האם שם האתר שלכם באינטרנט מוגן מחיקוי של מתחרים?
 
רחל אלקלעי, עו"ד (*)

הנה עוד סיפור עם מוסר השכל לאתרי אינטרנט.


פתחתם אתר אינטרנט והשקעתם במותג שלכם...האם תוכלו בבוא היום להגן עליו מפני מתחרים ? (במיוחד חשובה השאלה בעידן האינטרנט שבו קל מאד לשתול מילים דומות בתוך אתר מתחרה)..

השורה התחתונה היא שככל שהשם שבחרתם יותר בנאלי - או בשפה המשפטית יותר "מתאר" או גנרי - כך חלשים הסיכויים שלכם להגן עליו. במיוחד אם לא הצלחתם להוכיח שהשם שבחרתם מזוהה איתכם באופן בלעדי - מוניטין.

סיפורה של זר מתוק -עם הסוף החמוץ - ממחיש את הבעיה:  

 חברת "זר מתוק"  המתמחה בהכנת זרי פרחים השזורים מממתקים, הגישה תביעה על-סך 500,000 ש"ח כנגד מתחרותיה - "פרחי ליאת" ו"שלומי מולאים", בטענה להטעיית צרכנים וגניבת עין. לפי התביעה, באתר האינטרנט של פרחי ליאת מצוין הביטוי זר מתוק, בכדי שהאתר יופיע בתוצאות מנועי חיפוש באינטרנט, ביחד עם אתר התובעת.
 
כמו כן, טענה התובעת כי "פרחי ליאת" בחרה לכנות את שמות הזרים שהיא מוכרת באתר, בשמות הדומים לשמות בהם משתמשת התובעת. בנוסף , טענה התובעת כי "שלומי מולאים" מפעיל אתרי אינטרנט שונים לממכר מתנות וזרי ממתקים, תחת השם "זר מתוק" ותוך שימוש בשם המתחםבעברית זרמתוק . לטענת התובעת, השימוש בשם המתחם דלעיל גורם להטעיית צרכנים, הסבורים שנכנסו לאתר חברת "זר מתוק",  
 
נפסק: תביעותיה טענה "זר מתוק" כי הנתבעות הפרו את זכויותיה בכך שעשו שימוש בשם "זר מתוק", בעיקר באתרי האינטרנט שלהן, בעוד שהזכות הבלעדית לשימוש בשם שמור לה. ואולם, השופט מאיר יפרח דחה את הטענות, בנימוק שהשם "זר מתוק" הוא לכל היותר בעל משמעות תיאורית.
 
‏"לא הוכח כי השם 'זר מתוק' רכש משמעות משנית בתודעת הצרכנים כשמו של בית עסק או של מוצר המזוהה באופן מובהק ובלעדי עם התובעת",  . השם "זר מתוק" הוא לכל היותר בעל משמעות תיאורית. (יצויין כי זר מתוק לא הצליחה לרשום סימן מסחרי על שם זה קודם לכן).עוד ציין השופט בהכרעתו כי אין מקום להפקיע את הכינוי זר מתוק מרשות הרבים ולייחד אותו לתובעת.

לסיום, זר מתוק לא ראתה נחת בהשקעה שלה בשמה - מתחריה יוכלו גם הם להשתמש בו בפרסומיהם.

לכן חשוב לחשוב היטב על השם שלכם, שיהיה מספיק מיוחד ומייחד לפני שפותחים את אתר האינטרנט הבא שלכם. הדבר יפה כפליים כאשר לא ניתן לרשום על השם סימן מסחרי וכאשר האתר או השירות צעיר וחסר מוניטין עדין

 
--------------------------------------------
*הכותבת היא בעלת משרד עורכי דין אלקלעי ושות' המתמחה בתחום דיני אינטרנט, קנין רוחני ומשפט וטכנולוגיה, מרצה למשפטים בפקולטה לניהול (
MBA ) באוניברסיטת תל אביב. מחברת הספר "ההגנה על זכויות יוצרים באינטרנט (2011 ) אשר יוצא לאור בקרוב