רשלנות רפואית מתרחשת לצערנו באופן יומיומי ורק מעטים מהמקרים מגיעים לידיעת הציבור. קיימים לפחות עשרה סימנים שהופעתם בעת כל הליך רפואי שעשויים לרמוז על התרשלות בטיפול. חשוב להדגיש שלא כל סימן כזה מעיד על רשלנות, אך התקבצות כמה סימנים יחדיו עלולה להעיד על הליך לא תקין הדורש חקירה. גילוי מוקדם כי מדובר ברשלנות רפואית עשוי להקל על המשפחה הנפגעת במאבקה להכרה ולפיצויים.
 
יש להדגיש כי בישראל מבוצעות אלפי פרוצדורות רפואיות תקינות מדי יום, במהלכן ניצלים חיים – פשוטו כמשמעו. רופאים רבים בישראל עוסקים באופן יומיומי בעבודת קודש של הצלת חיים, ומטרת רשימה זו איננה לפגוע במאמציהם הכנים ובעבודתם ההרואית, אלא לאפשר לכל אלה שלא קיבלו טיפול נאות וניזוקו - לזכות בכספים שיפצו אותם על סבלם, ויקלו עליהם במעט בהמשך חייהם.
 
קיבצתי עשרה סימנים שעלולים להעיד על חשש לרשלנות רפואית. סימנים אלה אינם פסק דין, ובשום אופן אינם תחליף לחקירה של כל מקרה לעומקו. יתכנו מקרים, אם כי הם יהיו ודאי נדירים, בהם יופיעו כל הסימנים גם יחד, ובבדיקה שלאחר מעשה יתגלה שלא ארעה כל התרשלות בטיפול בחולה.
 
הסימנים
 
1. המטופל או בני משפחתו חשים כי תוצאת הפעולה הרפואית לא תואמת את הציפייה הראשונית שלהם בפנותם לטיפול.
 
2. הניסיונות של המטופל ובני משפחתו לקבל הסברים נתקלים בהתחמקויות או בסירוב של הצוות הרפואי.
 
3. מסמכים רפואיים שהיו זמינים בעבר – נעלמו ואינם. בכלל זה יש לכלול גם היעלמותם של מסמכים שידוע כי הם אמורים להיות  זמינים ולעמוד לרשותם של רופאים או מטופלים.  
 
4. המטופל ומשפחתו מגלים כי במסמכים הרפואיים העוסקים במקרה – נערכו שינויים ומחיקות לאחר המקרה, ובצורה רטרואקטיבית.
 
5. הניתוח או הפעולות הרפואיות במטופל נמשכים מעבר לזמן הצפוי.
 
6. נוצרת מהומה העלולה להתבטא בכניסה ויציאה מרובה מחדר הניתוח, בהתגודדות, בהתלחשויות סביב המטופל ובזימון רופאים נוספים.
 
7. הרופא המטפל מציע מיוזמתו לספק החזר כספי למטופל עבור השירות הרפואי אותו עבר, או החזר עבור טיפול עתידי.
 
8. הישנותה של בעיה רפואית לא פתורה במשך זמן רב, כשמנגד הרופאים מנסים לתרץ את התופעה בהסברים לא רפואיים. תרחיש זה עלול לרמוז על התרשלות באבחון, שגם הוא נופל תחת ההגדרה המשפטית של 'רשלנות רפואית'.
 
9. לאחר הניתוח או הטיפול הרפואי זוכים המטופל או בני משפחתו להסברים מעורפלים או סותרים בנוגע לאבחון, לסיבות המחלה ו/או להליך הרפואי שהתבצע.
 
10. קיימת אצל המטופל או בקרב בני משפחתו תחושת בטן שאינה מרפה, כי משהו בכל ההליך הרפואי לא היה בסדר או לא התנהל כשורה.
 
חשש להתלונן
 
קיימת תופעה נפוצה ומצערת של מטופלים ובני משפחותיהם החוששים להתלונן לרשויות על טיפול לקוי לו זכו, מחשש שיבולע להם. על פי ניסיוני והבנתי לחשש זה אין יסוד. עליהם לזכור כי סביר להניח כי הנזק העיקרי כבר נעשה להם מעצם הרשלנות הרפואית. הניסיון מלמד כי דווקא אותם אזרחים שהתלוננו על התרשלות זכו לטיפול המסור ביותר של המוסדות הרפואיים.
 
בכל מקרה, ביטוח הרשלנות הרפואית בו מצויד על פי חוק כל רופא בישראל, נועד לטפל בדיוק באותם מקרים של התרשלות רפואית, ולכן בכל מקרה בו מתעורר חשד לרשלנות רפואית מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום.
 
יש לזכור, כי מול כולנו עומדת האחריות החברתית להתריע על מחדלים מערכתיים, ובמיוחד אלה הנוגעים לחיי אדם. רק אזרחים המתלוננים על טיפול לקוי של המערכת הרפואית ועל מחדליה הם המאלצים אותה לשפר את נהליה וביצועיה.
 
 

 


עודכן ב: 28/04/2015