לפי חוק איסור לשון הרע כל אדם אשר נפגע מלשון הרע - יכול להיות פרסום שלילי, השמצה, פגיעה, השפלה, או הכפשה הנעשים בפומבי - רשאי לתבוע את הפוגע, ולקבל פיצויים עד לסכום של כ-75 אלף שקל. זאת, ללא הוכחת נזק ובין אם התכוון המפרסם לפגוע ובין אם לא - כל עוד קבע בית המשפט כי מדובר בלשון הרע. ניתן אף לתבוע בסכומים גבוהים יותר, אך אז יש להוכיח את הנזק.

 

כאשר תביעה בלשון הרע מגיעה לפתחו של בית המשפט היא נמדדת מול עקרון חשוב ביותר אחר - עקרון חופש הביטוי.

 

לשון הרע ברשתות חברתיות

 

חוק איסור לשון הרע תקף בכל הקשר ציבורי שהוא, כולל המרחב הווירטואלי והרשתות החברתיות. וכך, אם הושמצתם, הושפלתם או נפגעתם מפרסום מכפיש אודותיכם ברשת חברתית כלשהי כדוגמת: פייסבוק, אינסטגרם, ואף קבוצות וואטסאפ, ייתכן שתהיה לכם עילה משפטית לתבוע את המפרסם בגין הוצאת לשון הרע.

 

יחד עם זאת, יש להבהיר, כי לא כל פרסום שלילי ברשתות חברתיות אשר ייתכן שאינו מחמיא לכם דינו כדין הוצאת לשון הרע. כאשר תביעה בלשון הרע מגיעה לפתחו של בית המשפט היא נמדדת מול עקרון חשוב ביותר אחר - בכל מדינה דמוקרטית, לרבות ישראל - עקרון חופש הביטוי.


שופטים רבים אינם ממהרים לפסוק כנגד מפרסמי הפוסטים, התמונות והסרטונים ברשתות החברתיות, כמו גם נגד מי שמשתפים אותם או תומכים בהם, ונדרשים לבחן לעומק מה מהעקרונות חשוב יותר בכל מקרה לגופו - הגנה על שמו הטוב של אדם או חופש הביטוי.

 

פרסום העלול לפגוע בקשרים שלכם עם מקורבים, כמו גם במעמדכם, במקום עבודתכם ובפרנסתכם בצורה משמעותית - ייתכן שמדובר בהוצאת לשון הרע.

 

כללי אצבע לפוסט פוגעני הנופל בגדר לשון הרע

 

להלן שלושה כללי אצבע שיסייעו לכם להבין האם הפרסום השלילי אודותיכם באחת הרשתות החברתיות נכנס בגדר הוצאת לשון הרע, כפי שהחוק מגדיר אות וייתכן שיקים לכם עילה לתביעה כנגד המפרסם. כל פרסום שהוא:

 

1. פרסום העלול לפגוע בקשרים שלכם עם מקורבים, כמו גם במעמדכם, במקום עבודתכם ובפרנסתכם בצורה משמעותית.

 

2. פרסום שנראה כי פורסם מתוך כוונת זדון או נקמה ולא מתוך עניין ציבורי.

 

3. פרסום דברים שאינם אמת.

 

פרסום שפורסם ברשתות החברתיות יכול להוות עילה לתביעת המפרסם בגין הוצאת לשון הרע. מכאן ואילך מומלץ לנקוט מספר פעולות שיפורטו להלן ויבטיחו את הצלחת התביעה.

 

כאשר מדובר בנזק ממוני, ובייחוד אם אתם עסק, ניתן להגיש לבית המשפט ראיות המעידות על כך שנגרמו לכם הפסדים כספיים כתוצאה מהפרסום הפוגעני ברשת החברתית.

 

תיעוד הראיות ושמירתן

 

במידה שמדובר בהליך של תביעה משפטית, הנכם רשאים להביא ראיות להוכחת הנזקים שנגרמו לכם - נזקי ממון ונזקי פגיעה בשם הטוב.

כאשר מדובר בנזק ממוני, ובייחוד אם אתם עסק, ניתן להגיש לבית המשפט ראיות המעידות על כך שנגרמו לכם הפסדים כספיים כתוצאה מהפרסום הפוגעני ברשת החברתית. ראיות לנזק כספי יכולות להיות דפי חשבון מהבנק, תלושי שכר וכדומה המעידים על שינוי בהכנסות בתקופה שלאחר פרסום הפוסט הפוגעני.

 

כאשר מדובר בפיצוי בגין פגיעה בשם הטוב, לא ניתן אמנם לכמת את הראיות לסכום כספי כלשהו לפי נוסחה משפטית ידועה, אך ניתן להוכיח את הנזק שנגרם והפגיעה בשמו הטוב של אדם באמצעות עדותם של אלה שנחשפו אל הפרסום ברשתות החברתיות, או בכלל. אלה יוכלו לספר ולהעיד כיצד הפרסום השפיע על דעתם לגבי אותו אדם או עסק שהפרסום נכתב נגדם.

