רבים מאלה אשר שירתו בצבא , במשטרה , בשירות בתי הסוהר , בשרות הביטחון הכללי , אשר לאחר שנים של שרות תחת עומס נפשי אדיר , תחת אחריות למהלכים צבאיים גדולים ולחיי חיילים , פיתחו מחלת יתר לחץ דם.

 

 

משהגישו אותם נפגעים תביעה לקבלת זכות נכות ממשרד הביטחון בגלל מחלת יתר לחץ דם , קצין התגמולים היה דוחה אותם כלאחר יד בעודו קובע כי אין קשר סיבתי בין לחץ נפשי ( סטרס) לבין מחלת לחץ דם.

 

 

בתי המשפט בשנים האחרונות גם הם קבעו כי לא קיים קשר סיבתי בין מחלת לחץ דם לבין stress.

 

 

במאמר קצר זה אסביר למה כל אותם רבים לא הוכרו שלא בצדק , למה קיימת אסכולה תקפה משנת 2006 אשר קובעת חד משמעית על ידי טובי המומחים כי קיים קשר של ממש בין לחץ נפשי לבין מחלת לחץ דם.

 

 

בעולם ידועים שני סוגי לחץ דם , ראשי , ומשני , לחץ דם ראשי , primary , מוגדר כלחץ דם אשר הגורם לו אינו ידוע , כלחץ המחלות, secondary , מוגדר לחץ דם שהגורם לו ידוע. ההבדל בין שני סוגי לחצי הדם הוא שלגבי לחץ דם משני טיפול בסיבה שהביאה לעלייה בלחץ הדם מביאה בדרך כלל לירידה בלחץ הדם.

 

 

מרבית המשרתים במשך שנים בזרועות הביטחון לוקים לאחר זמן רב במחלת יתר לחץ דם , חלקם לוקים במחלות לב , כליות , מחלות מסוג שבץ מוח ונכויות של ממש שהם כתוצאה של מחלת יתר לחץ הדם אשר הביאה עליהם סיבוכים רפואיים נוספים וקשים.עד היום משבאו נכים אלה בפני קצין התגמולים הם נדחו בטענה שלא קיימת אסכולה רפואית אשר מעידה על קשר סיבתי בין מחלת לחץ דם לבין מתח סטרס או עומס.

 

 

בשנת 91 הגיש סוהר משרות בתי הסוהר תביעה לקבלת זכות נכות בגין מחלת לחץ דם , הוא נדחה על ידי הוועדות הרפואיות ועניינו הגיע בפני בית המשפט אשר קבע בהסכמת הצדדים קבע יש להחזיר את התיק לבית משפט השלום בחיפה על מנת שתקבע עמדה אחידה בקשר לשאלת הקשר הסיבתי בין יתר לחץ דם לבין מתח ועומס בזמן השרות .

 

 

בית המשפט השלום בחיפה בראשות השופט פרידמן כונן וועדת מומחים בראשה עמדו שני פרופסורים ורופא בכיר אשר תפקידם היה לבדוק את נושא הקשר הסיבתי בין מתח לחץ בקרב משרתים בזרועות הביטחון לבין התפתחות מחלת לחץ דם. הוועדה קבעה חד משמיעת כנגד דעתם החולקת של מומחי משרד הביטחון כי קיימת אסכולה רפואית מבוססת על הספרות הרפואית המתקדמת והחדשה ביותר בתחום זה אשר באמצעותה ניתן לקבוע כי קיים קשר סיבתי בין סטרס מתח ליתר לחץ דם.

 

 

בית המשפט קבע כי יש קשר סיבתי בין מתח ועומס בזמן השירות לבין התפתחות מחלת לחץ דם. לדעת הכותב פסק דין זה אשר לא נהפך עד היום מהווה אסכולה רפואית ופסק דין מוביל באמצעותו ניתן להוכיח קשר בין מחלת לחץ דם לבין השרות.

 

 

יתרה מכך החשיבות בהכרה במחלת לחץ דם היא משנית בחשיבותה להכרה בכל שאר המחלות אשר נובעות מיתר לחץ דם , ולכן חשוב ביותר כי מי שנפגע וסובל ממחלת לחץ דם יוכר על ידי קצין התגמולים , וזאת על מנת ובכדי להבטיח כי במידה והוא יחלה במחלות יותר קשות אשר קשורות למחלת לחץ הדם הוא יוכר גם לגביהן , על ידי קצין התגמולים.

 

 

יתרה מכך נכים אשר סובלים מפוסט טראומה ומלחץ דם גבוה על רקע של פוסט טראומה או מחלת נפש אחרת , גם הם ציריכם להיות מוכרים בגין מחלת יתר לחץ דם על מנת שיובטח כי במידה והם יחלו במחלות יותר קשות תהיה דרך להכיר בהם במסגרת תקנה.9.


 


עודכן ב: 03/03/2010