צחקה בובה בראץ: בארבי תפצה ב 88.5 מיליון דולר

 

בובות הבארבי והבראץ כבר מזמן לא משחק ילדים. מדובר בתעשיה שמגלגלת מיליונים - פסק הדין שניתן השבוע בבית המשפט האמריקאי מלמד אותנו כמה שיעורים חשובים בהתנהלות חברות מתחרות.

 

 

בית המשפט בארה"ב נתן פס"ד השבוע הקובע כי על יצרנית הבארבי (מטאל) לשלם פיצויי בגובה של 88.5 מליון דולר בגין גניבה של סודות מסחר מיצרנית בובת הבראץ (MGA) וזאת כאשר הנציגים שלה השתמשו בזהויות בדויות כדי להשיג גישה לחדרי התצוגה של הMGA בירידי צעצועים.

 

כמו כן, נדחתה טענתה של יצרנית הבארבי כי מתחרתה גנבה ממנה את זכויות היוצרים על בובת הבראץ וכי מדובר כביכול בצעצוע שפיתח המעצב שלה בעודו עובד בחברה.

 

בכך למעשה הפך פסק הדין את הקביעה המוקדמת מפסק הדין משנת 2008, שם נקבע כי מעצב הצעצועים אכן יצר את הדמות בעודו עובד בחברת מאטל (יצרנית הבארבי) וכי לאחר מכן עבר לעבוד ב- MGA שם החל היצור של הבובה.

 

מאטל טענה בתביעה שמקורן של ארבע בובות הבראץ המקוריות הוא בתרשימים ועיצובים שיוצרו על ידי העובד בריאנט בתקופת העסקתו במאטל. על סמך עובדה זו טענו עורכי הדין של יצרנית ברבי שהרווחים ממכירות בראץ וכל המוצרים הנלווים צריכים לעבור לקופתה של מאטל.

 

בערכאה הקודמת נפסק לטובת בארבי פיצויי בשל הפרת זכויות יוצרים בסך 100 מיליון דולר. כאמור הפיצוי בוטל ונהפך כעת.

 

מה ניתן ללמוד מהפרשה

 

מתביעת ענק זו בין יצרני צעצועים האמריקאיים אנו יכולים ללמוד על החשיבות הקריטית בהגנה ושמירה על הקניין הרוחני במוצרים מסחריים מול המתחרים ועל התנהלות נכונה עם עובדים.

 

כאשר מדובר בסודות מסחריים של מוצרים חדשניים, יש להקפיד מאד לשמור עליהם מפני ריגול תעשייתי בתערוכות ובכלל וכן יש לדאוג להחתים את העובדים העוסקים בייצור של המוצר על ההסכמים המתאימים.

 

השורה התחתונה, גם כשהכל נראה אבוד ובערכאה הראשונה בבית המשפט הפסדתם, לעיתים הגשת ערעור עשויה להפוך על פיה את התוצאה המשפטית וכמו שקרה במקרה שלפנינו, הפסד בערכאה הראשונה נהפך בערעור לזכייה בגובה 88.5 מליון דולר.

על כך נאמר יגעת ומצאת – תאמין.

 

 

· רחל אלקלעי, עו"ד

· קנין רוחני, אינטרנט ומשפט וטכנולוגיה