1. תוחלת החיים של האדם בגיל השלישי הולכת וגדלה ותוחלת החיים בישראל הינה כיום מעל 80 שנים הן לגברים והן לנשים.

 

2. בגיל השלישי קיימת מודעות מסוימת לעריכת צוואת ולצורך לבצע חלוקת עיזבון לאחר פטירתו של אדם.

 

3. עם זאת אין די מודעות לצורך להכנת מסמכים משפטיים לתקופת שארית ימי חייו של אדם.

 

4. בצד הגידול בתוחלת החיים מתגבר הצורך בכלים משפטיים מעשיים שיסייעו בידיו של אדם בגיל השלישי , יגבירו את יכולתו לכלכל את ענייניו האישיים , הרכושיים והרפואיים, שעה שמצבו הפיזי או המנטאלי הולך ונחלש.

 

5. כלים אלה נדרשים ביתר שאת בכל אותם מצבים בהם לא תהיה בידיו כבר היכולת להחליט או לנהל את ענייניו מטעמים כאלה או אחרים.

 

6. תיקון תשע"ו של חוק הכשרות והאפוטרופסות בא לסייע בכך תוך שהתיקון לחוק מבקש ליצור תפיסה חדשה של האדם המזדקן.

 

7. התיקון בא לתת מקום לכבודו של אדם תוך התחשבות בכך שלאדם בגיל השלישי ישנם צרכים , תוך מתן אפשרות לאדם בגיל השלישי להמשיך לשמור על האוטונומיה שלו, על רווחתו ולהתערות בחברה גם כאשר מצבו הגופני או השכלי או המנטאלי אינם במיטבם.

 

8. התיקון בא ומוסיף כלים בידי האדם המזדקן ובכללם "יפויי כוח מתמשך", אפשרות למנות "תומך בקבלת החלטות" וכל אלה בנוסף לאפשרות למינוי אפוטרופוס לדין או לרכוש לאדם שיידרש לכך - אולם הפעם כאופציה נדחית ולא כאופציה ראשונה.

 

9. להלן יורחב בעניינים אלה.

 

ייפוי הכוח המתמשך

 

ב1. הממנה

 

10. כך אדם הממנה -"בעל כשירות" ו"מסוגל להבין בדבר" יכול למנות לעצמו מיופה כוח.

 

ב2. עורך הדין

 

11. את כתב מינוי מיופה כוח עליו לערוך בכתב באמצעות יפויי כוח מתמשך שנערך בפני עו"ד שעבר הכשרה לדבר.בכתב זה הוא ימנה לו מיופה כח שיפעל בשמו

 

12. ביפויי הכוח המתמשך הממנה יכול לתת הנחיות מקדימות והוראות למיופה הכוח לענייניו האישיים או הרכושיים או הרפואיים של הממנה.

 

13. מתן יפויי כוח לענייניו הרפואיים של הממנה יש בו כדי לאפשר למטפלים ולסובבים אותו לדעת מה הוא רצונו של הממנה וחוסך זמן ולעיתים גם את הצורך בפניה לבית משפט.

 

14. יצויין כי יפויי הכוח המתמשך אינו חל על מצבים בהם חלק חוק האדם הנוטה למות.

 

15. על הממנה להפקיד את יפויי הכוח המתמשך- לאחר שמולא ודווח באופן מקוון-אצל האפוטרופוס הכללי.

 

16. הממנה יכול ליתן-בתוך ההוראות אשר הוא יפרט ביפויי הכוח המתמשך -הוראות מקדימות גם למקרה שיצטרך לאפוטרופוס. בכלל אלה הוא יכול לקבוע את זהות האפוטרופוס וליתן הוראות מפורטות לאפוטרופוס כיצד להתנהל עם צרכיו האישיים ועם רכושו ועם הטיפולים הרפואיים שיקבל.

 

17. לעניינים הרפואיים רצוי כי הממנה יקבל יעוץ רפואי.

 

מיופה הכוח

 

18. מיופה הכוח הוא האיש (או תאגיד) שהממנה מסמיך להיות למיופה כוחו לפעול בהתאם להוראותיו של הממנה.

