החורף במדינתו איננו מן הגשומים והקרים ביותר. עם זאת, מסתבר כי גם העובדים הישראלים מוצאים עצמם חשופים למחלות כגון הצטננות ושפעת. על פי מחקר אשר התפרסם באתר "וואלה", המשק הישראלי ספג בעקבות מחלת השפעת נזקים הנאמדים בלמעלה משני מיליארד שקלים. מדובר בהפסד אשר מחושב על בסיס אשפוזים, ביקורי רופא, חיסונים, עלויות בדיקה וכמובן – אובדן ימי מחלה של מבוגרים, ילדים והוריהם.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות עובדים

פורום בית הדין לעבודה

 

על פי המחקר, שפעת מביאה לאובדן ממוצע של חמישה ימי עבודה ובסך הכל – 1.2 מיליון ימי עבודה בשנה האחרונה. בחישוב של כ-429 שקלים בממוצע ליום עבודה בישראל, מדובר בהפסד של כ-560 מיליון שקלים בגין העדרות עובדים בחורף האחרון. לכך יש להוסיף את העדרותם של אלפי הורים מעבודתם בגין ילדיהם וכתוצאה מכך אובדן של עוד כ-703 מיליון שקלים. בתוך כך, החל מחודש אפריל נכנס לתוקפו תיקון לחוק ימי מחלה אשר נועד להיטיב עם העובדים.

 

העובדים החולים יקבלו יותר


התיקון חדש לחוק דמי מחלה, אשר אושר בכנסת ונכנס לתוקפו לפני כשבוע (בראשון לאפריל), מגדיל את חובתו של המעסיק בנוגע לתשלום דמי מחלה לעובדים. מדובר בתיקון לחוק, פרי יוזמתו של ח"כ פרופ' אריה אלדד (האיחוד הלאומי), אשר אושר לאחר הצטרפותה של הממשלה ותמיכת גורמים שונים באופוזיציה ובהסתדרות. תיקון זה קובע כי עובד אשר נעדר מעבודתו מחמת מחלה יהיה זכאי לשכר בשיעור של 50% על היום השני והשלישי להעדרו.


מדובר בעליה של כ-12.5% משיעור השכר ששולם לעובדים עבור ימי מחלה אלו עד כה. כמו כן, המעביד ישלם לעובד שכר מלא עבור יום המחלה הרביעי, וזאת במקום שכר בשיעור של 75% בלבד כפי שהיה עובר לכניסת התיקון לתוקף. עם זאת, במידה ונעדרתם יום אחד בלבד, לא תהיו זכאים לשכר עבורו, גם לאחר התיקון. ה

 

חוק החדש מכניס מספר שינויים נוספים מבחינת היקף ימי המחלה השנתיים. על פי החוק, מספר ימי המחלה יוגבל ל-18 ימים מדי שנה בלבד. עובד אשר מועסק במקום עבודתו פחות משנה זכאי לקבל יום וחצי מחלה עבור כל חודש עבודה. זאת ועוד, עובדים אשר מועסקים למעלה משנה במקום עבודה, וימי המחלה המגיעים להם לא נוצלו, יוכלו לצבור ימים אלו לשנה הבאה (עד רף מקסימאלי של 90 ימים).


בנוסף, התיקון משנה מעט את אופן חישוב שכר של העובד עבור יום מחלה. עובדים אשר מועסקים בהיקף של חמישה ימים בשבוע, יזכו לחישוב שכרם בהתאם ל-21 ימי עבודה בפועל. עובדים אשר היקף עבודתם הינו שישה ימים בשבוע, יזכו לימי מחלה בחישוב על בסיס 25 ימי עבודה בחודש.


חוק דמי מחלה הינו חוק המעגן זכויות מגן אשר חלות גם על עובדים שאינם מועסקים במקומות עבודה מאורגנים או עובדים אשר חלים עליהם הסכמים קיבוציים הרחבה. בנוסף, החוק חל גם על עובדים בשכר שעתי, יומי ואף עובדים המשתכרים לפי תפוקה.