תאונות אופנוע – תאונות דרכים קשות   / עו"ד ירון מויאל

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך העשור הראשון של המאה ה-21 שיעור רוכבי האופנוע אשר נהרגו בתאונות דרכים עלה בהדרגה, והגיעו ל-10% בשנת 2008. מעורבות אופנועים בתאונות דרכים קטלניות גבוהה פי 2.5 מזו של כלי רכב פרטיים. כמו כן, הסיכוי של אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית גבוה פי 7 מזה של רכב פרטי. על פי נתוני רישום הטראומה ב-17 בתי החולים הגדולים בארץ, שיעור הפצועים קשה במסך כל הנפגעים עומד על 22%.

הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית גבוה ביותר באופנועים כבדים, אופנועים בעלי נפח מנוע של 501 סמ"ק ומעלה. עם זאת, הסיכוי להיות מעורב בתאונות דרכים באופן כללי גבוה יותר דווקא באופנועים בעלי נפח מנוע בינוני (51-500 סמ"ק).

במקרים רבים, תאונות אופנוע (או קטנוע) מלוות בפציעות קשות, ומותירות את רוכב האופנוע עם פגיעות גוף קשות בהשוואה לתאונות דרכים בהן מעורבים כלי רכב עם ארבעה גלגלים או יותר. פעמים רבות, כתוצאה מפגיעות גוף אלו נדרש רוכב האופנוע לתקופת שיקום ממושכת. בין הפגיעות הנפוצות בעקבות תאונות אופנוע ניתן למנות פגיעות ראש, פגיעות עמוד שדרה, שברים בידיים, ברגליים, באגן, בצלעות וכו', כוויות ושפשופים בעור וכן פוסט טראומה. 
   
בניגוד לתאונות דרכים בהם מעורבים כלי רכב בעלי ארבעה גלגלים ויותר, חלק גדול מתאונות אופנוע הינם תאונות עצמיות. הכוונה היא לתאונות בהן מעורב רק האופנוע , כגון מקרים של החלקה על הכביש, איבוד שליטה על האופנוע וכדומה. מקרים אלו נחשבים תאונת דרכים, והנפגע בה זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו.
 
רוב האופנועים מבוטחים בפוליסת ביטוח חובה בחברת ה"תאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה ("הפול") בע"מ". הסיבה לכך היא שיתר חברות הביטוח אינן מוכנות לרוב לבטח את רוכבי האופנועים בטענה כי מדובר ברכב מסוכן ובלתי משתלם לביטוח.

על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, להבדיל מעבירות פליליות-תעבורתיות של אי-ציות לתמרורים, נהיגה בשכרות וכדומה, אין משמעות לשאלת האשם בתאונה. לכן, כל נהג או נוסע שנפגע בתאונת אופנוע זכאי לתבוע את חברת הביטוח בגין פגיעותיו, גם אם הוא האשם בתאונה. כמובן, כדי שרוכב האופנוע יהיה זכאי לפיצוי, הוא צריך לדאוג לביטוח. במידה ורוכב האופנוע נפגע בתאונת דרכים מבלי שהיה בידו ביטוח חובה תקף, הוא עלול להיוותר ללא גוף שיכסה את הוצאותיו ויפצה אותו על נזקיו.
 
עם זאת, במקרים בהם התרחשה תאונת אופנוע בה היה מעורב כלי רכב אחר בו, ורוכב האופנוע אינו אשם בתאונה, הנפגע יכול לתבוע את נהג הרכב המעורב ואת חברת הביטוח בה היה מבוטח בתביעת נזיקין.

באשר לנהג נוסף על האופנוע, חשוב לדעת כי פוליסות רבות נוקבות בשמו של נהג מבוטח אחד, לרוב בעל האופנוע, ורק הוא מכוסה על פי הפוליסה הזו. במקרה כזה, במידה והנהג הנוסף נפגע במהלך תאונת דרכים, חברת הביטוח לא תפצה אותו על נזקיו. הדבר נכון גם לגבי נוסע נוסף על נהג אופנוע בעת תאונת הדרכים, למעט במקרה בו לא ידע הנוסע, כי לא קיים ביטוח.


