השופטת דרורה בית אור – סגנית בית המשפט השלום בבאר שבע - גזרה אמש (11.5) עונש בדמות 12 חודשי מאסר בפועל על חשבת שכר ברשת המלונות שרתון, לאחר הרשעת האחרונה בגניבת 400,000 שקלים מבתי מלון בהם עבדה. מדובר בשורה ארוכה של עבירות אשר בוצעו במשך כחמש שנים בבתי מלון של הרשת באילת. הרשעתה של החשבת נעשתה במסגרת הסדר טיעון. החשבת הורשעה בעבירות של זיוף בכוונה לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מחשב, רישום כוזב במסמכי תאגיד וכמובן – גניבה בידי עובד.

 

יש לכם שאלה?

פורום כתב אישום

פורום מעצר

פורום רישום פלילי

פורום עבריינות נוער

 

גניבה בידי עובד נחשבת לאחת מהעבירות החמורות בחוק העונשין. העונש בגין עבירה זו יכול להיות מורכב מקנסות ואף מאסר בפועל. לעיתים עובדים המורשעים בעבירה זו עלולים למצוא עצמם מרצים זמן ממושך מאחורי סורג ובריח. אחת הגניבות המפורסמות ביותר אשר נעשו בידי עובדים בישראל הינה המעילה בבנק למסחר בגינה הורשעה אתי אלון בגניבה של כ-230 מיליון שקלים (מעילה אשר גרמה לקריסתו של הבנק). בעקבות הרשעתה, נגזר על אלון עונש מאסר של 17 שנים בפועל.

 

השופטת דורית רייך-שפירא התייחסה לחומרתה של עבירת גניבה בידי עובד בפסיקתה באופן הבא - "בעבירת גניבה ממעביד גלום אלמנט של מעילה באימון, שהוא בבסיס יחסי עובד ומעביד. זה האחרון מתקשה להתגונן מפני 'אויבים' מבית. משכך – מייחס המחוקק חומרה מיוחדת לעבירה זו וקובע ענישה מחמירה בהשוואה לעבירת גניבה סתם".


מהי גניבה?


בטרם נבין מהי גניבה בידי עובד, עלינו להתייחס למונח גניבה. גניבה הינה מעשה אשר במהלכו נוטל ונושא אדם , ללא הסכמה, דבר בעל ערך אשר הינו נכסו של אחר. הגניבה צריכה להיעשות בחוסר תום לב ובמרמה, ובעת נטילת הדבר צריכה להיות כוונה מצד הגנב לשלול את בעלותו של האדם על הנכס באופן תמידי. נטילה זו יכולה להיות בתחבולה, בטעות הבעלים בידיעת הנוטל, בהפחדה ואף במציאת הדבר (כאשר ניתן להניח באמצעים סבירים שאפשר היה לאתר את בעלי הנכס) מבלי להחזירו.


גניבה בידי עובד


עבירת גניבה בידי עובד הינה עבירה הזהה באופן בסיסי לעבירת הגניבה הכללית. מתוקף מערכת היחסים השורה בין העובד למעבידו, המבוססת על אמון הדדי, מערכת המשפט רואה בחומרה רבה עבירות כגון אלו. עם זאת, עבירת גניבה בידי עובד מוגבלת בשווי הנכס הנגנב. על פי החוק, ובניגוד לעבירת גניבה רגילה, מועסק יורשע בגניבה בידי עובד כל אימת שהחפץ אשר נגנב שווה 1,000 שקלים לפחות.
יש לציין כי אין צורך להוכיח שהעובד קיבל מהמעביד משכורת, ודי בכך שהתקיים בין השניים יחס של נאמנות אשר הופר על ידי עבירת הגניבה.

 

יחס נאמנות זה הופך את עבירת הגניבה בידי עובד לעבירה חמורה ביותר. יודגש כי קיים הבדל בין "הפרת הוראות המעביד" לבין "גניבה". מעבידים רבים טוענים כלפי עובדיהם כי הם ביצעו מעשי גניבה, לא פחות. עם זאת, לעיתים מדובר בהגזמה מצד המעביד וניסיון להציג את מעשיו של העובד באור שלילי מטעמים אשר אינם קשורים למעשה (למשל, ניסיון להתחמק מפיצויי פיטורים). דהיינו, עובד אשר לא החזיר את רכב החברה ביום המבוקש, וזאת למרות הוראה מפורשת של המעביד, אינו נחשב כמי שגנב את הרכב.


החומרה כאשר מדובר בגניבה בידי עובד ציבור


גניבות רבות אשר נעשות בידי עובדים, מתרחשות דווקא בשירות הציבורי. במקומות עבודה אלו, עובדים רבים סבורים כי גודלה של המערכת וסרבולה ימנעו את האפשרות להתחקות אחר מעשיהם. בתי המשפט רואים בחומרה רבה עבירות אלו כאשר הן נעשות כנגד הציבור הרחב ומדובר בשיקול העומד לעובדים לרועץ בבוא גזירת דינם.

 

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יצחק כהן, אשר גזר את דינו של מנהל מחלקת הגבייה במועצה מקומית (שגנב כספי מיסים לכיסו הפרטי), התייחס לכך בגזר דינו – "עובדי הציבור אשר מעלו בתפקידם – דינם אחד, למאסר. עבריינים אלו חייבים במאסר, לא מפני שמהבחינות האישיות שלהם ראויים הם למאסר, אלא אף על פי שמבחינותיהם האישיות אולי אינם ראויים למאסר. השמירה על טוהר המידות בשירות הציבור מחייבת הטלת מאסרים. הדברים נאמרים ביתר שאת כאשר מדובר בעבירות אשר בוצעו אגב הפרת אמון מוחלטת, הן כלפי מעבידתו (הרשות המקומית) והן כלפי תושבי הישוב, שהם הבעלים האמיתיים של הקופה הציבורית".


העונש בעקבות גניבה בידי עובד


כאמור, גניבה בידי עובד מהווה אפוא הפרת מערכת אמון טבעית ובסיסית השוכנת בין מעסיק למועסק. אי לכך, מדובר בעבירה חמורה אשר העונש בצידה יכול להגיע עד כדי שבע שנות מאסר. העונש אשר נגזר על עובד שהורשע בעבירה זו נובע מחומרת העבירה, היקף העבירה, מערכת היחסים בין הצדדים, נסיבותיו האישיות של העובד, שיקולים לקולא ולחומרה ועוד. במידה ואתם מואשמים על ידי המעביד בעבירה של גניבה בידי עובד, מומלץ לפנות בהקדם לעורכי דין העוסקים בתחום זה. היות ומדובר במשפט פלילי לכל דבר, קיימת משמעות גבוהה במיוחד לנסיבות האירוע, לראיות כנגדכם (או בעדכם), לתמלילי השיחות בינכם לבין הגורמים השונים, לצילומי מצלמות האבטחה וכדומה.