 

במקרים של פגיעה בשם הטוב של התובע, ישנה חשיבות רבה לביצוע צילומי מסך של כל אחד מהפרסומים הפוגעניים, כולל השיתופים שלהם והלייקים שניתנו להם, מיד עם עלייתם לרשת.

 

מה חשוב לתעד בפרסומים פוגעניים?

 

במקרים של פגיעה בשם הטוב של התובע, ישנה חשיבות רבה לביצוע צילומי מסך של כל אחד מהפרסומים הפוגעניים, כולל השיתופים שלהם והלייקים שניתנו להם, מיד עם עלייתם לרשת.


חשוב לוודא, כי בצילומי המסך מופיעים תאריכים, מספר לייקים, וכן האם עמוד הפייסבוק בו מפורסמים הפוסטים הפוגעניים הינו עמוד פייסבוק פומבי או פרטי. יש לעשות זאת במהירות, למקרה שבעל הפוסט יבחר למחוק אותו ברגע שייתבע. צילומי המסך הם התיעוד היחידי שייוותר לכם פעמים רבות.

 

השלבים הראשונים בתהליך הגשת התביעה הינם הקריטיים ביותר. לא ניתן להפריז בחשיבות הצורך לפעול, כך שהפוגע לא יוכל לעשות פעולות שונות שיאפשרו לו לחמוק מדין, מאחריות נזיקית ואף מאחריות פלילית.

 

פנייה לעורך דין העוסק בתחום לשון הרע

 

מרגע שאספתם את הראיות, ולפני שאם מגישים תביעה בגין לשון הרע ברשת, מומלץ לפנות לעורך דין העוסק ומתמחה בתביעות כאלה. עורך הדין יוכל לבדוק את סיכוי התביעה באמצעות בחינת הפוסט עצמו וכן הראיות הנוספות. נוסף על כך, עורך הדין יוכל לספק יעוץ משפטי והדרכה ראשונית כיצד להתנהל מאותו רגע והלאה.

 

השלבים הראשונים בתהליך הגשת התביעה הינם הקריטיים ביותר. לא ניתן להפריז בחשיבות הצורך לפעול, כך שהפוגע לא יוכל לעשות פעולות שונות שיאפשרו לו לחמוק מדין, מאחריות נזיקית ואף מאחריות פלילית, לפני שהוגשה נגדו התביעה בפועל.

 

נוסף לכל אלה, עורך הדין יוכל לבחון את האפשרות שגם על בעלי האתרים שבהם פורסמו הפרסומים הפוגעניים, קיימת אחריות לנזקים בגין הוצאת לשון הרע. כך, למשל, במקרים שבהם בעלי האתרים לא דאגו להסיר פוסטים, תמונות או סרטונים פוגעניים מהאתר שלהם, האחריות בגין לשן הרע עשויה ליפול עליהם ממש כמו על כותבי הפרסומים או מי שעשו להם לייק או שיתפו אותם.

 

לעתים קורה שגופים או אנשים בעלי כוח עושים שימוש לרעה בחוק לשון הרע ובאפשרות להגיש תביעה ללא הוכחת נזק מתוך כוונה לסחוט את הנתבע, לאיים עליו, להשתיקו או להפחידו.

 

התגוננות מפני תביעת שווא

 

לעתים קורה שגופים או אנשים בעלי כוח עושים שימוש לרעה בחוק איסור לשון הרע ובאפשרות להגיש תביעה ללא הוכחת נזק מתוך כוונה לסחוט את הנתבע, לאיים עליו, להשתיקו או להפחידו. אנו נתקלים בכך בעיקר במקרים של חושפי שחיתויות, מתלוננות על הטרדות מיניות ובכלל, כל מי שחושפים התנהלות לא הולמת אחרת.


אלה מוצאים עצמם פעמים רבות נאלצים להתגונן מפני תביעה בגין הוצאת לשון הרע מול האדם שפגע בהם, והוא על פי רוב חזק ובעל אמצעים רבים מהם, וכל מטרתה, בסופו של דבר, השתקה, גם אם אין בה דבר וחצי דבר. מובן שבמקרה כזה, יש לפנות לעו"ד אשר יעמוד על זכויות הנפגע ללא מורה.

 

 

לסיכום, ניתן ולעתים אף רצוי לפתור מחלוקות על דרך הגישור ויישוב סכסוכים במקרים של הוצאת דיבה, תוך מתן פיצוי הולם לצד הנפגע בטרם הפניה לערכאות השיפוטיות. מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין באופן אישי, לבחון כל מקרה לגופו ולהחליט על הערכאה המתאימה ביותר.


מאת ד"ר איריס טרומן, עו"ד מגשרת ובוררת


* הדברים האמורים בכתבה אינם באים במקום ייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ באופן אישי ולבחון כל מקרה לגופו.