שיתוק מוחין הינו מצב רפואי שבו נגרם נזק מוחי, בעיקר מוטורי, שבגללו סובל הניזוק מנכות תפקודית קשה. עוצמת הנזק משתנה, כאשר קיים טווח שבין שיתוק מוחין קל - עם הפרעות בהליכה, גרירת רגליים ותפקוד יומיומי סביר, לבין שיתוק מוחין עמוק - שבו יש שיתוק של ארבע הגפיים עם צורך בכסא גלגלים ועזרה סיעודית צמודה ומלאה. לציין כי בחלק מהניזוקים התפקוד הקוגניטיבי [המוחי] שמור לגמרי.


שאלה: מה הקשר בין שיתוק מוחין לבין רשלנות רפואית?


תשובה: אחד הגורמים השכיחים להופעת שיתוק מוחין נעוץ בכך שבמהלך הלידה לא הגיע מספיק חמצן למוחו של היילוד, ולכן נגרם למוח נזק שמתבטא מבחינה קלינית בשיתוק מוחין.


שאלה: מה יכול לקרות בלידה שיגרום לשיתוק מוחין?


תשובה: קיימים כמה תרחישים אופייניים שעלולים להתרחש בלידה, ועלולים להביא לשיתוק מוחין אצל היילוד. הראשון הוא הופעת מצוקה עוברית אצל העובר, ואי ביצוע ניתוח קיסרי במועד. האחר הוא מצב של היפרדות שילייה שלא מאובחן במועד, ולא מחולץ במועד. גורמים נוספים עלולים להיות פגות, טראומה, זיהומים שלא טופלו ואחרים.


שאלה: איך נדע אם שיתוק המוחין נגרם במהלך הלידה?


תשובה: במהלך השנים האחרונות, ובעיקר בגלל תביעות רשלנות רפואית שקשורות ללידה, הקימה הקהילה הרפואית צוותי מומחים, שבחנו נושא זה לעומק, וקבעו כי חלק מהמקרים של שיתוק מוחין עלול להיגרם מפגיעה ברחם, הרבה לפני הלידה וללא קשר אליה. יחד עם זאת, מקובל כי בנוכחות מספר תופעות רפואיות ובהן מצוקת עובר, ערך הגבה חומצי, פגיעות באיברים נוספים, ובדיקות הדמיה למוח שמוכיחות תמונה של נזק אופייני- הרי שהשיתוק כן שייך לאופן ניהול הלידה.


שאלה: מה צריך לעשות על מנת לבדוק מקרה ספציפי של חשד לשיתוק מוחין בגלל רשלנות רפואית?


תשובה: יש לפנות לעורך דין, המתמחה בתחום, על מנת שיאסוף את החומר הרפואי הרלוונטי, יקרא אותו, יעריך אותו ויידע לזהות האם הלידה נוהלה בצורה נכונה או בצורה רשלנית, והאם הנזק שמתועד בתיק הרפואי מתאים לסימנים המקובלים ברפואה לשיתוק מוחין שמקורו באירועי הלידה דווקא.


שאלה: מה גובה הפיצויים המוערך בתביעות שיתוק מוחין?


תשובה: כמובן שכל מקרה נבחן לגופו. ניתן בכל זאת לומר כי תביעות אלה הן תביעות של מיליוני שקלים, שכן בדרך כלל הילד הניזוק איבד את כושר העבודה לצמיתות, וגם זקוק לעזרה סיעודית סביב השעון, התאמת דיור, ציוד רב נלווה, הוצאות ניידות וכמובן פיצוי על כאב וסבל שנגרמו לו ולהוריו.


שאלה: מה היתרון של בדיקה משפטית יסודית ומהירה?


תשובה: ההוצאות הכלכליות של גידול ילד עם שיתוק מוחין הן אדירות, הן מבחינת הטיפול הרפואי והליכי האבחון בו והן מבחינת הטיפול היומיומי. ככל שהבדיקה המשפטית נעשית מהר יותר ועל ידי צוות רפואי-משפטי מומחה, כך ניתן לקבל פיצוי מהר יותר ולהגיע להישגים רפואיים-טיפוליים טובים יותר שכן הכסף משמש לפעולות שיקום מגוונות.

 


עודכן ב: 07/08/2013