רע"א 720/03 ליליאן כהן נ' בנק טפחות לישראל בע"מ - האם פושט רגל שמשכן את דירתו זכאי לדיור חלוף במקרה בו הנושה מחליט לממש את המשכנתא?


בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי לפיה נדחתה בקשת המבקשים במסגרת הליכי פשיטת רגל להורות כי הם זכאים לדיור חלוף לדירתם אשר תימכר לשם מימוש משכנתה הרשומה לזכות המשיב.

 

המבקשים הם הבעלים הרשומים של בית, בו הם מתגוררים עם ילדיהם. על הבית רשומה משכנתה לטובת המשיב 1. בהסכם המשכנתה ויתרו המבקשים על הגנות סעיף 33 לחוק הגנת הדייר, וסעיף 38 לחוק ההוצאה לפועל. לאחר שהוכרזו כפושטי רגל (בגין חובות בסך כ-4,000,000 ש"ח), בהתאם לבקשתם, פתח המשיב 1 בהליכים למימוש המשכנתה בלשכת ההוצאה לפועל.


האם יש ליתן רשות ערעור?


1. לזכותו של המשיב 1 רשומה משכנתה על נכס של המבקשים, והוא בחר לסמוך על הערובה שעומדת לטובתו ולא להשתתף בתביעת החוב כלפי פושטי הרגל - המבקשים. משום כך, אין הנכס נכלל בין נכסי פושט הרגל המוקנים לנאמן. אי לכך, אין כל תחולה בענייננו לסעיף 86א לפקודה.


2. המקרה דנן אינו שונה איפוא מכל מקרה אחר של מימוש משכנתה, בו וויתרו הממשכנים מראש על זכויותיהם מכוח סעיף 33 לחוק הגנת הדייר וסעיף 38 לחוק ההוצאה לפועל. לכן, אין לכאורה כל מניעה בפני מימוש המשכנתה.


3. אין עוררין על זכותו של האדם לכבוד, ואין להקל ראש באפשרות שחייב יוותר ללא קורת גג. אך במקרים כגון דא שזורות זכויות יסוד נוספות - זכות הקניין של המלווה, וחופש החוזים של הצדדים, אשר בחרו להתקשר בחוזה אשר ביטל את ההגנות שמקנה החוק לדייר בבית מגוריו.

 

התוצאה אליה חותרים המבקשים להגיע היא קביעה כי בעל משכון מנוע מלממשו כל עוד לא הבטיח לממשכן דיור חלוף, אף אם האחרון וויתר על זכותו זו בחוזה שנכרת ביניהם. תוצאה שכזו מאיינת את הסכמת הצדדים, וההשלכות שלה מרחיקות לכת ולא רצויות.


לסיכום,

 

יש לדחות את הבקשה למתן רשות ערעור. במקרה בו ויתר הממשכן פושט הרגל מראש על זכויותיו והנושה בחר לממש את המשכנתא ולא להשתתף בתביעת החוב כלפי פושט הרגל, לא זכאי פושט הרגל לקבלת דיור חלוף.