מאת עו"ד ירון מויאל

 

 

 

ילדים ונוער נוטים להיות סקרנים, שובבים, ולעיתים אינם יכולים להעריך את הסיכון, ולכן קיימת אצלם נטייה גדולה יותר לתאונות. זאת בנוסף לתשתיות פיזיות לקויות במוסדות החינוך במדינת ישראל.

 

הערכות של משרד החינוך עומדות כיום על קרוב לכ- 20,000 תאונות בשנה במערכת החינוך זאת ללא התאונות מחוץ לשעות פעילות בתי הספר. חשוב לדעת, כי בכל מקרה של פציעה של תלמיד עומדות בפני הוריו שתי אפשרויות תביעה: האחת, תביעה ישירה נגד המוסד החינוכי ו/או משרד החינוך / הרשות המקומית.

 

השנייה, תביעה על בסיס פוליסת תאונות אישיות הקיימת לכלל תלמידי ישראל מתוקף חוק לימוד חובה, כאשר הרשויות המקומיות מחויבות לבטח את כלל התלמידים.

 

ניתן לתבוע בשני המסלולים. למעשה, כל הורה במדינת ישראל משלם ביטוח חובה לילדיו במערכת החינוך ומבוטח באמצעות אחת מחברות הביטוח בישראל. רוב ההורים כלל לא מודעים לזכות זו וחבל מכיוון שתלמידים רבים שנפצעו בתאונות אינם ממששים זכותם לקבלת פיצוי.

 

סקר שנערך בשנת 2007 עבור המועצה הלאומית לשלום הילד גילה, כי 84% מההורים לא היו מודעים כלל לפוליסה הזו, אף שחויבו לשלם עבורה!

 

על מי חלה הפוליסה? על כל תלמיד הרשום ללימודים במוסדות החינוך ולומד הלכה למעשה, כולל ילדים בגני ילדים, פעוטונים ומעונות יום. כמו כן במקרים מסוימים גם על הורים שנוטלים חלק, ללא שכר, בפעילויות של ביה"ס (מלווה בטיול, משגיח וכיוצ"ב).

 

מהי "תאונה": כל תאונה, 24 שעות ביממה, גם אם התרחשה מחוץ לשעות הלימודים ומחוץ לשטח בית הספר. אם התרחשה בארץ או בחו"ל.

 

כאשר הכיסוי הביטוחי בגין נכות מתאונה:הינה נכון להיום בגובה 376,000 ₪ ועד לתקרה של 564,000 ₪ (בהתאם לנכות הקבועה שתקבע). בגין נכות זמנית: מגיעים 94 ₪ ליום על כל יום שהתלמיד מרותק למיטתו (עד למקסימום של 6 חודשים). במקרה של אשפוז יקבל התלמיד סכום של 141 ₪ על כל יום אשפוז.

 

החזר הוצ' רפואיות: עבור אמצעי עזר רפואיים לתקופה של 6 חודשים והחזר הוצאות רפואיות שאינן מכוסות ע"י חוק ביטוח ממלכתי.

 

הרחבות נוספות: הורים שנוטלים חלק, ללא שכר, בפעילויות של ביה"ס (מלווה בטיול, משגיח וכיוצ"ב), חברים בועדי הורים מחוזיים /ארציים שנפגעו במהלך פעילות לטובת ביה"ס.

 

תאונות דרכים בחו"ל: תלמיד השוהה בחו"ל מטעם ביה"ס (משלחות) ניתן להרחיב שיכלול גם תאונות דרכים בחו"ל. כיסוי הוצאות חילוץ: כולל באמצעות מסוק, עד לסך של 235,100 ₪. באשר להתיישנות התביעות, מאחר וזו פוליסת ביטוח פרטית, ההתיישנות הינה 3 שנים לאחר הגיע התלמיד הנפגע לגיל 18, דהיינו, עד גיל 21.

 

בכל מקרה של פציעה של תלמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין לגבי אפשרויות התביעה השונות העומדות בפני התלמיד.