פיצויים
בגין נזקים עקב תאונות אופנוע
 
נזקי תאונות אופנוע, כמו גם תאונות דרכים באופן כללי, נחלקים לשני סוגים עיקריים:
  •  נזקי גוף – הפיצוי עבור נזקי גוף שנגרמו לנהג או לנוסעים בכלי הרכב משולם על ידי חברות ביטוח החובה. אם בתאונה נפגע הולך רגל או אדם אחר שלא נסע בכלי הרכב, חברות הביטוח של הרכבים שהיו מעורבים בתאונה הן שיפצו אותו.
  • נזקי רכוש – הפיצוי על נזקי הרכוש משולם על ידי מי שאשם בתאונה. עם זאת, לרוב נהגים מבוטחים גם לנזקי רכוש (ביטוח צד ג'). במקרה של ביטוח צד ג', במידה והתאונה לא נגרמה בכוונה, חברת הביטוח של הגורם האשם תפצה אותו, או תשלם ישירות לניזוק. לעיתים גם לאדם הנפגע יש ביטוח תאונות, ובמקרה זה, הוא יכול לדרוש את הפיצוי מחברת הביטוח שלו, וזו תקבל פיצוי מהאשם בתאונה או מחברת הביטוח שלו.
     
בדיני נזיקין קיימים ראשי נזק, המחולקים לשתי קבוצות:
  • ראשי נזק ממוניים - הוצאות בעבר ובהווה כגון הוצאות רפואיות, דמי נסיעה, צד ג', הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד ועוד.
  • ראשי נזק לא ממוניים - כאב וסבל, כמו פגיעות גופניות, אובדן הנאות החיים, קיצור תוחלת החיים ועוד.
גובה הפיצוי בגין תאונות דרכים תלוי בנזק שנגרם, גיל הנפגע, שכרו לפני התאונה, מידת הפגיעה בתפקודו, האם היה מאושפז, מידת העזרה לה הוא נזקק וכו'.
 
במידה וחברת הביטוח אינה מסכימה לשלם את הפיצויים שהנפגע מבקש, ייתכן ויהיה צורך לפנות לבית משפט. מומלץ להיעזר בשירותי ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין תאונות אופנוע. ניהול תביעה משפטית מסוג זה הינה הליך מורכב המצריך השגה וריכוז של ראיות, מסמכים וחוות דעת רפואיים, קבלות ועוד. בנוסף, ייצוג משפטי של עורך דין יאפשר לנפגע להתרכז בקבלת הטיפול הרפואי הנחוץ לו, ולא בניהול תביעת הפיצויים.

פיצוי תכוף

במקרים של פציעה חמורה אשר כתוצאה ממנה רוכב האופנוע הנפגע אינו מסוגל לשוב לעבודתו למשך תקופה ממושכת ונזקק להוצאות לצורך ריפויו (כגון עזרים רפואיים, עזרה סיעודית וכיוצ"ב), עורך דין תאונות אופנוע יגיש בקשה לפיצוי תכוף. פיצוי תכוף הינו פיצוי מוקדם, המועבר לנפגע גם בטרם סיום המשפט, כך שהוא אינו נותר ללא פיצוי במהלך תקופת ההליכים המשפטיים. תשלום זה מהווה למעשה מעין מקדמה על חשבון הפיצויים המגיעים לו. כל סכום שיתקבל במסגרת הפיצוי התכוף יקוזז בסופו של דבר מסכום הפיצוי הסופי אשר יפסק לטובת הנפגע בסיום המשפט.

שכר טרחת עורך דין
תאונות אופנוע
 
ברובם של המקרים, שכר טרחת עורך דין תאונות אופנוע ישולם באחוזים. לפי סעיף 16 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שיעור שכר הטרחה של עורך הדין הינו קבוע.

אחוז השכר משתנה בהתאם למקרים הבאים:
 
1. במקרה של פשרה לפני שהתחיל המשפט, שיעור שכר טרחת עורך הדין יעמוד על 8%.
2. במקרה של פשרה לאחר שהחל המשפט, אך לפני שניתן פסק הדין, שיעור שכר טרחת עורך הדין  
    יעמוד על 11%.
3. במקרה בו ניתן פסק דין, שיעור שכרו של עורך הדין יעמוד על 13%.