בש"א 1895/98 שלופה עאידה נ' אמרז בע"מ


התנגדות להתראות פשיטת רגל מיום 26.11.98 שנשלחו לכ"א מהבקשים בשתי הבקשות, מכח סעיף 3לפקודת פשיטת הרגל זאת לאחר שהמשיבה, "השיגה" נגד שניהם פס"ד שחייב את שני החייבים ביחד ולחוד לשלם לה סך של -.952,989, 2ש"ח בתוספת הפרשי הצמדה ורבית כחוק החל מיום 94.12.6 ועד למועד התשלום בפועל וכן הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך -.000, 6ש"ח.

 

לטענת החייבים הם הגישו ערעור שעדיין תלוי ועומד בפני בית המשפט, ולטענת החייבים מטעם זה בלבד, וע"פ האמור בסעיף 15לפקודת פשיטת הרגל, יש לקבל את ההתנגדות. זאת ועוד, החיוב של החייבים הינו חיוב משני.


מהו פסק דין חלוט לעניין זכות הנושה לבקש המצאת התראת פשיטת רגל?


1. הביטוי "פס"ד חלוט" פורש בפסיקה כפס"ד שאין עוד עליו ערעור.


2. נראה כי בהקשר זה של סעיף 3 לפקודת פשיטת הרגל וזכות הנושה לבקש המצאת התראת פשיטת רגל קיימת הצדקה ליתן למונח חלוט פירוש של "סופי" במובן הערכאה שנתנה את פסה"ד.

 

בין יתר הטעמים שניתן להצביע עליהם כטעמים התומכים בפירוש זה:

 

א) המצאת התראת פשיטת רגל הנה דרך של ביצוע פסה"ד, וכפי שהגשת ערעור אינה מעכבת ביצוע פסה"ד באמצעות לשכת ההוצל"פ אין היא צריכה לעכב ביצועו, בדרך של המצאת התראת פשיטת רגל לחייב.

 

ב) המצאת התראת פשיטת רגל לחייב אינה אלא צעד מקדים, לבקשה להכרזת החייב כפושט רגל, והמצאתה אינה מגבילה את החייב או פוגעת בו, וכל עוד והוא לא הוכרז כפושט רגל הוא כשיר לכל דבר וענין, כך שאין כל הצדקה כי כבר בשלב מוקדם זה ישקול בית המשפט, באם הגשת ערעור מצדיקה ביטול המצאת התראת פשיטת רגל.

 

ג) סעיף 15לפקודת פשיטת הרגל החל על השלב השני, והוא בקשת הנושה להכרזת החייב כפושט רגל דנה במפורש בענין הגשת ערעור על פסה"ד ששימש עילה למשלוח התראת פשיטת רגל, ונותנת בידי בית המשפט שקול דעת לדחות מנימוק זה, של הגשת ערעור, את הבקשה של הנושה או לעכב את הדיון בה עד לתוצאות הערעור.


3. אילו המחוקק היה התכוון לכך כי הגשת ערעור תוכל לשמש בידי בית המשפט נימוק שלא להורות על המצאת התראת פשיטת רגל, היה קובע זאת מפורשות כפי שעשה לגבי הגשת בקשה להכרזת חייב כפושט רגל.


4. שיקול הדעת הנתון לבית המשפט באם להימנע מלהורות על המצאת התראת פשיטת הרגל לאחר שמתקיימים התנאים שבסעיף 3 הינו מצומצם ביותר, והגשת ערעור כשלעצמה אינה צריכה להוות נימוק שימנע סעד זה מהנושה.


לסיכום,

 

פסק דין חלוט לעניין זכות נושה לבקש המצאת התראת פשיטת רגל הינו פסק דין סופי שניתן להוציאו לפועל ולא פסק דין שאין עליו עוד ערעור.
 


עודכן ב: 14/03/2011