שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה אלכס קיסרי קבל תביעת תובעת שהינה בת זוגו של חייב לרשות המיסים, קבע כי העיקולים שהוטלו על ידי פקיד השומה חיפה על בית המגורים, על הדירה ועל המכונית נעשו שלא כדין על ידו וביטלם, וחייב את פקיד השומה לשלם לתובעת הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין בסכום של 10,000 ₪ בצירוף מע"מ.


רקע:


התובעת היא בת זוגו של מר יוסף בלייכר אשר, כמסתבר, חייב סכומי כסף ניכרים לרשות המסים.

בשנת 2005 הוציא פקיד השומה שומות מס הכנסה לבן הזוג של התובעת -בלייכר, שלפיהן הוא נדרש לשלם סכום של כ-13,000,000 ₪.

 

בלייכר ערער על השומות וערעורו נדחה. בשנת 2008, בגדר ניסיונותיו של פקיד השומה לגבות את חוב המסים מבלייכר, הוא הפעיל את סמכותו לפי פקודת המסים (גבייה) ועיקל נכסים וזכויות שעליהם נסבה תובענה זו, וביניהם, מכונית פרטית, בית מגורים בדניה, ועוד 3 דירות נוספות.


בתובענה עתרה התובעת לפסק דין הצהרתי שלפיו עיקולים שהטיל פקיד השומה- הנתבע על נכסים מסוימים הם בטלים. עיקר טענתה היה שבית המגורים, הדירה והמכונית הם בבעלותה ולבלייכר אין כל זכויות בהם וכן, וזה העיקר, שפקיד השומה לא יכול היה להשתמש כלפיה בסמכות הנתונה לו לפי פקודת המסים, ואם עשה כן הרי שפעל בלא סמכות, ודינן של פעולותיו להיות מוכרזות כבטלות.


עיקר טענותיו של פקיד השומה היה שהפעולות ננקטו לפי פקודת המסים הן פעולות גבייה של חוב המגיע מבלייכר, שהוא סרבן מס, ומהתובעת שכן תיק השומה שהתנהל הוא של שניהם. וכי הנכסים הם נכסיו של בלייכר, וכי רישום הבעלות בהם על שמה של התובעת אינו סותר עובדה זו. עוד נטען כי הסכם הפירוד שנעשה בין התובעת לבלייכר הוא הסכם למראית עין בלבד.


השופט קיסרי קבע כי אין בראיות שהביא פקיד השומה דבר שניתן להסיק ממנו כי התובעת היא סרבן מס וכי נשלחה אליה דרישה ואזהרה לפי פקודת המסים גביה (סע' 4) דרישה שהיא תנאי מוקדם להפעלת סמכויותיו של פקיד השומה לפי אותה פקודה. התוצאה היא, לכן, שפעולתו של פקיד השומה בהטלת עיקולים מכוח פקודת המסים נעשתה שלא כדין ולכן היא בטלה.


לגבי טענות פקיד השומה לגבי הסכם הפירוד בין בני הזוג קבע השופט כי אינן רלבנטיות לצורך הליך זה.


ת"א 443-08 ניתן 21.1.10


 


עודכן ב: 28/02/2010