 

19. החוק מונה מספר חסמים /תנאי כשירות למיופה הכוח: ובכללם ולרבות זאת שעל מיופה הכוח להיות בגיר, כשיר, מי שלא מונה לו אפוטרופוס ואינו פושט רגל,לא הוגבל באופן חמור, אינו נותן לממנה טיפול רפואי או אחר, אינו עו"ד שערך את יפויי הכוח המתמשך, לא מעניק לממנה מגורים בתשלום (אא"כ הוא קרובו).

 

20. בחוק מפורטות שורה של מטלות המוטלות על מיופה הכוח ובכללן ולרבות :לפעול בנאמנות ובמסירות כלפי הממנה ,לפעול על פי הוראות סעיף 6 לחוק השליחות,לא להיות בניגוד אינטרסים,למסור דיווחים למיודע ככל שהתבקש על כך. למסור מידע ולהתייעץ עם הממנה כלל שהדבר ניתן וככל שלא ניתן לפעול ככל הניתן לפי הוראותיו והנחיותיו של הממנה. על מיופה הכוח לפעול בשקידה עבור הממנה, להתייעץ איתו ,לשמור על כבודו, על פרטיותו, חירותו ועצמאותו ככל הניתן.

 

21. ניתן למנות יותר ממיופה כוח אחד, או מיופה כוח חליפי.

 

22. ישנן בחוק הוראות וחסמים לפעולות אשר המחוקק אוסר על מיופה החוק לבצען ובכללן המרת דת , אימוץ, החלטות בשם אחר, פעולות בהתאם לחוק הנוטה למות ,בחירות ועוד.

 

23. החוק מונה רשימה של פעולות משפטיות אשר מיופה הכוח נדרש בהן לאישור מוקדם של בית משפט ובכללן : תרומות מעל סכום מסוים, עסקאות במקרקעין,מתן ערבויות, טיפולים פסיכיאטריים ועוד.

 

24. עם כניסת יפויי הכוח לתוקף מיופה הכוח יסביר לממנה על תפקידו וסמכויותיו, ימסור לממנה כל מידע רלוונטי בנוגע לרכושו ועניינו האישיים של הממנה,יעודד החלטות עצמאיות של הממנה.

 

25. מיופה הכוח ישמע את דעת הממנה, ישתפו בכל עניין והחלטה הנוגעים אליו, ויתייעץ עמו, אם ניתן לברר את דעתו.

 

26. בקבלת החלטות יפעל מיופה הכוח על פי הנחיות מקדימות של הממנה וככל שאין כאלה תוך התייעצות עימו וככל שאין הממנה "מבין בדבר" על פי התנהגותו או הוראותיו כשהיה מבין בדבר- או למיטב שיקולו של מיופה הכוח לטובת הממנה.

 

27. ככל שאין הנחיות מקדימות מיופה הכוח לא יפעל באופן שיש בו כדי להזיק לממנה.

 

תומך בקבלת החלטות

 

28. אדם גם יכול לבקש למנות עבורו תומך במתן החלטות וזאת באמצעות פניה לבית משפט .האמצעי הזה מתאים בעיקר לאנשים עם מוגבלויות. הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי המבקש או על ידי מי מטעמו לבית המשפט לענייני משפחה. על התומך לעבור הכשרה. התומך יכול להיות גם מקצועי ואז מדובר בהכשרה נרחבת.

 

אפוטרופסות

 

29. בנוסף לכלים המפורטים לעיל עדיין נותרה האפשרות למנות אפוטרופוס לגופו או לרכושו של אדם – אם כי אופציה זו תמומש אם לא ניתן יהיה למצוא פתרון באחד הכלים האחרים שהוזכרו . עם זאת בהחלט עדיין יתכנו מצבים בהם יש למנות לאדם אפוטרופוס (כגון במקרים של דמנציה).

 

30. ככל שלאדם שמבקשים למנות לו אפוטרופוס יש יפויי כוח מתמשך ובו הוראות למקרה שהיה צורך במינוי מעין זה- יפעלו על פי אותן הנחיות מוקדמות של הממנה.

 

 

אין הרשימה באה כייעוץ ואין היא באה להחליף יעוץ של אנשי מקצוע.

יצחק טאוסי עורך דין נוטריון ומגשר 


עודכן ב: 24/07/2018