הלם קרב או תגובת קרב הוא מצב אשר מתרחש מיד לאחר שאדם עובר אירוע טראומטי. האירוע הטראומטי, אותו עובר הנפגע צריך להיות, על פי ספר הסיווג והאבחון הפסיכיאטרי האירופי והאמריקאי, אירוע אשר מקפל בתוכו מרכיב ממשי של איום לחיים , או אסון בעל אופי קטסטרופלי אשר כולל גם מוות אלים מכל סוג שהוא.

 

הסימפטומים

 

הסימפטומים של תגובת קרב או הלם קרב יכולים להיות שונים ומגוונים , בניהם , שיתוק רגשי , תחושת מאובנות, חוסר אונים , בלבול , חרדה , בכי וחוסר שקט ,וגם קשיי שינה. תחושות אלו ככל שעסקינן בתגובת קרב אמורות לא להימשך יותר מדי זמן, ויש סיכוי שהן יחלפו לאחר פרק זמן מסוים והנפגע ישוב לאיתנו וימשיך לתפקד כפי שהוא תפקד לפני האירוע הטראומטי.

 

פוסט טראומה


מקום בו הסימפטומים הטיפוסיים המופיעים בפוסט טראומה נמשכים ואף מתעמקים , ומקפלים בתוכם גם סימפטומים יותר מסובכים ומורכבים של חוסר שינה, חוסר סבילות לרעש , חוסר סבילות למקומות סגורים , רגישות לרעשים , וחוסר יכולת חברתית ותעסוקתית , לרבות חוויות חוזרות של הטראומה, תגובת הקרב הבסיסית התפתחה ועברה למצב של פוסט טראומה אשר מחייב טיפול מורכב וקשה יותר.


הטיפול בפוסט טראומה ובהלם קרב


הטיפול בפוסט טראומה הוא טיפול משולב תרופתי, ופסיכולוגי במטרה לאפשר לנפגע להתגבר על הסימפטומים מהם סובל הנפגע , מתוך מטרה לאפשר לו להביא את הפוסט טראומה למצב , בו היא גורמת לנפגע פחות סבל נפשי. המצב שונה ככל שעסקינן בהלם קרב , בו הדגש הוא יותר על טיפול פסיכולוגי חוויתי ופחות על טיפול תרופתי.


עודכן ב: 02/10/2013