחה הזו תכלול רק את שניכם. אבל בהמשך, היא תכלול מן הסתם גם ילדים שיוולדו לכם.


אנסה להציג את העניין מהזווית המשפטית, אבל זה ודאי יגלוש להיבטים אחרים.


בניית כל שותפות, צריכה להיות מושתתת על עקרונות של שיוויון. שיוויוןן בהשקעות, שיוויון בהוצאות, שיוויון בנשיאה בנטל העבודה, שיוויון בהשבחה ובחלוקת הפירות. מניסיון אני יודע, שאותן שותפויות עסקיות, שנבנו על חלוקה בלתי שוויונית ברשימה הנ"ל, כגון שלאחד שליש ולשני שני שליש, נידונו, בדרך כלל לכישלון.


אנא זכרו שהשותפות אותה אתם מקימים כעת, היא מורכבת ומסובכת עשרות מונים יותר מאשר שותפות עסקית רגילה.
נניח שתקבעו שלאחד מכם זכויות בדירה שלו, והן ישארו שלו גם במקרה של פרידה. בן הזוג חסר הדירה או הרכוש, לעולם לא יוכל להשוות את מצבו הכלכלי למצב בן הזוג שכבר יש לו דירה. יכול להיווצר המצב הבא למשל.


אם בן הזוג חסר הדירה מרוויח יותר כסף באופן שוטף מבן הזוג בעל הדירה, אפשר וזה יגרום לו לתסכול. הוא מכניס יותר לקופה המשותפת שלהם, כאשר בן הזוג האחר, בעל הדירה, נישאר לנצח בעלים של דירה, ונהנה מחלוקה שווה בהכנסות, הגם שהוא מכניס פחות.
אם יהיו לכם ילדים. הם יצטרכו סיוע מכם. למי הם יופנו? לבעל הרכוש כמובן. והאחר? מעמדו יהיה חלש יותר? נחות? הוא לעולם לא יוכל לסייע לילדיו? אתם מעוניינים במצב הזה?


עודכן ב: 07/08/2013