בש"פ 10212/07

 

בית המשפט העליון מורה על שיחרור שלושה קטינים שביצעו מעשה סדום בקטין בשתי הזדמנויות אחר בשל פגמים בהליך המעצר. ערר המדינה נדחה. הקטינים יוצגו על ידי עו"ד דוד הלוי
 
בית המשפט מציין כי השתלשלות העובדות הנוגעות להליכים בעניין מעצרם של המשיבים רצופה תקלות ופגמים חמורים. מתברר כי הקטינים היו נתונים במעצר על פי צו שתוקפו פג היום בשעה 13:00. כתבי האישום נגדם שהוגשו בנפרד נגד נאשם אחד ונגד שני נאשמים ביחד, הוגשו לבית המשפט היום בשעה 11:00.

 

הנאשמים לא הובאו ממעצרם לדיון בבקשת המעצר עד תום ההליכים שהגישה התביעה, ובמצב שנוצר החליט השופט של בית המשפט קמא, לשחררם ללא תנאים מגבילים ולקבוע את הדיון ליום 2.12.2007. משום מה לא מצאה המשטרה לנכון לשחרר את העצורים בשעה בה פקע צו המעצר שהוצא נגדם, ולטענת סניגוריהם, הם שוחררו לביתם רק בשעה 16:00.

 

התביעה הזדרזה ועררה על החלטתו של בית המשפט המחוזי ונעתרנו לבקשה לקבוע דיון לאלתר. בדיון התייצבו הסניגורים ואף שלושת הנאשמים, אשר ככל הנראה הובאו לדיון באמצעות המשטרה. נראה כי לא הוסבר לקטינים לשם מה הוסעו בניידת מביתם, ואף לא נמסר להוריהם כי זומנו להתייצב בדיון בערר על שחרורם ממעצר. שיטה זו בה נקטו התביעה והמשטרה אינה ראויה ואין צורך להרחיב דברים על כך. נאמנים עלי דברי הפרקליט שטיפל בזימונם של המשיבים כי פעל בתום לב וכי נפלה אי הבנה באופן בו בוצע הזימון.

 

בית המשפט העליון מציין כי קשה להתעלם מכך שלאחרונה קורות תקלות רבות בכל הנוגע להבאת עצורים לדיון במעצר. בית המשפט מוסיף כי בהחלטותיו של בית המשפט העליון נאמר פעמים רבות כי יש לשחרר לאלתר נאשם במועד פקיעת צו המעצר שהוצא נגדו, בהיעדר החלטה חדשה לעצרו או לדחות את שחרורו, שניתנת על ידי בית משפט מוסמך.

 

רשויות האכיפה – המשטרה והתביעה המבקשות להאריך מעצר חייבות לנקוט מראש בכל האמצעים לקבלת צו כדין מבית המשפט ואל להן לעשות דין לעצמן בעיכוב השחרור. בית המשפט מדגיש כי החזקת אדם במעצר שלא על פי דין היא פגיעה בזכות היסוד לחירות ובעקרון החוקיות.  

 

בית המשפט מוסיף כי העובדה שחלף זמן בין מועד תחילת החקירה לבין מועד המעצר אף הוא שיקול שיש לקחת בחשבון.

 

בסיכומו של דבר מורה בית המשפט על שיחרור מיידי של הקטינים תוך הזמנת תסקיר בעניינם

 


עודכן ב: 21/08/2013